Aorta trombos

Kirre

Trådstartare
Hej kattmänniskor, mitt första inlägg här. :)
Behöver lite hjälp med ovanstående. Aorta trombos, är det något vanligt förekommande på katt. Hur uppstår det i så fall och vad händer, symtom osv.

Har sökt på internet men hittar inte just detta ihop. Trombos vet jag är en blodpropp och med aorta antar jag att det är just blodpropp i aortan men är det särksilt vanligt på katt och orsakat av något särskilt? Har till uppgift att ta reda på det mesta kring denna sjukdom vilket för mig inte känns som en "sjukdom" så jag är lite förvirrad och just att det skulle vara på katt, inte sjukdomen allmännt. Någon som kan hjälpa mig här?

Tackar i förhand!

/Sara
 
Jag tror att det är det samma som sadeltrombos.
En tromb som fastnar i a. iliaca (ej 100% på kärlet)
som går till bakbenen och orsakar förlamning av bakbenen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 373
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 439
Senast: Caoimhe
·
R
Hästvård På senare år tycker jag att det har poppat upp spatthästar lite här och där runt mig. Ofta på importhästar men det kan vara en ren...
Svar
16
· Visningar
4 821
Senast: Lella
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 781
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp