Är borrelia ärftligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 339
S

__Stilett__

om ett sto betäcks och har borrelia, är det ärftligt? kan fölet få det också då bara för att tex mamman fått det?

Sv: Är borrelia ärftligt?

Hmm.....inte en aning faktiskt men är inte borrelia något som blir genom blodet med tanke på att det kommer från en fästing?
I så fall är det ju inte omöjligt att det kan överföras via navelsträngen till fölet.
Men...jag har inte en aning utan bara en tanke.

Sv: Är borrelia ärftligt?

Nej. Det är inte ärftligt, fölet borde dock rent teoretiskt kunna uppvisa antikroppar så länge som det diar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 436
Foder & Strö Tankar om denna analys. Har ett 10-årigt KWPN sto som är svår att få hull på och tanken är att hon ska betäckas så småningom, tror ni...
Svar
2
· Visningar
486
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
650
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka