Används ligghall vid sommarbete?

Puppan

Trådstartare
Vi har tillgång till en jättefin sommarhage och mina hästar går ute från juni-september.
Nu har vi, efter att själva ha bytt en del av vår hustak, fått en massa takplåt över och jag funderade på om vi skulle bygga ett vindskydd/ligghall på betet.

Frågan är, använder hästarna det på sommaren?
Det finns träd och stora stenar att använda som skydd vid regn (fast självklart står hästarna ibland mitt på öppna delen trots regn och blir blöta).
Är det värt besväret att bygga vindskyddet till sommarbeteshästar, väljer de verkligen att stå under tak sommartid om det ändå finns skog? Vad tror ni?
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Mina hästar går gärna in i lösdriften för att få svalka och skugga under mkt soliga dagar, dock aldrig för regn oc vind, sommartid alltså....
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Vi har byggt lästall åt pållarna och det används flitigt varje dag maj-okt för att komma undan insekterna (läs svidknott). Sedan oktober har de varit där max 5ggr. Så det är oftast under sommaren det används.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

När jag haft hästar på lösdrift har de nästan BARA använt den sommartid, för att komma undan insekterna dagtid.

Regn går de aldrig in för på sommaren, då är det ju insektsfritt. Utan de är de där vindstilla, soliga dagarna (som vi människor är så förtjusta i) som de gärna går in.

Jag hade tänkt öppna lösdriften för hästarna i sommar, de har skog etc i sin hage, men insekterna, ffa BROMSARNA (blinningarna, vad man nu kallar dem) är HEMSKA här, så jag får plocka in hästarna dagtid när det är som värst. Men för att låta dem välja mer själv hade jag tänkt öppna lösdriften. Nu får vi väl se hur det blir med det, risken är det inte går då lösdriften ligger i hagen som måste vila ett år (parasiter), men det kanske går att bygga en gång eller något.

Så har du tid och pengar etc så kommer hästarna VERKLIGEN uppskatta en lösdrift just på SOMMAREN. För insekternas skull.
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Alltså, hänger inte dessa hemska flygfän med in i ligghallen?
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Jag har iofs inte en ligghall i hagen, men ett litet vindskydd är ca 2-3 hästar kan stå.

Förra sommaren satt betes hagen ihop med denna, och dom dagar det var riktigt varmt stog dom ofta ihoptryckta där allihopa.
Från början var han knappt där, tyckte det var lite läskigt, men nuförtiden står han ofta där, vinter som sommar :)
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Inte om det är tillräckligt mörkt, därför ska man inte ha ljust i lösdriftstall.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Mina hästar står gärna inne större delen av dagen, om de får möjlighet, under sommaren. Då kommer de undan både stark sol och en hel del besvärande insekter. Är det svinkallt och blåsigt, ösregn eller annat skitväder i vårt tycke, går de INTE in.
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Geshira skrev:
Alltså, hänger inte dessa hemska flygfän med in i ligghallen?

Inte om det är mörkt som Rolle sa. Sen har jag plast eller filtdraperi för oftast med, då kommer garanterat nte insekterna med in =)
 
Sv: Används ligghall vid sommarbete?

Tack så mycket för svaren!

Det låter som om det vore lönt att satsa lite jobb på att bygga en ligghall i vår.

Har ni några tips ni kommer på sådär på rak arm?
Något man bör undvika eller något man absolut ska komma ihåg att få med i bygget?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 295
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 020
Senast: Daydreamer
·
Anläggning Vårt stall och garagetak har brakat sönder, trots att det mesta blivit skottat. Jag har en god kontakt på länsstyrelsen då de var här...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: Suspiria
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp