Är det ens lönt?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Mestur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 147
M

Mestur

Jag är en fullständig novis på AR, men tycker att det verkar mycket intressant. Har tyvärr ingen tillgång till en egen häst, men har möjlighet i sommar att hantera två shetlandsponnys. Då jag är lite väl stor för att rida sötnosarna så har jag fundrerat på att försöka träna lite blandade saker med dem, så de inte bara får gå ponnyridning och kortare turkörningar.
Däremot vet jag inte om jag vågar börja exprimentera eftesom jag inte kan så mycket om AR ännu...
Så kan jag få höra lite röster om det här:
Ska jag försöka öva lite arbete vid hand med småttingarna eller ska jag låta bli? Den ena är väldigt snäll och lyörd, medan den andra damen har lite jävlaranamma (ex ponnytravare) men är mycket trevlig ändå.
Kan jag "förstöra" dem på ngt sätt eller?
Har inga större planer än att kanske få dem att söka sig framåt, nedåt och klara av att gå på den lilla volten och böja sig lite, kanske tom. börja på öppna.

Om det finns bifall för att jag ska försöka så tages tips om enkla övningar tacksamt emot!!:bow:

Sv: Är det ens lönt?

Förstöra dem eller göra skada på så sätt tror jag du får svårt att lyckas med i alla fall med de målen. ;)

Jag tycker gott att du kan utforska det själv.
Om inte annat finns det ju tränare som är duktiga vid arbetet vid handen uppe hos dig. ;)

Joo, jag vet, problemet är att jag inte har möjlighet att flytta damerna nånstans, och har inte så gott om pengar (vilket också är anledningen till att jag inte har egen polle....;) )

Jag har exprimenterat ihop mycket själv med min shettis dam. Ingen av oss kunde nått när vi började (och kan väl fortfarande inget:angel: )
Prova dig fram och var lyhörd på hästen bara så går det nog bra!

Innan jag började träna på riktigt lärde jag känna Moa (hästen) ordentligt först. När vi väl kände varandra bra så började jag tömköra i skogen (hur det gick är en annan historia:angel: ). Jag tröttnade ganska fort på det och började jobba vid hand. Jag hade varit med på någon kurs och sett hur dom jobbade så jag härmade lite. Det första jag tränade på var olika positioner så som drivande och stoppande och sånt och att hon skulle acceptera att jag var över allt. Då gick vi bara omkring så några gånger. Sen började jag försiktigt att få henne att länge sig. Det gjorde jag genom att driva på henne och verkligen få henne att öka skritten, ibland plockade jag lite i ena tyglen. När det satt så började jag träna på att flytta fram delen och bakdelen så jag vet att det funkar och sen har vi väl inte kommit så mycket längre. Ännu kan vi inte göra öppna och sånt, men vi kämpar vidare.
Hoppas det kan ge dig en liten insikt över hur man kan göra:)

Det låter precis som det jag vill göra!! =)
Vad härligt att det verkar funke för er, det ger mig lite hopp iaf... =)

Var på AR-kurs i helgen och de vi var hos lånade 2 shettisar av Svea här på Buke. Hon började dagen att visa shettisarna i arbete på lång tygel?. De gjorde öppnor,slutor,piaff och jag tror att hon hade tränat på levad med den ena. Hon gick hela tiden snett bakom med kontakt på rumpan på hästarna. Hoppas du fattar mina tafatta försök att beskriva.
Först visade hon 1 i taget men sen hade hon både samtidigt.

På kvällen var jag så inspirerad av detta så jag provade med min häst liten varmblodig travare på ca 145 och vi lyckades med både öppnor o slutor. Det var jättehäftigt.

Jag har precis som Terwa nyss börjat lära mig arbete på lång tygel och tycker att det är mycket bra alternativ till ridning. Jag håller verkligen med om att det är häftigt vad mycket det går att göra med bara kroppsspråk, röst och ett par tyglar (och en häst då förståss;)). Jag törs inte tipsa om övningar men det kommer en riktigt duktig tränare från Holland till Skåne om ett par veckor som man kan gå kurs för. Jag tänkte åka dit och titta.

Micke skrev:
det kommer en riktigt duktig tränare från Holland till Skåne om ett par veckor

Med risk för att tänja på gränserna för det tillåtna här på foumet:angel: så kan jag inte låta bli att inflika att tränaren du syftar på även kommer till Johannesberg norr om Stockholm...

BB kommer till Vindeln (7 mil från umeå) nästa helg. Men jag har tyvärr intemöjlighet/råd att fara. Däremot är GBG rätt långt bort för mig...:crazy: ;)

Fast hon är från Norge så kanske du kan ordna en kurs själv med henne om du hittar andra intresserade?

Efter sommaren kanske jag kommer att ha möjlighet att vara med på några AR lektioner, vet dock inte vem som håller i dem, men de brukar tydligen ha såna regelbundet på stallet där min medryttarhäst står, och hans matte har sagt att jag får vara med om jag vill =)

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 300
Senast: LovingLife
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel... 2
Svar
30
· Visningar
4 803
Senast: honung
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 252
Senast: purity_666
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 769
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka