APT utan tårta?

Blir det bullfika så är det väl ok. Men det ska ligga utanför mötet.
Ska det vara riktig ordning så ska det ligga helt utanför arbetstiden.
Jobbade på ett högbrynt matställe, och en dag annonserades att köket hade kommit ner med minisemlor - den som stämplade ut fick smaka! Det var sparsamt med både fniss och oooh-ande under den anställningen så att säga.
 
Jag har jobbat privat, statligt, kommunalt och nu regionalt. Flera olika arbetsgivare. Ser ingen övergripande koppling mellan frikostig gofika/måltider OCH bra arbetsmiljö. Snålhet däremot har ofta koppling till sämre arbetsmiljö. Dåligt arbetsklimat/ledning kan ju inte ursäktas med vaniljbulle. Då är det illa. Vi är väl inte får som går att få vart som helst med en hink havre.
Fast jag tror inte att någon skulle prata sig varm om en arbetsgivare som förvisso gärna bjuder på fika men samtidigt har en usel arbetsmiljö.
Jag ser bara inte någon motsättning mellan en generös arbetsgivare och bra villkor. Jag tror mer att en arbetsgivare som ger mycket till sin personal får tillbaka det dubbla i form av lojalitet till företaget, motivation och engagemang från personalen - och därmed också ett bra anseende utåt sett i sin bransch.
 
Helt obegripligt. APT ska inbehålla en vettig dagordning, någon som styr upp mötet så det blir effektivt och alla får komma till tals. Oandet och fnissandet för att chefen kommer med vaniljbullar förstår jag inte. Det är ju inte lekis. Jag uppskattar en god macka och kaffe när jag snubblar in på mornar på gemensamma utbildningsdagar. Blir det bullfika så är det väl ok. Men det ska ligga utanför mötet. Uppskattning på jobbet visas med ord/beröm och helst en slant i lönekuvertet.
Menar du att vuxna människor fnissar och oar över en vaniljbulle på ett möte? Har aldrig varit med om det. Glada miner och positiva ord och så tar man sin bulle när man har rast däremot.... eller som när det bjöds på sallad på våra APT, man tog sin sallad, satte sig och åt eftersom man inte fick någon annan lunch än den där chefen placerade sitt APT på och så gick man igenom dagens punkter utan en massa fniss och oande. Uppstyrt och effektivt.

Att de anställda bjuds på något gott ibland betyder inte att de behöver bete sig som barnungar heller. På många jobb syns uppskattningen inte så tydligt i lönekuvertet så en uppskattning här och nu är inte fel. Tydligen verkar det vara svårt för många chefer också att berömma med ord också har jag märkt. Vissa yrkesgrupper märks när de inte finns på plats först.... som sekreterare är jag van vid att räknas sist bland de anställda, inte räknas, glömmas bort osv, det är alldeles för vanligt i mitt yrke. Ska bli intressant att se hur det är här där jag jobbar nu, vilken status vi har.
 
Egentligen oändligt matmotiverad, men har dessutom kämpat mig ner från att ligga på gränsen till svår fetma till en betydligt hälsosammare vikt. Så alla typer av fika, pizzabjudningar och liknande är jobbigt, drömmer om att det normaliseras att bjuda på mer spännande frukt och bär än typ äpplen och banan till företagafikor istället för enbart tårta. (Gnälligt jag vet, och kräver det inte, men drömmar)

Men har jobbat för både arbetsgivare som varit väldigt generösa med mat och dryckoch sådana som inte bjuder på något. Och jag föredrar helt klart den förstnämnda typen. Upplever att det generellt har varit bättre stämning på den typen av företag. Ofta lägger de ju mer pengar på personalvård rent allmänt.
Jag kan hålla med delvis. Tycker det är jobbigt när det bjuds på sötsaker "för att hålla sig till lunch" när jag ofta hellre hade haft en macka. Blir orimligt glad när det är mackor och frukt istället för en torr bulla. Men det är, som sagt, kanske mer en personlig preferens.
 
Jag har jobbat på ett ställe där vi bjöds på fritt med godis/kakor/bullar för att kompensera för en urusel arbetsmiljö. Det rekryterades alltid unga (tjejer) som inte ifrågasatte så mycket. Sällan jobbade nån kvar mer än några år. Jag orkade fyra år och sen var jag ett vrak.

Så jag föredrar som sagt mitt nuvarande jobb framför ett ställe där jag får en massa mat/godis. Men kan man få allt är det såklart drömmen. :angel:
 
Fikakulturen är stark på mitt jobb, torsdagsfikat är heligt och den som inte är i tid 14.30 till detta får skylla sig själv. Vår VD har uttryckt stark oro för våra blodsockernivåer ett antal gånger och hotade vid ett tillfälle att dra ned på budgeten för tårta och annat högtidsfika. Det krävdes ett helt möte för att nå förlikningar kring detta så numera äter vi smörgåstårta när det ska firas. :up:

Det finns även ett ökänt utbildningstillfälle där en kakbuffé dukades upp, undertecknad kan ha haft något med saken att göra. :angel:

Jag har en fantastisk arbetsplats för övrigt där det visas mycket hänsyn och omtanke till oss anställda och även våra familjer.
 
Arbetar på kommunen så det bjuds väldigt sparsamt på fika. Kaffe har vi fri tillgång till, men det är väl ungefär allt 😅
 
Jag menar, är det ens rimligt att hålla på med sånt. Allt jobb blir väl bättre med bra fika? Minns från tiden som företagsekonomistudent John Steinberg som förde sig med "management by Fiking" som ledarskapsfilosofi... Det är i min ringhörna banne mig. Jag är så förbannat matmotiverad att jag kan luras till nästan vad som helst bara det ingår en middag i paketet. Eller fika. Eller en liten kall pilsner och ett par krutonger... :up:

Är ni matmotiverade?
Och mest intressant; matar de folk på era jobb? Finns det tom en fikakultur av rang?

Vi får t.o.m. köpa vårat egna kaffe om det ska drickas kaffe, så nej, vi blir inte bjudna på mat/fika/dryck. 😅

Under APT så har vi en fikalista vi i personalen skriver upp oss på (frivilligt) där den personen ansvarar för fikat. Vi har APT var fjärde vecka. Ibland blir det hembakat, ibland köpefika, ibland smörgåsar osv.
 
Menar du att vuxna människor fnissar och oar över en vaniljbulle på ett möte? Har aldrig varit med om det. Glada miner och positiva ord och så tar man sin bulle när man har rast däremot.... eller som när det bjöds på sallad på våra APT, man tog sin sallad, satte sig och åt eftersom man inte fick någon annan lunch än den där chefen placerade sitt APT på och så gick man igenom dagens punkter utan en massa fniss och oande. Uppstyrt och effektivt.

Att de anställda bjuds på något gott ibland betyder inte att de behöver bete sig som barnungar heller. På många jobb syns uppskattningen inte så tydligt i lönekuvertet så en uppskattning här och nu är inte fel. Tydligen verkar det vara svårt för många chefer också att berömma med ord också har jag märkt. Vissa yrkesgrupper märks när de inte finns på plats först.... som sekreterare är jag van vid att räknas sist bland de anställda, inte räknas, glömmas bort osv, det är alldeles för vanligt i mitt yrke. Ska bli intressant att se hur det är här där jag jobbar nu, vilken status vi har.
Jepp. På påsklovets utbildningsdag så bjöds det på lösgodis i ett gigantiskt påskägg Folk tog grabbnävar och var som barn på kalas. Inte alla naturligtvis. Jag jobbar på ett gymnasie. Vi har godispriser till fritidsaktiviter i ett skåp. Det fick vi låsa. Personal snaskade glatt, öppnade stora påsar med gelegodis, stängde inte påsen, godis blev stenhårt, då gicks det på färskare godis som tog slut. Jag trodde först att det gick åt till priser och att dom bara var slarviga med att stänga påsarna...när vi låste skåpet så gick det knappt åt något. Alla har tillgång till nyckeln men det går inte längre att snabbt ta en näve döskallegodisar. Sockersuget är rejält hos somliga.
 
