Appaloosa för cutting

• Western
  • Trådstartare Trådstartare gneignei
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 378
G

gneignei

Appaloosan är ju förhållandevis ganska liten som ras i Sverige och finns det överhuvudtaget någon uppfödare i vårt land som sysslar med Appaloosa som ska fungera på kor exvis cutting?

Jag har letat som en tok men inte hittat någon :( Appaloosan har alltid varit en dröm sedan barnsben men jag vill tävla cutting och dessutom köpa mig ett föl nästa år som jag kan jobba själv med redan från början men jag har som sagt inte hittat någon uppfödare som inriktat sin avel mot "kossehästar"

Sv: Appaloosa för cutting

Jag vet en tjej som har 2 appaloosa hästar, hon tävlar inte men använder dem flitigt när hon föser sina kor.

Jag anser att alla hästar funkar till denna gren, sålänge de är smidiga och lyhörda.

Sedan finns det säkert de som är mer insatta i western som inte tycker detsamma..

Nja det är väl inte riktigt troligt att alla kan fungera till cutting. Jag har en isis som jag kan träna på kor men nu är han för 3 cm för låg för att få tävla i koklasser men även om jag fick det skulle han aldrig fungera på cutting.

Exvis tror jag inte att en halter eller pleasure stammad Appaloosa kan funka lika bra som Styrbjörns Pablo quixote ;) Man kommer nog inte så långt på tävlingsbanan. Sedan finns det säkert undantag men jag vill inte köpa ett föl för 40+ och chansa på att hästen blir liten och smidig med ett stort cowsense därav min fråga :)

Det finns appis hingsten High Scooting Lena som tävlas på kor, då mest working cowhorse.

High Scootin Lena tävlas ju flitit inom working cowhorse tror han tävlas innom cutting oxå. Liten skarp hingst :D
Har tänkt försöka mig på cutting med min appis oxå i framtiden, enligt hovis så har han iaf perfekta kroppen för det så hoppas skallen sitter där med, men det tror jag :p Men tycker det är lite lurigt med appisarna då jag sett många jag inte tycker om exteriört, då många avlar appaloosa-arab men de kanske är trevliga hästar iaf.
Så här ser min appis ut iaf ligger på 147-148 cm/mkh
27398336.jpg

Kl

Tack för Pm. Nu är jag nog iaf halvvägs till en kosse-Appis. Fortsättning följer vartefter :d

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 717
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat att titta på lite olika raser inför nästa hundköp och fattat tycke för rasen English Shepherd. Den har alla... 2
Svar
28
· Visningar
10 972
Senast: Sezziyanen
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 679
Senast: Jate Volim
·
I
Western Ok, jag är intresserad av att köpa en appaloosa och jag är lite nyfiken på vad ni som ägare tycker om dom. Jag pratar specifikt om dom... 2
Svar
21
· Visningar
4 780
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31