Är bomlösa väldigt breda?

Hollister

Trådstartare
Håller på att titta runt på alla bomlösa man kan hitta och så, även fast jag inte ens har en häst, men det är min underhållning iaf!
Men till frågan
När jag hade min gamla medryttarhäst fick jag några gånger testa att rida i min ridlärares bomlösa, men det var väldigt bred för mig. Eller det gick när man satt ner, men lättridningen var lite svår. Jag vet tyvärr inte vad det var för märke, men den såg ut exakt som en engelsk bomsadel iaf.
Är alla bomlösa breda? Jag är själv väldigt 'liten', asså inte kort eller överdrivet smal, men jag har typ liten benstomme.
De jag har varit mest inne på är Sensation Rides dressyrsadlar, även tittat lite på Barefoot London.
Är det så att man behöver vara lite större, eller vara lite mer van vid bredare, för att man ska kunna rida i bomlöst?

luuuuddigt :angel:

Sv: Är bomlösa väldigt breda?

Jag har en Torsion extra light med Torsions extra uppbyggda dressyrsits i stället för den vanliga sitsen. Dessutom har jag en pad med ganska smala inlägg. I och med att sitsen är lite högre, och det knappt är något material mellan låren och hästen, så blir det inte lika brett som många av de liknande sadlarna. Men det är klart, det är ju inte som en riktig dressyrsadel.

Masterback är ganska uppbyggd, man sitter smalt i den. Jag älskar min men jag vet flera på forumet som avskyr den. Dålig läderkvalla som skam men jag får skitsnygg sits i den. En del årsmodeller är stenhårda, andra har gel i sitsen.

Jag har en StarTrekk Island och den tycker jag är ganska så vid över midjan på sadeln, dock har jag börjat vänja mig nu så det är nog mycket vanesak med :)

Jag blev rekommenderad den av flera vänner och de har aldrig upplevt den som vid att sitta i :crazy:

Så smaken är som baken - delad :)

Hur som helst så älskar jag min sadel ändå, för min häst går så fint i den och numera är den bekväm för mig med och jag får en bra sits i den :)
Och den ser ut som en "riktig sadel"...

Jag har precis köpt mig en Barefoot London, som jag är mycket nöjd med. Eftersom jag gillar att rida barbacka kändes en bomlös sadel som ett bra alternativ för mig. Hästen verkar gilla den och han rör sig bra, men, visst är den bred. Jag tycker nog att det är en vanesak. I början när jag hade den kändes det som att sitta över en elefant, men nu tänker jag inte på det längre :)

Jag har en Sensation ride hybrid och i den sitter man smalt. Jag hade tidigare en Globus Gloi och jämför man dem så sitter jag smalare eller lika smalt i min Sensation. Jämför man med tex en wintec så sitter jag mycket smalare i min sadel.
Jag har förstått det som att de övriga Sensation inte är riktigt lika smala att sitta i men jag har inte provat dem själv.
Jag har problem med bland annat mina höfter så jag kan inte sitta i breda sadlar men i hybriden går det bra.

Senast ändrad:

Jag har precis köpt mig en Barefoot London, som jag är mycket nöjd med. Eftersom jag gillar att rida barbacka kändes en bomlös sadel som ett bra alternativ för mig. Hästen verkar gilla den och han rör sig bra, men, visst är den bred. Jag tycker nog att det är en vanesak. I början när jag hade den kändes det som att sitta över en elefant, men nu tänker jag inte på det längre :)

Precis så tycker jag med! Har oxå en Barefoot London :love:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 726
Senast: Estivuz
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 423
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