Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Det är lite oklart på försäkringskassans hemsida men min tolkning är att man måste bli gravid inom 1 år och 9 månader efter förra barnet för att behålla sin SGI från före förra barnet. Men jobbar man som du skriver 6 månader heltid borde man få upp sin SGI. Detta gäller alltså om det råkar bli 1 år och 10 månader innan man blir gravid igen, så har man otur och har chansat på att bli gravid "i tid" så kan det vara kört. Många gör ju dock så att de fyller ut nedsättningen i tid (tex om man jobbat 75%) med lägstanivådagarna, det motsvarar då full arbetstid och SGIn sänks inte. Men det enklaste är väl att pappan är den som jobbar mindre än 100% mellan graviditeterna eftersom han vanligtvis inte är föräldraledig under de första 6 månaderna.

Senast ändrad:
Sv: Apropå Två barn tätt - vad tycker ni är lagom ålder mellan barnen??

Det är 4,5 år mellan 1:an och 2:an. Ur föräldrasynpunkt kändes det bra, att de inte blev en barngrupp.

Ur barnsynpunkt så kan jag i alla fall säga så mycket att de aldrig slagits eller varit konstant osams utan deras relation, vad jag kan se, varit så friktionsfri det går mellan syskon. Sen med stigande ålder planar ju ålderskillnaden ut, alltså i vuxenålder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
926
Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 255
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka