Är det dyrt eller en okej kostnad?

P

ponnydamen

Funderar ju på att skicka pållen på tillridning och undrar om det förslaget jag fått är rimligt. 3500 kronor exkl moms/månad. Hovar, veterinär fixar vi. Pållen bor där med egen box, hage och 4 fodringar/dag.
Hoppas att en sådan här fråga är okej annars ber jag om ursäkt.:o

Sv: Är det dyrt eller en okej kostnad?

ja tycker de låter ganska normalt:)

absolut! väl investerade pengar dessutom...om inte problemen kommer från värk o spänningar osv men de har du säkert redan kollat...lycka till:)

Klart rimligt.

Tar någon mycket mindre än det så lutar det åt något mer oseriöst..

Absolut, det är inte många hundringar över självkostnadspris (dock lite beroende på omständigheterna)

Låter väldigt prisvärt tycker jag. Här kostar det 4500.- per månad och då får ägaren betala hovslagare och veterinär själv. Allt annat är betalt dvs box, mat, motion, strö.
Mvh Malin

Tycker att det låter som ett bra pris.

tyckte nästan att det lät billigt, vad är det för ställe du hittat..:D

Låter mycket billigt ;)
Vill nog också ha tips på var PM???

Miaa

*kl*
Priset är ju beroende på kunskap hos den som skall rida till hästen, jag tycker det låter billigt! Antar då att det inte är någon som livnär sig på det och då är det nog ett normal pris:p

*kl*
Det måste ju beror väldigt mycket på vart i landet det är oxå....

Att någon som skulle ta mindre betalt är oseriös tycker jag är orättvist. Däremot är referenser alltid bra! Samt att ta reda på, vad är det för metoder och röd tråd i utbildningen som din häst får? Har du och utbildaren samma synsätt på ridningen... annars är man ju liksom tillbaka på ruta ett efteråt.

//Jenny som jobbar med in och tillridningar

*kl*
Det måste ju beror väldigt mycket på vart i landet det är oxå....

Att någon som skulle ta mindre betalt är oseriös tycker jag är orättvist. Däremot är referenser alltid bra! Samt att ta reda på, vad är det för metoder och röd tråd i utbildningen som din häst får? Har du och utbildaren samma synsätt på ridningen... annars är man ju liksom tillbaka på ruta ett efteråt.

*LÅNAR* jag tycker nästan tvärtom...att dom oseriösa tar orimliga priser..alltså tar för mycket betalt...så jag tror inte att en billig behöver vara oseriös...
TS begär referenser eller hör dig för om du är osäker:)

Man får vad man betalar för. Du kommer att betala vad en helinackordering kostar. Det betyder att själva tillridning osv kanske inte är av högsta klass. Tar man bara betalt för kostnader och inte någon lön, ja då är kvaliten kanske inte så hög. Det viktigste om man vill skicka sin häst någonstans är refernser, utan goda referenser så varnar jag allvarligt för att din häst kan bli helt förstörd. Priset är också en varningsklocka, alltför billigt är oseriöst. Tänk så här: Om du skulle behöva gå till en läkare för en allvarlig åkomma, skulle du gå till den som inte tar betalt och som alltid har tid eller den som tar bra betalt och har många patienter?

Jag tycker priset låter helt okej :) Oftast kan man få betala mer, beroende på vem som ska göra det dock.
Jag hade varit noggrann med att välja någon med stora träningsmöjligheter som ridhus och utebanor.

Håller inte alls med. Det är ett tecken på att inte vara seriös att inte ta ut ett pris som ger lönsamhet. Ibland kan det också vara ett tecken på att det pågår ekonomisk brottslighet.

Att ha en häst på helinackordering och samtidigt få en seriös inridning för 3500 kr ex moms är ett lågt pris. Lägre än det vore just ett tecken på konstigheter.

Räkna med att man tränar hästen en timme varannan dag under en inridningsmånad. Det blir ca 15 tillfällen, kanske 20 arbetstimmar i minsta fall. Rimlig betalning exkl. moms per h är MINST 100 kr (då pratar vi en pisslåg lön på tangens till existensminimum, timlön efter skatt lämnar kanske 60 kr/h kvar). Det blir 2000 kr ex moms för inridningen. Resten för HELINACKORDERINGEN blir bara 1500 kr. Ett riktigt lågt pris.

Givetvis beror det ju på HUR man jobbar med inridningen, men eftersom 3500 kr ex moms redan är lågt bara map helinackorderingen så är det gränsfall.

Men allt beror ju på vad för kostander man har i grunden.
*Har du eget stall eller hyr du in dig?
*har du ett bra grovfoder till vettigt pris eller behöver du betala för en massa tillläggsfoder för att hästarna ska få i sig vad de behöver?
*har du eget foder eller köper du?
*vad för typ av strömedel finns? kostnad?
*hur hämtas foder/strö? behöver man leja in hjälp eller finns maskinerna sen tidigare?
*är stallet nybyggt? =förhoppningsvis lättarbetat=mindre tid går åt till mockning, in-utsläpp, fodring per häst = mindre kostnad per häst
*har du kostnader för personal?
*har du egen ridbana/ridhus eller åker du iväg för att rida hästen osv osv. Det är så mycket som spelar in.

Vad en tillridning i Stockholmsområdet respektive här i Skaraborg kostar går ju inte att jämnföra, vi har ju inte på långa vägar samma grundförutsättningar.

Seriositeten ligger inte i pengarna utan i det arbete du utför. I den här branchen betyder namnet allt. Malin Baryard tar mer betalt än Lisa Andersson i urskogen för att de har helt olika kundunderlag. Malin syns och märks, men det betyder ju inte att Lisa i urskogen gör ett dåligt jobb?? Underförutsättning att du som sagt kan få referenser.

Jag är utbildad, har tävlat MÅNGA olika hästar (visserligen inte över MSV hoppning och dressyr). Jag har många nöjda kunder och är billig, men mitt företag går runt, och jag har nästan alltid kö på platser. Jag jobbar med detta för att jag gillar att lösa hästars problem, inte för att bli rik. Jag klarar mig och lever lite över standard. Varför ska jag höja priset? För att verka "mer seriös"? Vad med min verksamhet är oseriöst??

//Jenny

Men allt beror ju på vad för kostander man har i grunden.
*Har du eget stall eller hyr du in dig?
*har du ett bra grovfoder till vettigt pris eller behöver du betala för en massa tillläggsfoder för att hästarna ska få i sig vad de behöver?
*har du eget foder eller köper du?
*vad för typ av strömedel finns? kostnad?
*hur hämtas foder/strö? behöver man leja in hjälp eller finns maskinerna sen tidigare?
*är stallet nybyggt? =förhoppningsvis lättarbetat=mindre tid går åt till mockning, in-utsläpp, fodring per häst = mindre kostnad per häst
*har du kostnader för personal?
*har du egen ridbana/ridhus eller åker du iväg för att rida hästen osv osv. Det är så mycket som spelar in.

Vad en tillridning i Stockholmsområdet respektive här i Skaraborg kostar går ju inte att jämnföra, vi har ju inte på långa vägar samma grundförutsättningar.

Seriositeten ligger inte i pengarna utan i det arbete du utför. I den här branchen betyder namnet allt. Malin Baryard tar mer betalt än Lisa Andersson i urskogen för att de har helt olika kundunderlag. Malin syns och märks, men det betyder ju inte att Lisa i urskogen gör ett dåligt jobb?? Underförutsättning att du som sagt kan få referenser.

Jag är utbildad, har tävlat MÅNGA olika hästar (visserligen inte över MSV hoppning och dressyr). Jag har många nöjda kunder och är billig, men mitt företag går runt, och jag har nästan alltid kö på platser. Jag jobbar med detta för att jag gillar att lösa hästars problem, inte för att bli rik. Jag klarar mig och lever lite över standard. Varför ska jag höja priset? För att verka "mer seriös"? Vad med min verksamhet är oseriöst??

//Jenny

Du har både rätt och fel, är min åsikt. Givetvis beror mycket av din kostnad på vilka förutsättningar som finns, dvs hur mycket det kostar för dig att ha hästen på plats.

Och hur lite Lisa i urskogen än tar betalt så KAN hon göra ett bra arbete med hästen. Men samtidigt passar hon på att undergräva möjligheten för unga tjejer att hitta sin försörjning om hon sätter ett pris som ingen kan leva på (dvs tar ut för låg timlön från sitt företag). Det blir en osund konkurrens på marknaden.

Det kan till exempel finnas en Lisa som är stormrik och tar emot hästar gratis för inridning, bara för att det är kul. Det måste inte betyda att arbetet hon gör är helkass. Men det betyder likväl att hon undergräver en sund konkurrens i branschen.

Och sedan beror det ju på vad man menar med "billig". Jag tog ett exempel ovan och tycker, med den metodiken, att 3500 kr är billigt och i gränsfall till underpris.

Och om du har kö hela tiden så borde du höja ditt pris för att skapa mer intäkter eller kunna jobba något mindre för samma vinst. Det är bara naturligt. Marknadsekonomi och tillgång vs. efterfrågan.

Blir summorna riktigt låga så är sannolikheten att de ingår i ekonomisk brottslighet (svarta pengar) ganska hög. Och det är ett ännu större problem när det gäller konkurrensen. Det bör man ju alltid se till att man får när man anlitar någon, ett ordentligt kvitto/faktura med specificerad moms och betalare/leverantör.

Så ordet "seriöst" kan tolkas på flera sätt. Ett "seriöst" företag är i min värld ett företag som är lönsamt eller åtminstone har starka ambitioner att bli lönsamt. Om man inte har ett vinstysfte får man inte driva företag i momssystemet till exempel.

Ett "oseriöst" företag i denna mening är ett företag som undergräver en sund utveckling för hästnäringen, genom att inte ta ut skälig ersättning för sina produkter och tjänster.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 274
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 986
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 250
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och räknar på vad som är en ok stallhyra men jag tycker att det är svårt. Vet ju själv som hyresgäst att man ju gärna vill ha...
Svar
5
· Visningar
1 670
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka