Är denna foderstat ok??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jasione
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 423
Sv: Är denna foderstat ok??

Roade mig med att räkna lite på "låtsasvärden" dvs på relativt låga hövärden med 7 MJ och 30 g sbrp per kg. Om din pålle väger 400 kg och rids lätt- medelhårt med den foderstaten du har och höet ovan får hon generellt ca 17% för lite energi och kring 30% för lite av allt annat... Har nu ditt riktiga hö sämre värden är det ju inte så bra... Med höet ovan hade jag gett henne 0,25 kg havre även på kvällen plus 0,5 kg lusern och 0,25 kg vetekli samt 50g hippos miner vitlök om dagen. Bara en riktlinje... Är hon för pigg på havre kan du byta det mot tex HippoBas Basic som har liknande energi o proteinvärden men då behövs bara ca halva mängden mineraler. Salt är det ju bäst med saltsten men går inte det så beroende på hur mkt hon svettas är nog 5-10ml lagom.

Det blir inget bete där, bara rasthage, och större hösilage-giva. Jag får nog ta med ett par balar vanligt hö och blanda i början... tack för svaret!

Ditt förslag innehöll en himla massa olika fodermedel. Det går nog att få ungefär samma intag av protein och energi med 1-2 sorter. Tex kombinera lusern och olja i lämpligt förhållande, eller kli.

Om du ska analysera höet ger du helt enkelt det som behövs utöver det som finns i höet. Om du inte ska anlysera får du helt enkelt dosera enligt förpackningen, ca 80 gram blir nog bra i så fall. Inte perfekt, men borde täcka behov på ett ungefär.

Jo det är sant men jag försökte balansera Ca/P kvoten med hjälp av kliet eftersom hon nu valt miner vitlök som har en ganska hög kvot dvs mkt kalk (om man nu utgår från att höet har en vettig kvot i sig själv förstås :)) Ok jag vet att det e ok om kalket kommer från grovfoder tex lusern men det gäller ju ändå att täcka P-behovet.

jaha det var så du tänkte. vad är kvoten i mineralerna?
eftersom man inte vet höets kvot skulle jag hellre riskera en för hög kvot än låg. För tänk om höet har jättemycket p mot calciumet? Knepigt dethär utan analys..

Ja absolut. "Låtsashöet" la jag på ca 1,4. Hippos miner vitlök har en kvot på (160/32) 5.

Tack fö rsvaren ska fixa värderna på höet sen ber jag er om hjälp! TACK!

Pratade med dom igår och dom köper in de sämsta höet dom kan få tag på! Alltså då menar de att de är frächt men med så låga protein halter som möjligt(pga fång risken för ridskole ponnyerna som får det). Ho skule ta reda på lite mer exakta värden. Men isåfall är det väll ganska smart att börja ge henne lusern!

Absolut! Proteintillskott behövs i så fall med största säkerhet. Förmodligen även nåt lite mer energitätt foder som tillskott för att få upp energiintaget, hetl beroende på hur stor giva du ger.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 969
Senast: tanten
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 977
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 490
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 630
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka