Bukefalos 28 år!

Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

moster

Trådstartare
Har inga egna barn, men har en bonusdotter som går i år 1.
Klassens föräldrar har en egen fb grupp där de pratas om allt möjligt...
Jag hajajde till ordentligt när en pappa la upp en fråga i denna grupp. Hans barn ligger 45 sidor efter i matten och i tidigare på terminen ska hon ha legat bra till. Hur är detta ens möjligt?

Det visade sig sen när jag och bonusen satt o pratade att alla i hela klassen (nästan) ligger efter. Vad har läraren egentligen för ansvar? Borde inte lärare ha hissat varningsflaggan lite tidigare? Och får man verkligen ge läxa till 1 första klassare på ett lov??

Bonusdottern har varit hemma idag då hon kom ifrån sin magsjuka mamma igår, idag satt hon och jag och räknade och vi räknade ut dom sista 24 sidorna i hela boken, på lite drygt 1 timme med pauser och annat "trams".
Gick hur fort som helst och hon kan verkligen huvudräkning. Så jag undrar vad dom pysslar med i skolan? Har inte lärare skyldighet att se till att arbetsmiljön i skolan är bra???

**Ska självklart prata med sambon när han kommer hem, han är på jobbet just nu**
 
spontant undrar jag mer om det där med att "ligga efter", i en tid då undervisningen ska vara mer individanpassad än någonsin. Om barnen är så långsamma att de borde ha gjort 45 sidor till i sin bok, då är det läraren som har misslyckats i sitt lärande. Eller, i förhållande till vad "ligger de efter"?
Har läraren verkligen gett dessa 45 eftersläpande sidor i läxa över lovet? Och på så sätt skyfflat över ansvaret på föräldrarna? Eller är det föräldrarna själva som ser sig tvingade att se till att ungarna "kommer ifatt"? Kan det vara så att läraren faktiskt har en plan?

(alla barn har inte matte-tänket naturligt, därför behöver vissa barn mer tid för att försöka hitta logiken i matematiken...)

Jag har själv ett barn som "låg före" i matten i ettan, som nästan var klar med 2ans mattebok när de gick ut ettan. Och i förhållande till hennes resultat "låg alla andra efter". Men i jämförelse med målen för årskursen var de i fas med vad de borde ha gjort.
 
Senast ändrad:
spontant undrar jag mer om det där med att "ligga efter", i en tid då undervisningen ska vara mer individanpassad än någonsin. Om barnen är så långsamma att de borde ha gjort 45 sidor till i sin bok, då är det läraren som har misslyckats i sitt lärande. Eller, i förhållande till vad "ligger de efter"?
Har läraren verkligen gett dessa 45 eftersläpande sidor i läxa över lovet? Och på så sätt skyfflat över ansvaret på föräldrarna? Eller är det föräldrarna själva som ser sig tvingade att se till att ungarna "kommer ifatt"? Kan det vara så att läraren faktiskt har en plan?

(alla barn har inte matte-tänket naturligt, därför behöver vissa barn mer tid för att försöka hitta logiken i matematiken...)

Jag har själv ett barn som "låg före" i matten i ettan, som nästan var klar med 2ans mattebok när de gick ut ettan. Och i förhållande till hennes resultat "låg alla andra efter". Men i jämförelse med målen för årskursen var de i fas med vad de borde ha gjort.

Jag förstår hur du tänker.
Läraren har rätt och slätt vad jag förstår det som dumpat över ansvaret på föräldrarna. Efter lovet börjar dom en ny bok och då ska den gamla vara klar.
Så ja, alla barnen ligger efter enligt lärarens planering.

Bonusen har pratat om att en del av hennes klaskompisar har öronproppar i skolan och att hon själv skulle vilja ha hörselkåpor med sig till skolan. När jag satt med bonusen (första gången hon o jag räknade på "riktigt" tillsammans. Och jag vill inte vara partisk på något vis men hon är snabb - när hon får arbetsro. Så jag är verkligen fundersam över vad dom gör i skolan??
 
Har lärarna i er skola resurser att skapa en bra arbetsmiljö? Ytterst ansvariga är våra politiker, men alldeles för ofta hamnar kritiken hos lärarna, trots att de ofta saknar både uppbackning och tid och möjligheter att göra ett bra jobb.
Kan hålla med om att det ligger på politiker att ge skolorna tillräckligt med pengar.
Fast om man nu som lärare inte kan tillgodose att barnen får en lugn miljö borde väl man åtminstone som lärare kunna höja en flagg om barnen börjar hamna efter?
 
Jag förstår hur du tänker.
Läraren har rätt och slätt vad jag förstår det som dumpat över ansvaret på föräldrarna. Efter lovet börjar dom en ny bok och då ska den gamla vara klar.
Så ja, alla barnen ligger efter enligt lärarens planering.
Det kan ju vara en vinklad bild, men det bästa måste ju vara att boka in ett möte och höra hur det är tänkt. Om svaren inte är tillfredställande så får man gå vidare därifrån.
 
Kan hålla med om att det ligger på politiker att ge skolorna tillräckligt med pengar.
Fast om man nu som lärare inte kan tillgodose att barnen får en lugn miljö borde väl man åtminstone som lärare kunna höja en flagg om barnen börjar hamna efter?

Absolut, det är säkert rimligt. Jag reagerade på att du skrev arbetsmiljön. Den är arbetsgivarens ansvar.
 
Jag förstår hur du tänker.
Läraren har rätt och slätt vad jag förstår det som dumpat över ansvaret på föräldrarna. Efter lovet börjar dom en ny bok och då ska den gamla vara klar.
Så ja, alla barnen ligger efter enligt lärarens planering.
Då har läraren planerat dåligt och måste anpassa sin plan efter verkligheten. Om det är så som du beskriver det, så är det enda som händer att alla barn som inte är färdiga med boken får en fruktansvärt dålig magkänsla vad gäller matten. Jag hade kontaktat läraren och frågat hur sjutton hen tänker, när hen lastar över ansvaret på föräldrarna att lösa problemet över lovet, pga att hen har planerat för dåligt själv.
 
Pratade med sambon när han kom hem ifrån jobbet. Och det är tydligen föräldrar som tidigare har pratat med läraren om problemet men inte tagit upp det inför dom andra föräldrarna. Så problemet har funnits under hela terminen och kommer upp till ytan först nu när alla föräldrarna börjar prata om det...

Flera av barnen sitter nu med rejäl ångest över att bli klara med matten... :(

Vad jag förstår det som nu så ska det pratas med läraren igen och hjälper inte det så går dom till rektorn.
 
Rättar/förtydligar mig själv: berörda elevers föräldrar har fått mejl om att matten ska vara klar = läraren dumpar över ansvaret
 
Jag är själv lärare (i åk 2). De enda gångerna jag skickar hem en mattebok för att en elev har kommit efter är för att jag anser att den inte jobbat som den skulle på en lektion när jag vet att den är fullt kapabel till det (ex bara gjort 3 enkla tal på 20min som denne lätt klarar på mindre än 5min). Har en elev lite svårare för matte kräver inte jag att den ska ha räknat samma antal sidor som de övriga utan då väljer jag ut ett lämpligt antal sidor som den ska göra och så får den jobba i sin egen takt med dessa.

Att nästan en hel klass ligger efter tycker jag låter väldigt konstigt för då kan det ju rimligtvis inte vara barnens fel utan måste vara att lärarens planering har spruckit. Min klass räknar aldrig allt i varje kapitel för ska man hinna med praktisk matte, problemlösningsmatte etc. så måste man plocka bort. Hade min klass legat efter med sin matte hade jag aldrig skickat hem den, då hade jag hellre haft några extra mattelektioner i ett par veckor. Angående läxan så finns det inga hinder att ge den på lov utan det är upp till läraren att bestämma, men den ska såklart vara rimlig till åldern och personligen tycker jag att man bör undvika läxor på lov. Det är ju som när vi är lediga, inte vill vi ta hem och sitta och jobba när vi har semester.
 
Har inga egna barn, men har en bonusdotter som går i år 1.
Klassens föräldrar har en egen fb grupp där de pratas om allt möjligt...
Jag hajajde till ordentligt när en pappa la upp en fråga i denna grupp. Hans barn ligger 45 sidor efter i matten och i tidigare på terminen ska hon ha legat bra till. Hur är detta ens möjligt?

Det visade sig sen när jag och bonusen satt o pratade att alla i hela klassen (nästan) ligger efter. Vad har läraren egentligen för ansvar? Borde inte lärare ha hissat varningsflaggan lite tidigare? Och får man verkligen ge läxa till 1 första klassare på ett lov??

Bonusdottern har varit hemma idag då hon kom ifrån sin magsjuka mamma igår, idag satt hon och jag och räknade och vi räknade ut dom sista 24 sidorna i hela boken, på lite drygt 1 timme med pauser och annat "trams".
Gick hur fort som helst och hon kan verkligen huvudräkning. Så jag undrar vad dom pysslar med i skolan? Har inte lärare skyldighet att se till att arbetsmiljön i skolan är bra???

**Ska självklart prata med sambon när han kommer hem, han är på jobbet just nu**

Men om barnet kunde räkna 24 sidor i matteboken på 1 h, så är ju inte ens 45 sidor så långt efter? Räcker väl att man missar lite mattelektioner då och då med det tempo du beskriver.
 
Men om barnet kunde räkna 24 sidor i matteboken på 1 h, så är ju inte ens 45 sidor så långt efter? Räcker väl att man missar lite mattelektioner då och då med det tempo du beskriver.
Inte "mitt" barn som låg 45 sidor efter, utan en pappa som berättade att hans barn låg efter så mycket.

Och det är de jag menar, om man nu löser 23 sidor (som bonusen gjorde) på 1 timme hemma och samtidigt säger att hon vill ha med sig öronproppar till skolan så börjar jag fundera ganska starkt på vad som är galet.
Speciellt när läraren sen dumpar över det på föräldrarna.
Så min allmänna fråga var: vad har egentligen lärare för ansvar?
 
Jag är själv lärare (i åk 2). De enda gångerna jag skickar hem en mattebok för att en elev har kommit efter är för att jag anser att den inte jobbat som den skulle på en lektion när jag vet att den är fullt kapabel till det (ex bara gjort 3 enkla tal på 20min som denne lätt klarar på mindre än 5min). Har en elev lite svårare för matte kräver inte jag att den ska ha räknat samma antal sidor som de övriga utan då väljer jag ut ett lämpligt antal sidor som den ska göra och så får den jobba i sin egen takt med dessa.

Att nästan en hel klass ligger efter tycker jag låter väldigt konstigt för då kan det ju rimligtvis inte vara barnens fel utan måste vara att lärarens planering har spruckit. Min klass räknar aldrig allt i varje kapitel för ska man hinna med praktisk matte, problemlösningsmatte etc. så måste man plocka bort. Hade min klass legat efter med sin matte hade jag aldrig skickat hem den, då hade jag hellre haft några extra mattelektioner i ett par veckor. Angående läxan så finns det inga hinder att ge den på lov utan det är upp till läraren att bestämma, men den ska såklart vara rimlig till åldern och personligen tycker jag att man bör undvika läxor på lov. Det är ju som när vi är lediga, inte vill vi ta hem och sitta och jobba när vi har semester.

Ja jag tycker oxå att det borde vara så att lärarens plan har gått åt skogen. Har ändå relativt svårt att se att en hel klass har svårt för maten. Eller så är det så, hela klassen har svårt för matten för att läraren inte är bra på att lära ut... Jag vet faktiskt inte. Men barnen pratar om att dom vill ha öronproppar med sig till skolan så jag antar att det största problemet är miljön i klassrummet, eftersom bonus inte hade problem med matten här hemma...
Bonusen har aldrig tidigare haft matteläxa. Dom har bara läsläxa. Så jag kan väl känna att läraren kunde skicka med boken kanske en gång i veckan så man gör 2-3sidor åt gången istället för ett jätte projekt under en vecka...
Jag är väldigt nyfiken på vad dom här barnen som har 45-50 sidor i läxa kommer tycka om matten framöver. Och framförallt vad dom kommer ta med sig och lära sig på de sista kapilerna. Kan absolut tänka mig att dom sakerna som tas upp där kommer vara problem i framtiden för att man bara pressar in allt?
 
Inte "mitt" barn som låg 45 sidor efter, utan en pappa som berättade att hans barn låg efter så mycket.

Det förstod jag.

Och det är de jag menar, om man nu löser 23 sidor (som bonusen gjorde) på 1 timme hemma och samtidigt säger att hon vill ha med sig öronproppar till skolan så börjar jag fundera ganska starkt på vad som är galet.
Speciellt när läraren sen dumpar över det på föräldrarna.
Så min allmänna fråga var: vad har egentligen lärare för ansvar?

Jag kan tycka att det snarare är en fråga om skolmiljö och att läraren i så fall fått oschyssta förutsättningar med för stor klass alt. för lite assistans. Naturligtvis något att åtgärda på gruppnivå men på individnivå får man nog vara beredd på att få ta lite mer ansvar än vanligt när det inte funkar i skolmiljön.

Att läraren däremot inte meddelat hur det ligger till är ju dock en stor kommunikationsmiss men det är den enda punkten där lärarens ansvar brustit tycker jag.
 
Det förstod jag.



Jag kan tycka att det snarare är en fråga om skolmiljö och att läraren i så fall fått oschyssta förutsättningar med för stor klass alt. för lite assistans. Naturligtvis något att åtgärda på gruppnivå men på individnivå får man nog vara beredd på att få ta lite mer ansvar än vanligt när det inte funkar i skolmiljön.

Att läraren däremot inte meddelat hur det ligger till är ju dock en stor kommunikationsmiss men det är den enda punkten där lärarens ansvar brustit tycker jag.

Fast dom är 25 elever på 2 lärare, eller ja 1,5 den ena läraren är "hjälp"/assisans lärare som kommer på en del av lektionerna. Ärligt talat kan jag inte tycka att det är oschyssta förutsättningar. Bra mycket bättre än när jag gick i skolan, då hade vi en lärare och vi var 30 elever. När jag gick i 4-5 så hade vi två lärare på nästan 60 elever som var uppdelade på två klasser.

Sen jag kan jag iof inte veta hur mycket lärarna gör utanför lektionstid, men jag antar att det är lika mycket som andra lärare = man borde kunna sköta sin undervisning så att åtminstone dom flesta ska kunna hänga med. Oavsett hur lite resurser det är så tycker jag ändå att lärarens viktigaste uppgift är att lära barnen något, vilket så inte är fallet nu enligt mig. Är det nu så att det enligt läraren inte fungerar, då får ju läraren kalla till möte och tala om vad nu problemet är så kan föräldrar gå till rektor och trycka på, välja att byta skola eller berätta, att nu kommer barnen få si och så mycket matteläxa och si och så mycket läsläxa. Jag personligen hade tyckt det var klockrent att få ett schema som jag fick när jag gick på gymnasiet. Vi fick alltså ett schema med alla terminens veckor och vilka sidor man bör ligga på just den veckan, när det var prov ect - i dom flesta ämnena. Då skulle man som förälder själv ha en avstämning med sitt barn när dom är så här pass små och i den åldern som jag var i när jag fick schemat kunde i lugn och ro planera mina pluggdagar, läsa veckor i förväg i dom ämnena man själv kände sig säker i

Jag kan hålla med om att även föräldrarna behöver ta (mer) ansvar för barnens skolgång. Men om läraren säger att dom ligger bra till vid en avstämning när förra terminen tog slut och nu ligger dom helt plötsligt efter, hur ska man då förhålla sig till det? Då har det enligt rimligheten hänt något under VT som föräldrarna inte fått reda på.
Om nu varje förälder som hämtar sin barn efter skolan (långt ifrån alla som gör det eftersom dom flesta går till fritids) ska fråga läraren, jag vet inte varje dag, en gång i veckan? hur barnet ligger till och så lägg då även till säg 10 mejl som ska svaras på varje kväll av föräldrar som inte träffar läraren efter skolan - hur ligger mitt barn till idag? Så kommer det ju ta längre tid än om läraren skickar hem ett mejl till dom föräldrarna där barnet inte hänger med. Där kan vi enligt mig verkligen börja prata om resursslöseri.
Någonstans förutsätter man sig (eller iaf jag) att hör man inget ifrån läraren så går allt bra och det är inga problem.


***
Som en parentes kan jag ju nämna att jag tycker skolan överlag är dålig... Barn som åker taxi till/från skolan är en stund på fritids innan taxin kommer, hänt mer än en gång att barn har glömts säga till och taxin har åkt utan barnen... Skolan ändrar tider för taxin så helt plötsligt är barnen hemma 30 min tidigare än vanligt. Som jag nämnt tidigare, höga ljudvolymer i skolan ect ect. Tyvärr är detta inget jag kan påverka då jag bara är "bonusmamma" och biomamma har bestämt att bonus ska gå i den skolan hon går i, då biomamman gick i denna skolan när hon var liten och då fungerade den bra... :cautious:

Kanske har varit lite otydlig, men min tanke med denna tråd var som sagt att diskutera vad lärare egentligen har för ansvar för sina elever ....
 
Fast dom är 25 elever på 2 lärare, eller ja 1,5 den ena läraren är "hjälp"/assisans lärare som kommer på en del av lektionerna. Ärligt talat kan jag inte tycka att det är oschyssta förutsättningar. Bra mycket bättre än när jag gick i skolan, då hade vi en lärare och vi var 30 elever. När jag gick i 4-5 så hade vi två lärare på nästan 60 elever som var uppdelade på två klasser.

Men du kan omöjligt bedöma den saken. Jag hade blivit tämligen irriterad om någon utanför mitt kontor hade synpunkter på min totala arbetsbeslastning baserat på några få informationer. Tala med den som är ansvarig om du anser att skola fungerar dåligt, dvs skolans ledning, men visa respekt mot den enskilde läraren.
 
Men du kan omöjligt bedöma den saken. Jag hade blivit tämligen irriterad om någon utanför mitt kontor hade synpunkter på min totala arbetsbeslastning baserat på några få informationer. Tala med den som är ansvarig om du anser att skola fungerar dåligt, dvs skolans ledning, men visa respekt mot den enskilde läraren.

Fast min grundfråga var ju vad har en lärare för ansvar? Inte bedriva någon typ av häxjakt på läraren. Jag tycker att ställer man en fråga om en konkret sak så är det lättare för alla som diskuterar om man får någon typ av bakgrundshistoria. det hade ju inte blivit några vettiga svar om jag bara frågat: vad har en lärare för ansvar? Det kan ju handla om vad som helst.


Fast det handlar ju inte om synpunkter på arbetsbelastningen, utan vad läraren har för ansvar i att informera föräldrarna.
Tycker du det är orimligt att en förälder kan ställa krav på en lärare? Utan föräldern ska gå via rektorn då eller enligt dig? Jag anser att jag visar mer respekt mot den enskilda läraren att ta upp dom problemen som jag upplever än att springa till dennas chef och säga vad jag tycker är fel.
Som sagt, det är inte meningen att klandra läraren i det här, utan min fråga var vad läraren faktiskt har för ansvar för eleverna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 736
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 141
Senast: Kirre
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 525
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp