Använder försäkringsbolagen AI?

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Jag har en hund med hornhinnesår, ett rejält sådant som krånglar rätt ordentligt. Så ärendet sträcker sig från 3 veckor bakåt.
Idag gjorde jag komplettering i skadeanmälan.

Jag får mail när de har tagit emot skadeanmälan. Det mailet kom efter meddelandet om att de ska betala ut x kronor till mig. Ett komplett dokument med exakt vad de ersätter, hur mycket de ersätter, vad de drar som självrisk osv osv.

Det finns ju inte en människa som kan jobba såhär fort.
Så det måste vara AI.

Och jag fick en sån obehagskänsla kring det hela. Har de gjort sig av med personal för det här? Eller ska de göra det?
Visst uppskattar jag att det går fort, men... Jag vet inte, jag fick en dålig känsla i magen.

Jag vet heller inte vad jag vill med denna tråd.

Senast ändrad:
I och med att jag just nu sitter och sätter mig in kring AI, arbete och risker, så är det ett område av intresse.

Absolut inte osannolikt att det är AI, det kan så klart vara någon annan typ av automatiserad mjukvara.

Försäkringsbolag är väl inte den typ av bolag som är kända för sina innovativa lösningar, så många "vanligt" programmerade mjukvarulösningar som funnits i andra bolag kan ha nåt försäkringsbolagen. Tror de flesta bolag först inte nyrekryterar eller inte ersätter folk som slutat, sen först börjar säga upp personer. Så förhoppningsvis arbetar handläggarna med mer andra upphifter tex. nyförsäljning.

Jag har en hund med hornhinnesår, ett rejält sådant som krånglar rätt ordentligt. Så ärendet sträcker sig från 3 veckor bakåt.
Idag gjorde jag komplettering i skadeanmälan.

Jag får mail när de har tagit emot skadeanmälan. Det mailet kom efter meddelandet om att de ska betala ut x kronor till mig. Ett komplett dokument med exakt vad de ersätter, hur mycket de ersätter, vad de drar som självrisk osv osv.

Det finns ju inte en människa som kan jobba såhär fort.
Så det måste vara AI.

Och jag fick en sån obehagskänsla kring det hela. Har de gjort sig av med personal för det här? Eller ska de göra det?
Visst uppskattar jag att det går fort, men... Jag vet inte, jag fick en dålig känsla i magen.

Jag vet heller inte vad jag vill med denna tråd.
Många diagnoser har automatiskt skadereglering dvs ingen person granskar ärendet. Så har det varit långt innan AI kom.

Jag har Folksam och där räknas allt ut automatiskt när jag gör skadeanmälan och bifogar kvitton.
Asbra!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka