Appaloosa...

Sv: Appaloosa...

Som jag förstått det är alla Appalosa/Prestige ganska mkt svängda. :)

Ja, det skulle jag tro.
Fråge Centaur, hon har ju en Prestige dressyrsadel (och en hopp?). :)

Jättesvängda skulle jag inte säga, men helt klart svängda. Dom olika modellerna varierar lite i svängdhet, vissa kan även fås med kilbossa och då blir ju anläggningsytan mindre svängd. Pga bossan är större på dom ullstoppade sadlarna så är dom liite rakare. Men själva bommen är svängd och en häst med helt rak rygg kommer förmodligen inte att kunne ha en Prestige.

Verkar också vara så att bommen blir mer svängd när den blir vidare.

Jag har en Venus D på min häst nu, han har ganska normal rygglinje, hög och lång manke och aningens överbyggd. Han trivs väldigt bra med Prestige. :)

Senast ändrad:

Bra att du svarade, du har ju egen erfarenhet av Prestige! :)

Det är knepigt detta med Rak och Svängd bom tycker jag.. En bom behöver ju inte vara rak bara för att den inte är så himla svängd och en sadel behöver inte vara jättsvängd bara för att den inte är rak liksom.. :crazy:

Haha, precis! Det är därför man måste prova. Och öget kan luras, hästen kan vara mer sväng/rak än den ser ut, isär under arbete.

Centaur skrev:
Haha, precis! Det är därför man måste prova. Och öget kan luras, hästen kan vara mer sväng/rak än den ser ut, isär under arbete.

Yep, jobbigt det här med sadlar.

Sedan vet man ju aldrig hur mkt en häst Kan höja ryggen under arbete med rätt sadel förrän man har provat med rätt sadel. :p

Hur ryggen blir under arbete/när den är musklad tror jag beror helt och hållet på hästens exteriör, den är ingen automatik i att en häst blir rakare när den får mer muskler, dom flesta jag vet är tvärt om. Tex min, såg en bild på honom som ung och knapt riden och då hade han ingen överlinje och var därav helt rak i ryggen. Men när han musklade sig och fick en snygg överlinje så var han inte rak längre.

Jag har alltid hört att ryggen blir rakare när den musklas upp men det kanske inte är så på alla. :idea:
Min häst blir rak som en planka mer eller mindre när han skjuter rygg i hagen (typ sätter sig för att tvärvända, eller när han stretchar framåt nedåt så att ryggane sträcks ut) men då är ju inte framdelen särskilt lätt, när han lyfter den och typ showtravar så är inte ryggen lika rak men fortfarande rak sas.
Men han är ju inte särskilt välmusklad i sadelläget heller. :crazy:
Men om hästen liksom fyller ut jämnt över hela ryggen, och redan har en rak rygg, borde den inte förbli rak då? *funderar*

Det kanske blir så iom att bakdelen musklas upp väldigt och även framdelen, så att det blir högre bak o fram än på mitten? El nåt sånt. Jag är ingen expert, det är bara mina erfarenheter. Alla baserade på halvblod.

Men den raka ryggen man ser på en omusklad häst är ju att Hela överlinjen är rak. Inte bara sadelläget.

Centaur skrev:

Jag kapar tråden lite med en fråga - detta ord "isär" är det samma sak som särskilt eller? Har aldrig hört det tidigare men sett att du skrivit det flera gånger i olika svar. Annars har jag bara hört det användas som motsatsen till ihop. Är det norska eller bara ett svenskt ord som jag totalt missat?

Jahaja. Nånting lär man sig varje dag :idea:
Red en kompis häst i en Green star en gång, och den var ju urskön. Och nu när jag ändå ska skaffa ny sadel till ponnyn så tänkte jag att man kunde skaffa en sån då kanske... Men hennes rygg är ganska rak.

Å jag som tänkte skaffa en Prestige Golden star till halvblodet :mad: Hon har en såndär rygg som är svängd normalt men när hon jobbar så höjs den. Menmen. Bara å leta vidare.
/M

pfjuu... då är det inte jag som missat ett betydelsefullt ord i svenskan :D

det där med raka och svängda vbommar är en sanning med modifikation..det är stoppeningen som gör sadeln svängd...
Har själv en golden star som är rejält svängd..den passar bra och har en bred fin kanal. Använder även appaloosa Pony men den är permanentstoppad (panel)....Bra passform och bekväm för barnen att rida i.. Green Star är inte heller omstoppningsbar i de flesta årgångar mig veterligen...(på sharpman sa de att green star var budgetvaraianetn på golden star)...

Parisen är betydligt rakare i sitt utförande den är då stoppad med latexpanel....

Gången i alla appaloosa jag sett är bred och ger hästen gott om space att röra ryggen. Kvalitativa sadlar till schyssta pengar med många olika modeller att välja mellan.:banana:

Vaddå Budgetvariant? Green Star är ju en allroundmodell medans Golden Star är en flat hoppsadel. Inte det minsta lika att rida i tycker jag i allafall..

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Elo
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka