Bukefalos 28 år!

Apropå två föräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Luff

Trådstartare
Jag har inte sett någon tråd om lagen om att lesbiska par nu ska få inseminera. Debatten har fått mig att fundera. Här finns ju inga juridiska eller biologiska pappor.

Hur påverkas barn av att växa upp i enkönade hem?
I USA är det visst väldigt vanligt med enkönade hem för att mormor, dotter o barn lever tillsammans.

Det är ju också så att en förutsättning för patriarkatet är mammorna.

Fostras inte söner till mer macho när dom fostras av enbart kvinnor ? - den allmänna åsikten verkar vara att dom skulle bli plysch o fjäderboakillar. Motsägelsefullt.

Är lesbiska mer medvetna mammor? (Eller för den delen bögpappor)

Är det så stor skillnad för att det är en sexuell relation mellan dom vuxna?

Jag tror att det går alldeles utmärkt men att problemet ligger i andra föräldrars hantering av att lisas klasskompis har 2 mammor eller två pappor.
 
Sv: Apropå två föräldrar

Biologiska pappor finns ALLTID och åtminstone här i Sverige så måste deras identitet vara känd. Att de inte har någon kontakt med barnet är en helt annan sak. Och det finns ju dessutom ett antal barn som ÄNDÅ lever så. utan kontakt med sin far, trots att de blivit tillverkade genom ett alldeles vanligt samlag. Jag vet inte om jag tycker att skillnaden är så stor... Snarare kanske så att om man som lesbisk väljer att insemineras så är det ett betydligt mer genomtänkt beslut än för det relativt stora antalet mammor som "råkat bli gravida", i sitt förhållande eller kanska vid en tillfällig sexuell kontakt.
Insemination av lesbiska har väl dessutom förekommit tidigare också, med den stora skillnaden att det har utförts hemma av dem själva, med en "utvald" man som donator.

Huruvida det blir problem i framtiden, med andra föräldrars åsikter, beror nog säkert på hur barnets föräldrar väljer att hantera situationen.
Barn till homosexuella finns ju, som sagt, redan idag...
 
Sv: Apropå två föräldrar

Min dotter har aldrig sett sin far eftersom han inte vill.
Så de enda män min dotter träffar är mina vänner av motsatt kön. Varför skulle det vara skillnad på det och ett lesbiskt par som lever tillsammans utan man.
 
Sv: Apropå två föräldrar

Ja det var det jag undrade, om det är någon skillnad.

Nä, skillnaden ligger nog i hur barnen blir behandlade av samhället, inte hur familjen är ihopkommen.

Jag får för mig att barn till homosexuella blir mer toleranta och "bättre" människor fast det kan vara en positiv fördom jag har.

När det gäller adopterade barn till hetero, finns det ju en del forskning som inte alltid är så rolig att läsa, men det vet jag inte om det gjorts någon på homo, det verkar som det sopas under mattan. Det är ju inte ovanligt att homosexuella har barn.

Ameo - jo det är klart att det finns en biologisk pappa, jag var mer ute efter faktumet att det inte är en biologisk far som kan tillskrivas något ansvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 450
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har inga egna barn, men har en bonusdotter som går i år 1. Klassens föräldrar har en egen fb grupp där de pratas om allt möjligt... Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 499
Senast: Snurrfian
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 214
Senast: strösslet
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 520
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp