APT utan tårta?

Jag måste väl tillägga att jag tycker det är trevligt att fika. Men inte ta tid från Apt och det är ingen ersättning för att arbeta ned god arbetsmiljö och gott ledarskap.

Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.
Det är ju heller inget likhetstecken mellan fika och dålig arbetsmiljö och dåligt ledarskap. Om jag ser till min nuvarande och min senaste arbetsplats så på min nuvarande har vi en bra dialog med chefen, han anpassar arbetssituationen utifrån individ, han eller snarare vår fantastiska administratör och vår magiska alltiallo ser till att vi får frukt, fika, kaffe och annat under hela arbetsveckan. Sen blir vi bjudna på riktigt bra julbord, lunch på alla studiedagar, lunch på studenten och mycket frihet under ansvar.
Min tidigare arbetsplats fick vi köpa kaffe själva, fika kunde vi fetglömma, samma sak med lunch när det var studiedagar. Vi förväntades arbeta 150 % med noll möjligheter att kunna jobba hemifrån, det enda som var viktigt var om vi kom lite för sent eller om vi gick tidigare måste vi säga till och få avdrag på lönen. Alla gånger vi jobbade över räknades inte, eller sas att det ingick i arbetstiden.

Så snarare, det ena är ett tecken på en chef som inte skattar sin personal så högt.
 
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.
Correlaition is not causation, men jag gissar ändå att du är något på spåren här. Där god arbetsmiljö råder ökar chansen att personalen erbjuds fika. Däremot är det inte själva fikat som utgör den goda arbetsmiljön.
 
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.

Någon slags samband känner jag ändå att det finns.

Arbetar just nu för den generösaste arbetsgivaren jag arbetat för hittills när det kommer till fika och känner ändå att när attityden är "Vill ni ha bra kaffe? Inga problem, vi köper in en riktig ordentlig maskin! Blir det lång kö vid kafferasten? Vi investerar i en till!" Går det gärna hand i hand med "Behöver du jobba hemma? Inga problem, behöver du någon utrustning?" (Min arbetsgivare har tex. finansierat hela min arbetsyta hemma med bord, stol, skärm osv. bara för att jag behöver sitta hemma mycket med bebis) och "Du behöver vara ledig imorgon med kort varsel? Vi löser det!".

Självklart är det inte alltid så, men här upplever jag verkligen att den generösa attityden är genomgående.
 
Någon slags samband känner jag ändå att det finns.

Arbetar just nu för den generösaste arbetsgivaren jag arbetat för hittills när det kommer till fika och känner ändå att när attityden är "Vill ni ha bra kaffe? Inga problem, vi köper in en riktig ordentlig maskin! Blir det lång kö vid kafferasten? Vi investerar i en till!" Går det gärna hand i hand med "Behöver du jobba hemma? Inga problem, behöver du någon utrustning?" (Min arbetsgivare har tex. finansierat hela min arbetsyta hemma med bord, stol, skärm osv. bara för att jag behöver sitta hemma mycket med bebis) och "Du behöver vara ledig imorgon med kort varsel? Vi löser det!".

Självklart är det inte alltid så, men här upplever jag verkligen att den generösa attityden är genomgående.

Precis.

Det behöver inte alltid handla om gofika eller dyra uteluncher.

Utan tanken bakom. Lite "vi ser er och uppskattar er"
 
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.

Får du aldrig fika hos dig eller varför så bitter?
Fika är en extra motivation, ett sätt att visa uppskattning osv. Inte en ersättning för en bra arbetsmiljö. Men visst går det hand i hand, att aldrig få uppskattning är en dålig arbetsmiljö.
Är man trött och ska sitta på ett snarkigt möte blir det betydligt mindre snarkigt om man för äta något gott och pigga upp sig lite under tiden.

Vi blev tex bjudna på mat och efterätt efter årets bokslut där vi slog rekord, det gör att man känner sig uppskattad.
Förra veckan fick vi fika från spedition för att vi var hjälpsamma att få fram deras bokningar.
Mycket uppskattat det med!
Sen har vi en personalklubb som bjuder på en mängd aktiviteter varje år, också en bidragande faktor till bra arbetsmiljö.
 
Någon slags samband känner jag ändå att det finns.

Arbetar just nu för den generösaste arbetsgivaren jag arbetat för hittills när det kommer till fika och känner ändå att när attityden är "Vill ni ha bra kaffe? Inga problem, vi köper in en riktig ordentlig maskin! Blir det lång kö vid kafferasten? Vi investerar i en till!" Går det gärna hand i hand med "Behöver du jobba hemma? Inga problem, behöver du någon utrustning?" (Min arbetsgivare har tex. finansierat hela min arbetsyta hemma med bord, stol, skärm osv. bara för att jag behöver sitta hemma mycket med bebis) och "Du behöver vara ledig imorgon med kort varsel? Vi löser det!".

Självklart är det inte alltid så, men här upplever jag verkligen att den generösa attityden är genomgående.

Jag har som sagt den motsatta erfarenheten. Jobbar nu på en superbra arbetsplats men det är väldigt sällan fika/lunch när det är möten.

Tidigare jobbat på ett ställe med fredagsfika, en period fri mängd godis varje dag och där arbetsmiljön var under all kritik.

Såklart skulle det bästa vara om nuvarande arbetsgivare steppade upp och blev mer givmild med mat/fika, men jag är ändå mer än nöjd med de fördelar detta jobb ger (tex bästa chefen nånsin, högre lön vid bättre prestation, möjlighet med hemarbete etc)
 
Får du aldrig fika hos dig eller varför så bitter?
Fika är en extra motivation, ett sätt att visa uppskattning osv. Inte en ersättning för en bra arbetsmiljö. Men visst går det hand i hand, att aldrig få uppskattning är en dålig arbetsmiljö.
Är man trött och ska sitta på ett snarkigt möte blir det betydligt mindre snarkigt om man för äta något gott och pigga upp sig lite under tiden.

Vi blev tex bjudna på mat och efterätt efter årets bokslut där vi slog rekord, det gör att man känner sig uppskattad.
Förra veckan fick vi fika från spedition för att vi var hjälpsamma att få fram deras bokningar.
Mycket uppskattat det med!
Sen har vi en personalklubb som bjuder på en mängd aktiviteter varje år, också en bidragande faktor till bra arbetsmiljö.
Får alldeles lagom med fika. Fast skulle inte bry mig om jag inte fick. Äter glatt jobbets mat. Har pedagogiska måltider. Behöver dock ingen gofika för motivationen. Den är på topp.
 
Jag menar, är det ens rimligt att hålla på med sånt. Allt jobb blir väl bättre med bra fika? Minns från tiden som företagsekonomistudent John Steinberg som förde sig med "management by Fiking" som ledarskapsfilosofi... Det är i min ringhörna banne mig. Jag är så förbannat matmotiverad att jag kan luras till nästan vad som helst bara det ingår en middag i paketet. Eller fika. Eller en liten kall pilsner och ett par krutonger... :up:

Är ni matmotiverade?
Och mest intressant; matar de folk på era jobb? Finns det tom en fikakultur av rang?

Förr fick vi alltid varsin smörgås, kaffe/te/dricka och fika. Nu sparar kommunen in antar jag för vi får ingenting och de tog bort vår kaffeautomat så personalen fick köpa egen kaffekokare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp