APT utan tårta?

Vi får t.o.m. köpa vårat egna kaffe om det ska drickas kaffe, så nej, vi blir inte bjudna på mat/fika/dryck. 😅

Under APT så har vi en fikalista vi i personalen skriver upp oss på (frivilligt) där den personen ansvarar för fikat. Vi har APT var fjärde vecka. Ibland blir det hembakat, ibland köpefika, ibland smörgåsar osv.
Nä köpa eget kaffe - där går min gräns.. jag behöver inte fika etc men kaffe /te bör ju finnas.
Känns som nästan självklart pä svenska arbetsplatser att det ska finnas hyfsat kaffe gratis...
 
Hade min chef kommit med det till oss hade vi antagligen kastat det på honom 😂

Hit med vaniljbullarna med massa kräm eller smörgåstårta!
:rofl:


Säkert min referensram där företaget kravlat sig ur rekonstruktionen och nu till vardags börjat stå för inte bara kaffe och te, utan även mjölk! Lyxar de till det får vi vindruvor på APT. :p

(Men i ärlighetens namn kanske det ändrats. Inte varit där senaste åren.)
 
Jag måste väl tillägga att jag tycker det är trevligt att fika. Men inte ta tid från Apt och det är ingen ersättning för att arbeta ned god arbetsmiljö och gott ledarskap.
 
Fika?! På mitt jobb kan dom inte ens stava till det (STC gym)
Men iofs, förra året kom en annan anställd joddlandes -Jag har bakat semlor till alla!!!
Tänkte ju genast fasen va smarrigt!! Sprang till personalrummet och möts av en tallrik med nåt gråbrunt och knöligt plus en lycklig tjej som kläcker
-Det är veganska GI dadelsemlor med havregrädde!! Smakar preciiiiis som semlor!!

Hon hade fel.. Det smakade inte semla. Alls😑
Det va ungefär lika mjuka som en okokt potatis och tung som en tegelsten.

Men ja, jag är matmotiverad. Lär mig konster och trick mkt mer frivilligt om nån lockar med nåt gott😄
 
Fika?! På mitt jobb kan dom inte ens stava till det (STC gym)
Men iofs, förra året kom en annan anställd joddlandes -Jag har bakat semlor till alla!!!
Tänkte ju genast fasen va smarrigt!! Sprang till personalrummet och möts av en tallrik med nåt gråbrunt och knöligt plus en lycklig tjej som kläcker
-Det är veganska GI dadelsemlor med havregrädde!! Smakar preciiiiis som semlor!!

Hon hade fel.. Det smakade inte semla. Alls😑
Det va ungefär lika mjuka som en okokt potatis och tung som en tegelsten.

Men ja, jag är matmotiverad. Lär mig konster och trick mkt mer frivilligt om nån lockar med nåt gott😄
Var väl något liknande @Bison hade i åtanke med nyttig smörgåstårta :D
 
Jag måste väl tillägga att jag tycker det är trevligt att fika. Men inte ta tid från Apt och det är ingen ersättning för att arbeta ned god arbetsmiljö och gott ledarskap.
Men det är väl fortfarande inte någon som uttryckt att det är okej med usla arbetsvillkor så länge arbetsgivaren kompenserar med fika? Jag förstår inte varför du än en gång verkar påskina att fika skulle vara en muta för att personalen ska stå ut med en kass arbetsmiljö.
 
Vi fikar och mötar samtidigt, går alldeles utmärkt faktiskt 😁
Blir betydligt bättre möten med fika än utan, då vill folk bara bli klara snabbast möjligt.
Precis det! Är det fika deltar jag bättre, annars vill jag bara hem. Eftermiddagsmöten främst. Och behöver inte vara lyxigt, även om jag har en liten dröm om bubbel och snittar på em-mötena och problemet att ta sig hem inte existerar :laugh:
 
Jag är väldigt matmotiverad och blir mycket gladare på jobbet när jag blir utfodras.

Hos oss är det grillning eller möjligtvis smörgåstårta när det ska firas/avtackning/nyanställning. Utöver det har vi frukostbulle på fredagar och fruktkorg. På heldagsmöten anses det obligatoriskt med lunch (typ pastasallad eller baguette) och hålls mötet över frukost vill vi ha bulle. Vissa chefer är snålare än andra, vilket är trist när det är inom samma organisation :(. Det verkar vara lite personliga preferenser och inte vad de anställda vill ha. Mig veterligen finns det ingen uttalad begränsning att inte bjuda på något gott på APT.

Är inte mycket för kakor och tårta, men det gör jättemycket att få en god macka eller liknande på APT.

Förra året drog de in på julfesten och slog ihop det med företagsdagen. Det var verkligen inte populärt utan kändes riktigt snålt. Mycket dålig timing efter coronan... I år verkar de tack och lov ha lärt sig att det är värt den där slanten så att folk känner sig uppskattade.

Jobbar på ett kommunägt företag med knappt 500 anställda.
 
Men det är väl fortfarande inte någon som uttryckt att det är okej med usla arbetsvillkor så länge arbetsgivaren kompenserar med fika? Jag förstår inte varför du än en gång verkar påskina att fika skulle vara en muta för att personalen ska stå ut med en kass arbetsmiljö.
Precis, fikan är ju som en extra belöning/motivator för ett gott arbete just här och nu i situationen. "Jag ser dig och vad du gör" typ.
 
Men det är väl fortfarande inte någon som uttryckt att det är okej med usla arbetsvillkor så länge arbetsgivaren kompenserar med fika? Jag förstår inte varför du än en gång verkar påskina att fika skulle vara en muta för att personalen ska stå ut med en kass arbetsmiljö.
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.
 
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.
:confused: Jag läser mer inläggen som att fika gör det roligare att jobba/sitta på möten men inte att det på något sätt kompenserar en vettig arbetsmiljö i övrigt.

I min värld är allt som arbetsgivaren bjuder på något som ger guldkant till arbetsdagen - inte något som hade gjort själva arbetsmiljön i sig dålig om vi inte hade fått det.
 
:confused: Jag läser mer inläggen som att fika gör det roligare att jobba/sitta på möten men inte att det på något sätt kompenserar en vettig arbetsmiljö i övrigt.

I min värld är allt som arbetsgivaren bjuder på något som ger guldkant till arbetsdagen - inte något som hade gjort själva arbetsmiljön i sig dålig om vi inte hade fått det.
Jag läser samma och tycker likadant.

Semlor på dagen, kanelbullar, fika vid långa möten är definitivt en positiv grej. Fin bonus.
Vi har ett schema där vi turas om att baka/fixa fika till våra möten måndag eftermiddag. Vi brukar ha en kort paus och sen ta diskussionspunkterna när vi fikar :)
 
Ehhh, läser vi samma tråd? Många skriver att dom är mycket mer motiverade att jobba för att fikat är gott och rikligt. Ska vi då anta att gofika och bra arbetsmiljö går hand i hand? Nu blev det helt plötsligt enkelt för alla HR-avdelningar i världen. Det är ju fantastiskt.
Det är inte så svårt när man väl kommit fram till att personalvård måste få kosta och måste arbetas aktivt med. Om det är fika, luncher middagar, friskvård, tillräcklig bemanning och marginaler, kompetensutveckling, förmåner, vårdförsäkringar spelar mindre roll.

Det jag sett är att aversionen mot att låta personalen kosta är genomgående för alla områden i de fall det funnits och för de som är beredda på att det måste kosta är också beredda att lyssna lyhört på personalen vad det är som är viktigt. Så hand i hand.

Men det finns säkert ställen där man lägger allt på gofika oavsett om personalen tycker det är viktigt och skiter i allt annat. Och det är ju nästan exakt lika värdelöst som att skita i allt inklusive gofika. Jag har inte sett eller hört om det. Än.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp