Appropå blandningar

Sv: Appropå blandningar

Han hade väldigt unik färg som valp så någon schäfer utseénde mässigt skulle han aldrig kunnat bli.
Jag känner inte så många schäfrar men min bästa vän har en tik som är riktigt trevlig, så deras psyke behöver det inte vara fel på.
Det är bara ingen ras som faller mig i smaken.

Jag kan säga som så här, jag har en blandras, ett resultat av en tjuvparning. Jag är toppennöjd med mitt hundval! Han är en fantastisk hund, och allt jag söker. MEN, han är enda valpen som var frisk nog att överleva, han är kastrerad och hans uppfödare har INGA som helst tankar på att para samma kombination igen.
Jag betalade ingenting för honom.

Jag kan ärligt säga att hade uppfödarna tagit betalt, eller planerat att para hundarna avsiktligt hade jag aldrig skaffat honom eftersom jag inte stödjer den typen av avel.

Vad säljer han hundarna till för syfte? Avlar han på att föda upp så bra familjehundar som möjligt?

Varför avlar han inte bara på renrasiga djur om han nu verkligen har ett mål med sin uppfödning?

NÄMEN ÅH
Han hundar duger alltså inte i renras avel eftersom han måste korsa dem ? eller? gör han "renrasiga utan stamtavla också"? (fråga inget påhopp)

Han hade väldigt unik färg som valp så någon schäfer utseénde mässigt skulle han aldrig kunnat bli.
Jag känner inte så många schäfrar men min bästa vän har en tik som är riktigt trevlig, så deras psyke behöver det inte vara fel på.
Det är bara ingen ras som faller mig i smaken.

Du hade lika väl kunnat få en svart schäfer
En del ändrar färg och även om han itne ahde schäfer färg så hade han kunnat utveckla en schäfer kropp...mend e kanske bara är färgen som spelar roll?

Jag kan säga som så här, jag har en blandras, ett resultat av en tjuvparning. Jag är toppennöjd med mitt hundval! Han är en fantastisk hund, och allt jag söker. MEN, han är enda valpen som var frisk nog att överleva, han är kastrerad och hans uppfödare har INGA som helst tankar på att para samma kombination igen.
Jag betalade ingenting för honom.

Jag kan ärligt säga att hade uppfödarna tagit betalt, eller planerat att para hundarna avsiktligt hade jag aldrig skaffat honom eftersom jag inte stödjer den typen av avel.
Oj, vad var det för korsning och varför dog dem?
Det är väldigt tråkigt när det blir så.

Vad säljer han hundarna till för syfte? Avlar han på att föda upp så bra familjehundar som möjligt?

Varför avlar han inte bara på renrasiga djur om han nu verkligen har ett mål med sin uppfödning?
Han har växt upp med dessa hundar och för honom är det bra hundar.
De avlas nog mest till sällskap, dock inte för lata människor såklart eftersom de kräver motion. Men jag har inte koll på minsta lilla tanke han har!

NÄMEN ÅH
Han hundar duger alltså inte i renras avel eftersom han måste korsa dem ? eller? gör han "renrasiga utan stamtavla också"? (fråga inget påhopp)
Det vet ni inget om och jag har faktiskt inte koll på minsta detalj i hans liv heller :crazy:

Han har även renrasiga schäfrar med stamtavla.

Jag hade älskat honom lika mycket ändå, det viktigaste är att han är stabil och bra.

Oj, vad var det för korsning och varför dog dem?
Det är väldigt tråkigt när det blir så.

Flatcoated Retriever/Pointer.
Det var sexton valpar i magen på tiken, men det var bara Zipper och en tik till som levde, men hon dog avlivades efter bara några dagar. Jag vet inte varför de var döda.

Nu är jag inte så kunnig på dem raserna men de är väl jakt/fågel hundar båda två? De kan ju såklart vara väldigt olika ändå, men det verkar ju inte vara någon skräckblandning.

Din hund är säkert väldigt fin iaf!

Det vet ni inget om och jag har faktiskt inte koll på minsta detalj i hans liv heller :crazy:

Han har även renrasiga schäfrar med stamtavla.

Nä men man kan ju misstänka något eftersom de är en vanlig anledning.. även om båda föräldrarna är renrasiga med stamtavla får ju inte valparna det om inte kraven är uppfyllda...

Vilket TUR att han blev det då.
Det är väl inte mer tur än när man köper en renrasig enligt mig.
Hundar är alltid individer och hur bra man än avlar så kan en hund sticka ut och bete sig som den inte ska, oavsett ras.

Och han har i flera generationer avlat på bra individet så jag ser inte det som så mycket TUR som du så sjukt uttrycker det.

Nä men man kan ju misstänka något eftersom de är en vanlig anledning.. även om båda föräldrarna är renrasiga med stamtavla får ju inte valparna det om inte kraven är uppfyllda...
Jo det förstår jag.

Båda är fågelhundar. Pointern är stående och Flatten apporterande. Skräckblandning och skräckblandning.. Det beror på hur man ser det.
Pointern är en enmanshund, renavlad jakthund. Svårfostrad men ändock trevliga funktionella hundar i vardagen oftast.
Flatten är en glad och framåt hund med väldigt individuellt jaktintresse.
Att över huvudtaget få en jakthundskorsning att fungera i vardagen utan jakt tycker jag kan vara svårt, men han har ärvt ett ointresse av flatten.

Jag tog över honom när han var nästan 1 år gammal, så jag visste att han var frisk och hur han varit i tempramentet.

Senast ändrad:

En förstagenerationskorsning schäfer- labbe fungerar väl ofta ok. Men hur många "väldigt duktiga o seriösa uppfödar"e ägnar sig åt sånt?
Är din hund en förstagenerationskorsning?
PL

Det är väl inte mer tur än när man köper en renrasig enligt mig.
Hundar är alltid individer och hur bra man än avlar så kan en hund sticka ut och bete sig som den inte ska, oavsett ras.

Och han har i flera generationer avlat på bra individet så jag ser inte det som så mycket TUR som du så sjukt uttrycker det.

Fast hon har juh helt rätt det handlar mäst om tur att hunden inte blev käpp sedan kan man juh tycka vad man vill om just utrycket tur.
Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det för faktum är det att oavsett hur friska och sunda hundarna är i psyket så blir det ofta problem när man korsar två helt olika individer som är framavlade för två helt olika ändamål.

Säg så här du har en hund som är jätte aktiv dennes järna säger ungefär så här "jobba,jobba,jobba" Det är allstå hunden instinkt att just jobba.
Sedan har en hund som mäst sover hela dagarna dennes gärna säjer ungefär så här "sova,sova sova,". Hundens instinkt är alltså att ta det lugnt"

När du sedan parar dessa hundar så kan du få några hundar som är jätte aktiva och några som bara vill såsa på men oftast får hundarna lite av varge alltså en del av deras järna säger "sova,sova,sova" medans den andra delen säger "jobba, jobba, jobba, '" så hur ska då hunden göra för att följa båda instinkterna? du ska inte tro att den kommer att sova 12 timmar och sedan vara super aktiv dom andra 12 timmarna så funkar det tyvärr inte...

Samma sak kan naturligtvis hända inom samma ras men då är det något fel med rasens uppbyggnad för har med en jakt hund så ska den ha viljan att jaga och inte att ligga hemma heladagarna. skulle man få fram en jakthund som inte vill jobba så bör man juh inte avla vidare på den individen för ingen vill ha en jakthund som inte vill jaga!

Vi har faktiskt inte tränat apport däremot spårning och det funkar utmärkt. Jag är inte intresserad av någon specifik träning eller tävling som det är just nu dock, han är mer en bra kompanjon.
Han kräver en del motion och aktivering, och funkar bra när han följer med hästarna på tur. För mig är han perfekt, trevligt, möjligtvis lite vek och ynklig ibland, men annars bra. Mycket möjligt att en schäfer kan erbjuda samma personlighet, men jag är inte intresserad av schäfrar.
Inte heller bara av utseénde, men nu lyckades jag få en hund med både personlighet, bra psyke och utseénde, och det är jättebra för mig iaf! :D

Han har 10-12 hundar själv, renrasiga schäfrar, samt "schabradorer" och 2 labradorer. Han avlar inte för att någon är puttegullegull, utan de ska ha något att föra vidare. En frisk hund med bra mentalitet helt enkelt.

Fast "lite vek och ynklig ibland" kan väl knappast likställas med "bra psyke". :confused:

Min mamma säger att hon träffat en schabrador och att det var det trevligaste hon träffat....

Och min farmor och farfar hade en korsning mellan flat, labrador och schäfer då jag växte upp som var ljuvlig....

.... men tror ändå inte på blandrasavel.... även om jag träffat flera trevliga :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har... 2
Svar
36
· Visningar
6 530
Senast: FannyoArre
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 996
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 195
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden