är bettet för kort?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 590
L

lul

provade att köpa ett mindre tredelat bett till pållen strl 9,5, han har normalt 10,5. ser det litet ut? longerade bara så jag kan inte säga hur han direkt fungerade på det. men han verkade nöjd ändå. men han lyckas ibland tugga på själva bettet med tänderna, hur? är det för långt ned då, högt upp??
jag tycker det ser lite trångt ut just vid mungipan ..mkt hudveck

P1010004.jpg

Sv: är bettet för kort?

Det ser inte för kort ut iaf!

Däremot skulle jag nog testa att hissa ner det lite, men det kanske hamnar för nära framtänderna då? Prova lite till, och se vad hästen verkar tycka. :)

om man går efter min favorit tandis, torbjörn, så ska man ju mäta efter hur bred munnen är, alltså själva benet så jag tycker inte att bettet är för kort, däremot så skulle du nog behlva hissa ner det lite som sagt. ser himla spänt ut :smirk:

okidoki .. ska spänna ned ett hål o se!

tack för era svar :bow:

/lul som tycker bett är en enda stor djungel

Du kan testa att "dra" ut bettet(ta tag i en bettring o dra rakt ut) för att se om det sticker ut mycket, när man testar det så är det inte meningen att det ska bli ngt "bett över" och när du släpper taget om bettringen så ska bettet lägga sig på plats igen.

Tycker att du ska prova sänka bettet lite.

Tycker bredden på bettet ser helt ok ut, är också rimligt att det är lite kortare än vad han "normalt" har på andra bett, eftersom du använder egg-bett med fasta ringar. eftersom de inte kan nypa så ska det ligga precis intill, alltså inte fullt så långt ut som ett bett med rörliga ringar.

tycker som andra att du kan testa att sänka ner något halvt hål/ett hål. Kolla somsagt vart just DIN häst har sina tand lägen, eftersom allt är individuellt när det gäller bett tillpassning/häst.

:p

Längden på bettet ser bra ut men prova att sänka det nåt hål, ser ut att sitta lite högt!

ok .. ska börja med ett halvt hål, då han trots allt är shettis o allt är så himla smått :) men vad tror ni om att han lyckas tugga på bettet med tänderna? ingen höjdare kanske .. det låter otäckt iaf o tugga på metall. han brukar göra så när man gjort halt eller just stoppat in bettet. gör det något? är det ett tecken på att det är för högt upp också eller?

lul skrev:
ok .. ska börja med ett halvt hål, då han trots allt är shettis o allt är så himla smått :) men vad tror ni om att han lyckas tugga på bettet med tänderna? ingen höjdare kanske .. det låter otäckt iaf o tugga på metall. han brukar göra så när man gjort halt eller just stoppat in bettet. gör det något? är det ett tecken på att det är för högt upp också eller?

jag tycker du ska släppa ner det 1-2 hål. det ser verkligen ut att ligga obekvämt och det finns nog ingen risk att det ska ligga på tänderna då, det är vad det antagligen ligger nu tror jag. ser som sagt himla trångt ut, som om han går med en förhållning i munnen hela tiden. testa med att släppa ner bettet dubbelt så mkt som du tänkt dig och testa bara så får du se om han gillar det eller ej ;)

Kolla helt enkelt in i munnen och se hur bettet ligger, ett annat tips över hur du kan se om hästen trivs med bettet eller ej är om det finns repor på bettet (gnagningar) då innebär det att hästen inte trivs med bettet, oftast kan du se om hästen biter sig fast och i såfall var också.

Lycka till.

utifrån bilden ser det lagom långt ut, men hur ser det ut INNE i munnen? hänger det ner som ett v/u eller ligger det rakt?
min häst har mkt liten och kort mun men inte lika liten som din shettis, men han har 8,5 i bett och de ligger perfekt i munnen på honom :p

lul skrev:
provade att köpa ett mindre tredelat bett till pållen strl 9,5, han har normalt 10,5. ser det litet ut? longerade bara så jag kan inte säga hur han direkt fungerade på det. men han verkade nöjd ändå. men han lyckas ibland tugga på själva bettet med tänderna, hur? är det för långt ned då, högt upp??
jag tycker det ser lite trångt ut just vid mungipan ..mkt hudveck

P1010004.jpg

jag tycker att det ser ut som om det hade varit bra med minst ett 10,00 iaf. och det ser ut som om det sitter för högt upp så att han kan tugga på det med tänderna som sitter högre upp i munnen

Det ser inte för kort ut. Hudvecket KAN bero på modellen med en fast bettring - det blir ju lite bredare just i mungipan av det. Välj det läge som verkar vara lugnast - trasslar han mkt med bettet så det skramlar mot tänderna är det antagligen för löst spänt. Men ha det så ospänt som möjligt är mitt råd, bettet ska ju ligga avslappat i munnen och inte uppdraget mot kinddtänderna. 2 cm framför kindtänderna har jag hört är lagom. Sen är ju alla hästar olika - hur höga mungipor de har. Lycka till!

Om han har för ovana att gnaga på bettet så kan det bero på det att han viker upp det och drar bak det med tungan. Med ett RAKT bett så kan han inte göra det. Min häst är mkt lugnare i munnen nu när han har ett rakt bett. Om du ska gå över till ett rakt bett så ska det vara kortare än det delade. Ett Globus 9,0 skulle nog kunna passa din häst, tror jag. Inte längre än det i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

lul skrev:

Börja du med halvt hål. Om du sänker för mycket kan det komma åt de områden i munnen som ger hjärnan signalen att föra upp det som är i munnen och då kommer han att tugga fast bettet igen. På en sån liten häst skulle jag söka efter det tunnaste bettet som kan hittas samt använda ett rakt bett med fasta ringar varvat med ett delat och ett tredelat men även bettlöst med jämna mellanrum. Variation är aldrig fel utan minskar risken för tryckskador. :cool:

varvar bett gör jag -har ett rakt bett med fasta ringar och ett sidepull som jag tömkör med. så det är jag noga med. är livrädd för bettskador!

jag tar med mig kameran till stallet idag o fotat när jag sänkt bettet (o kollat i hans mun hur det ligger) så det kommer nya bilder i efter middag!

Tack för alla kloka svar :bow:

nu så kommer ett kort på när jag sänkt bettet ett hål på varje sida. tycker att det sitter ok nu, men han lyckas ta o bita o bettet iaf med tänderna (såg hur han gjorde nu o han trycker bak det med tungan som nån skrev innan ..) körde en tur och han kändes fin, satt fast lite i vänstersida, men det är normalt, släppte iaf efter ett tag. provade även att dra i ena bettringen för att se hur mycket som stack ut, det blev ca en halv centimeter, så då skulle man allstå försöka hitta ett bett på 9cm, vet någon vart det finns "halvstorlekar"?

här är bilden iaf:

eggbett.jpg

9,0 eller 9,5 kan kvitta. Funkar han bra med det du har nu (ser ut att sitta bra) så släng inte pengar på ett som är 0,5 cm kortare.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 654
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vår D-ponny (unghäst) drar bak bettet i munnen och bokstavligen tuggar på det, när hon går med tredelat bett. Det är ju inget bra för... 2
Svar
21
· Visningar
4 256
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hårtråd
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur