Bukefalos 28 år!

Apropå egoism.

MidnightSoul

Trådstartare
I en viss tråd här på buke vart en användare kallad egoistisk när det handlade om saker trådskaparen inte tänkt på innan denne hamnade där själv.

Utöver det finns det ett avsnitt i serien vänner dör Phoebe försöker hitta en god gärnin som inte får henne själv att må bra. Med andra ord dör egoismen ligger bakom.

Så nu tar jag upp detta på buke finns det en sådan handling för samhället/värden som inte får någon form utav egoistiskt bakslag?

Tex att donera pengar till välgörande ändamål är något man själv mår bra av. För man har då gjort en god gärning.
 
Jag fattar inte varför man skulle behöva skilja på det?

Ta detta med ideelt arbete t.ex. Det är väldigt välbetalt. Man får upplevelser, social samvaro, uppskattning och nya kunskaper. Om man inte finge den där betalningen skulle man inte jobba ideellt.

Jag vill vara en bidragande och positiv person. Att det också får mig att må bra är väl bara en positiv bieffekt?
 
Jag fattar inte varför man skulle behöva skilja på det?

Ta detta med ideelt arbete t.ex. Det är väldigt välbetalt. Man får upplevelser, social samvaro, uppskattning och nya kunskaper. Om man inte finge den där betalningen skulle man inte jobba ideellt.

Jag vill vara en bidragande och positiv person. Att det också får mig att må bra är väl bara en positiv bieffekt?
Aldrig sagt att det inte är positivt. Är en fundering jag fick när jag läste en tråd här på buke när den trådskaparen blev kallad egoistisk.
 
Jag tänker att en handling som man gör utan baktanke är oegoistisk. Att man bara gör liksom och att det är så naturligt för en att göra det så att man inte ens tänker på det som en god gärning.

Goda gärningar kan ju vara alltifrån att sätta på kaffe till sambon trots att man inte dricker kaffe själv till att ge den där vilda katten mat men gör man det utan baktanke så ser inte jag det som egoistiskt även om båda på sitt sätt är en god gärning.

Skulle man däremot sätta på kaffe till sambon för att hen då skulle "bli skyldig" att göra något för en själv eller ge den vilda katten mat för att kunna skryta om sin godhet senare så skulle det ju vara rent egoistiska orsaker som ligger bakom den goda handlingen.
 
Jag fattar inte varför man skulle behöva skilja på det?

Ta detta med ideelt arbete t.ex. Det är väldigt välbetalt. Man får upplevelser, social samvaro, uppskattning och nya kunskaper. Om man inte finge den där betalningen skulle man inte jobba ideellt.

Jag vill vara en bidragande och positiv person. Att det också får mig att må bra är väl bara en positiv bieffekt?
Om man är GD för Rädda Barnen får man utöver detta även 1.2miljoner för besväret i årslön.
+fringisar som fri bil, fria resor o.s.v
 
Jag tänker att en handling som man gör utan baktanke är oegoistisk. Att man bara gör liksom och att det är så naturligt för en att göra det så att man inte ens tänker på det som en god gärning.

Goda gärningar kan ju vara alltifrån att sätta på kaffe till sambon trots att man inte dricker kaffe själv till att ge den där vilda katten mat men gör man det utan baktanke så ser inte jag det som egoistiskt även om båda på sitt sätt är en god gärning.

Skulle man däremot sätta på kaffe till sambon för att hen då skulle "bli skyldig" att göra något för en själv eller ge den vilda katten mat för att kunna skryta om sin godhet senare så skulle det ju vara rent egoistiska orsaker som ligger bakom den goda handlingen.
Phoebe från vänner det avsnittet handlade om att hon inte kunnde hitta någon god gärning som hon själv inte mådde bra av att göra för någon annan.
 
Jag tror att tillfredsställelsen vi får av att göra andra glada är hardwired i oss som människor. Jag tror att jag läst teorier att det kan vara en grund till att vi är så extremt framgångsrika som flockdjur. Vår hjärna belönar oss för generositet, vare sig vi vill det eller ej. Vilket ger att sann altruism inte finns.

Jag tycker det är en rätt trevlig teori; tanken att snällhet är en inbyggd förmåga.
 
Phoebe från vänner det avsnittet handlade om att hon inte kunnde hitta någon god gärning som hon själv inte mådde bra av att göra för någon annan.

Jag tänker att det väl är toppen om man blir glad av att hjälpa andra, det gör inte den goda gärningen mindre värd. Slutresutatet är detsamma oavsett om man hjälper någon annan stånkandes och stönandes eller med ett leende på läpparna.
 
Jag tänker att det väl är toppen om man blir glad av att hjälpa andra, det gör inte den goda gärningen mindre värd. Slutresutatet är detsamma oavsett om man hjälper någon annan stånkandes och stönandes eller med ett leende på läpparna.
Aldrig påståt något annat. Utan en tanke jag fock när jag läste en tråd här p buke dä trådskaparen vart kallad egoist.
 
Phoebe från vänner det avsnittet handlade om att hon inte kunnde hitta någon god gärning som hon själv inte mådde bra av att göra för någon annan.
Fast jag mår ju varken bättre eller sämre av att sätta på kaffe till sambon?! Det gör ju inte att jag mår bra eller bättre än jag gjorde innan jag satte på det. Gör jag det så gör jag det för att jag kom på att jag kan ju sätta på kaffe. Att han blir glad är ju trevligt men gör inte att jag börjar sätta på kaffe varenda dag bara för att det faktum att han blir glad gör att jag mår bra. Det är helt enkelt något jag gör bara för att jag kom på det. Samma sak med katten. Träffar jag på en vild katt så mår jag inte bra av att ge den mat, jag mår snarare dåligt av att hen är så utsatt, så värnlös.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp