Apofyserna..

Svartfot

Trådstartare
Nejdå Anna sitter inte alls o pluggar i kväll... Nu kommer nästa fråga.:angel: Bättre sent än aldrig.

E det nån som kan ge ett exmpel på hur en apofys apophysis på Ossa longa kan se ut??

Jag har på det stora hela koll på det men jag skulle bara vilja se ett exempel eller någon som beskriver var på epifysen på ett speciellt ben jag kan hitta en apofys.
 
Varför dissar alla min tråd om apofyserna? :cry:

Skriver detta inlägg så att det första inlägget inte känner sig ensamt o övergivet.. :D

Suck... Jag borde så sluta plugga för ikväll.. innan jag gör bort mig regält..
 
En lite uppdrivning, benutväxt i närheten av ledytorna
förekommande på rörbenen. Har jag fattat det som.
 
Uppdrivna kotor.???

Dom ska tydligen finnas där för dom får egna små sekundära ossifikationscentrum, under förbeningsprosessen, som sluter sig med Epifysens ossifikationscentrum ganska snabbt. Alltså långt innan tillväxtzonerna mellan epifys och diafys sluts.

Men brevid ledytorna brukar det ju finnas små "knölar" som oftast fungerar som fäst punkter. Jag TROR att det e dom.... men e långt ifrån säker... det var därför jag frågade om någon hade en bild...
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 237
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 017
Senast: Red_Chili
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp