Sv: Är det dyrt eller en okej kostnad?
Men allt beror ju på vad för kostander man har i grunden.
*Har du eget stall eller hyr du in dig?
*har du ett bra grovfoder till vettigt pris eller behöver du betala för en massa tillläggsfoder för att hästarna ska få i sig vad de behöver?
*har du eget foder eller köper du?
*vad för typ av strömedel finns? kostnad?
*hur hämtas foder/strö? behöver man leja in hjälp eller finns maskinerna sen tidigare?
*är stallet nybyggt? =förhoppningsvis lättarbetat=mindre tid går åt till mockning, in-utsläpp, fodring per häst = mindre kostnad per häst
*har du kostnader för personal?
*har du egen ridbana/ridhus eller åker du iväg för att rida hästen osv osv. Det är så mycket som spelar in.
Vad en tillridning i Stockholmsområdet respektive här i Skaraborg kostar går ju inte att jämnföra, vi har ju inte på långa vägar samma grundförutsättningar.
Seriositeten ligger inte i pengarna utan i det arbete du utför. I den här branchen betyder namnet allt. Malin Baryard tar mer betalt än Lisa Andersson i urskogen för att de har helt olika kundunderlag. Malin syns och märks, men det betyder ju inte att Lisa i urskogen gör ett dåligt jobb?? Underförutsättning att du som sagt kan få referenser.
Jag är utbildad, har tävlat MÅNGA olika hästar (visserligen inte över MSV hoppning och dressyr). Jag har många nöjda kunder och är billig, men mitt företag går runt, och jag har nästan alltid kö på platser. Jag jobbar med detta för att jag gillar att lösa hästars problem, inte för att bli rik. Jag klarar mig och lever lite över standard. Varför ska jag höja priset? För att verka "mer seriös"? Vad med min verksamhet är oseriöst??
//Jenny
Du har både rätt och fel, är min åsikt. Givetvis beror mycket av din kostnad på vilka förutsättningar som finns, dvs hur mycket det kostar för dig att ha hästen på plats.
Och hur lite Lisa i urskogen än tar betalt så KAN hon göra ett bra arbete med hästen. Men samtidigt passar hon på att undergräva möjligheten för unga tjejer att hitta sin försörjning om hon sätter ett pris som ingen kan leva på (dvs tar ut för låg timlön från sitt företag). Det blir en osund konkurrens på marknaden.
Det kan till exempel finnas en Lisa som är stormrik och tar emot hästar gratis för inridning, bara för att det är kul. Det måste inte betyda att arbetet hon gör är helkass. Men det betyder likväl att hon undergräver en sund konkurrens i branschen.
Och sedan beror det ju på vad man menar med "billig". Jag tog ett exempel ovan och tycker, med den metodiken, att 3500 kr är billigt och i gränsfall till underpris.
Och om du har kö hela tiden så borde du höja ditt pris för att skapa mer intäkter eller kunna jobba något mindre för samma vinst. Det är bara naturligt. Marknadsekonomi och tillgång vs. efterfrågan.
Blir summorna riktigt låga så är sannolikheten att de ingår i ekonomisk brottslighet (svarta pengar) ganska hög. Och det är ett ännu större problem när det gäller konkurrensen. Det bör man ju alltid se till att man får när man anlitar någon, ett ordentligt kvitto/faktura med specificerad moms och betalare/leverantör.
Så ordet "seriöst" kan tolkas på flera sätt. Ett "seriöst" företag är i min värld ett företag som är lönsamt eller åtminstone har starka ambitioner att bli lönsamt. Om man inte har ett vinstysfte får man inte driva företag i momssystemet till exempel.
Ett "oseriöst" företag i denna mening är ett företag som undergräver en sund utveckling för hästnäringen, genom att inte ta ut skälig ersättning för sina produkter och tjänster.