Är matmotiverad, eller snarare fika/frukostmotiverad 😅 ett tidigare ställe jag arbetade på som inhyrd (lokalvårdare med ansvar för företagets kök) så bjöds det på frukostbuffé varje fredag med nybakade frallor som kom med taxi från bageriet 👌. Semlor, kanelbullar och påskgodis när den tiden var inne. Alltid frukt och kaffe i mängder (det var jag själv som bryggde det dock 😂 24 paket kaffe i veckan gick åt 🙄) sommargåva och julklapp till alla anställda, även oss lokalvårdare som egentligen inte var anställda. Hade dom konferenser/möten bjöd dom på lunch till deltagarna och blev det över så fick vi ta. Bästa matkulturen på någon arbetsplats som jag varit på tror jag 🤩

Det där är verkligen fint! Man känner sig så uppskattad ❤️ man är liksom inte "bara" städerskan.
 
Det där är verkligen fint! Man känner sig så uppskattad ❤️ man är liksom inte "bara" städerskan.
Ja, jag har "bara" haft två såna ställen av alla, och då har jag jobbat inom lokalvård i 7 år totalt ungefär 😅 det andrs var på ett djursjukhus, där vet jag inte om det var nå fika osv som bjöds på, jag städade butik/reception, op salar osv, men vi blev medbjudna på sommarfest + julfest och gick sommargåva och julklapp och nog fan känner man att slitet blir lite mer värt när man blir uppskattad med nått gott!
 
Jepp. På påsklovets utbildningsdag så bjöds det på lösgodis i ett gigantiskt påskägg Folk tog grabbnävar och var som barn på kalas. Inte alla naturligtvis. Jag jobbar på ett gymnasie. Vi har godispriser till fritidsaktiviter i ett skåp. Det fick vi låsa. Personal snaskade glatt, öppnade stora påsar med gelegodis, stängde inte påsen, godis blev stenhårt, då gicks det på färskare godis som tog slut. Jag trodde först att det gick åt till priser och att dom bara var slarviga med att stänga påsarna...när vi låste skåpet så gick det knappt åt något. Alla har tillgång till nyckeln men det går inte längre att snabbt ta en näve döskallegodisar. Sockersuget är rejält hos somliga.
Nå, tur att inte alla är som dina arbetskamrater.
 
Vi är väldigt mat och fika-motiverade på min avdelning 😋
Bästa sättet att få oss på bra humör är att bjuda på kakor, vill man få oss på topp är det smörgåstårta 😍
Då är det riktig smörgåstårta, inte någon modern hälsosam skit 🤮
 
Vi är väldigt mat och fika-motiverade på min avdelning 😋
Bästa sättet att få oss på bra humör är att bjuda på kakor, vill man få oss på topp är det smörgåstårta 😍
Då är det riktig smörgåstårta, inte någon modern hälsosam skit 🤮
Håller med smörgåstårta och bäst är det lokala bageriets smörgåstårta men kakor och annat ätbart är super.
 
Vi är väldigt mat och fika-motiverade på min avdelning 😋
Bästa sättet att få oss på bra humör är att bjuda på kakor, vill man få oss på topp är det smörgåstårta 😍
Då är det riktig smörgåstårta, inte någon modern hälsosam skit 🤮
Vad är en modern hälsosam skitsmörgåstårta? :nailbiting: Jag kan inte tänka på smörgåstårta utan något rejält kaloririkt fluff eller klet. Personligen har jag svårt för fluff (tänk smörgåstårta med vispgrädde i) men älskar klet (majonnäs, crème fraîche eller liknande). Jag tror aldrig jag provat hälsosam smörgåstårta och kan inte riktigt visualisera en. Typ avokado, hummus och tartex som fyllning?:nailbiting:

Edit: men å andra sidan är verkligen inte smörgåstårta det första jag tänker på som ohälsosamt heller.
 
Vad är en modern hälsosam skitsmörgåstårta? :nailbiting: Jag kan inte tänka på smörgåstårta utan något rejält kaloririkt fluff eller klet. Personligen har jag svårt för fluff (tänk smörgåstårta med vispgrädde i) men älskar klet (majonnäs, crème fraîche eller liknande). Jag tror aldrig jag provat hälsosam smörgåstårta och kan inte riktigt visualisera en. Typ avokado, hummus och tartex som fyllning?:nailbiting:

Edit: men å andra sidan är verkligen inte smörgåstårta det första jag tänker på som ohälsosamt heller.

Fräscht och lätt, ingen mastig sak med majonäs och räkor.
Här på buke kommer den klassiska smörgåstårtan rätt ofta upp som ett riktigt hatobjekt 😆
Som om det vore pinsamt att faktiskt gilla klet, vitt bröd och massa räkor 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp