apropå bomvidd...

dee79

Trådstartare
Hur "översätter" man bomvidden från grader till tum eller vice versa?? Vad är skillnaden och framförallt, gör det någon skillnad vilket mått man använder? :confused:

Sv: apropå bomvidd...

Det finns ingen standard för bomvidder, utan varje tillverkare har sitt eget system.

men vad jag tänkte på - en sadel med bom säg 24 tum är ju en sadel som har vid bom. 30-31 är väl rätt "normal". Pratade med en stallkamrat om sadlar, men hon hade ingen aning om vad som var normal eller vid bom om man pratar tum, för hon hade mer koll på graderna. Så att det inte finns nån standard förstår jag, men borde det inte på något sätt vara jämförbart? tex 32 tum är c:a 110 grader (eller vad det nu egentligen är)?

Nix. Detta är ett stort problem, för många som inte är så insatta tror att en 31 är en 31 är en 31....fast det rör sig om helt olika sadelmärken. Man tycker ju att storlekssystemet för sadlar borde standardiseras så att det är lika på alla märken, men det lär nog vara en omöjlighet.

Bomvidd mäts inte i tum utan i centimeter. Det är avståndet mellan ortspetsarna man mäter. Eftersom "armarna" som ortspetsarna sitter på kan vara olika långa så skiljer sig avståndet mellan ortspetsarna beroende på hur långa armarna är. Därför kan t ex bomvidd 30 vara olika på olika märken, och därför går det inte att översätta grader till centimeter rakt av.

Lättast är att försöka hitta storleken på sadeln, under kåpan eller ngt. Finns inte det får man gå efter gradtalet, t.ex. ligger den på en häst som är 100 grader bred, kan man klassa det som vid bom. 90 är lite mer normalhållet och 80-85 är smalt. Men det beror ju på hur sadeln ser ut i övrigt om den är vid eller inte, men man får chansa.

Annars kan man ju mäta och jämföra med en annan sadel. Har Stubben 32 cm mellan ortspetsarna och den sadeln du tänker på har 30 cm men de ortspetsarna är kortare, då är den kanske mer som en 31.
Hoppas du fattade det jag skrev.. blev lite rörigt.....

Hur mäter man hur många grader hästen är då?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: lytesout95
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 030
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras... 2
Svar
30
· Visningar
2 188
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka