Är det ett virus?

Pia

Trådstartare
Varje gång jag startar min dator kommer det upp att jag ska välja en eller flera webbläsare. Jag har givetvis redan en så varför?
Jag känner inte igen loggan, men det står att det är från microsoft.
Flera i min kontaktlista får upp samma medelande.
Det går att kryssa bort, men man måste klicka många gånger.

Sv: Är det ett virus?

vad det har att göra med är att windows bryter på regler som gäller EU, därav har de gjort en update som erbjuder dig att välja vilken webläsare du vill ha.. inget virus utan som det ska, välj vilken du vill ha och var nöjd.

ja jag är jättetacksam, valde opera som jag gillar skarpt, ska testa google chrome med men opera blir nog min standard

Hej!

Såg att du funderade på Google Chrome, men skulle hellre rekommendera Mozilla Firefox som webbläsare, då jag använt denna webbläsare i många år och funnit att den är suverän att surfa på webben med! :) Den eliminerar också ca 90-95% av alla pop-up fönster som kan "ploppa" upp medan man kollar runt på webben!

MvH

Jag slutade använda firefox för några månader sedan på grund att jag blev spritt språngande :devil: på att skiten hela tiden hängde sej och var suuuuperlååååångsamt. (själva webläsaren då alltså, inte datorn i övrigt - slår iofs inte explorer i långsamhet) .. bytte till Chrome, och burken har gått som smort sen dess.

extra plus med chrome är att adressfältet även funkar som google-sökruta :bow:

Senast ändrad av en moderator:

ok ja jag kör opera och ibland explorer då man ska skicka vissa e meddelanden kräver de explorer eller nåt av macs program. MEn opera funkar bra, men man kan ju installera och testa

Sålänge man har i åtanke att det kan vara webläsaren som är seg - det behöver inte vara datorn ^^
man kanske ska testa opera också då? vad finns för finesser med den?

Mitt Firefox har aldrig varken hängt sig eller segat, jag gissar att nåt i din dator ställer till problemet.

*delvis kl*
Jag tycker exempelvis Firebug segar ned Firefox ordentligt, så jag brukar inaktivera de Add-Ons jag inte behöver på daglig basis, samt tömma "Browsing & Download History" med jämna mellanrum :)

Gällande Opera så gillar jag dess Speed Dial och för några ljusår sedan älskade jag deras lodräta tabbar, men det var nog när tabbat surfande just började komma på tapeten :)

Fast eftersom allting har funkat som smort sen jag bytte till Chrome så tvivlar jag på det .. kanske att gammelburken inte funkade ihop med firefox isf? den är iofs död nu (frid över ditt minne gamla trotjänare) och jag har byggt ihop en ny. Har inte testat firefox på den och är inte intresserad av att göra det heller. :)

Nidron: Speed Dial?

har inte lärt mig alla finesser än, jag klickar bort allt jag verkligen inte använder i webläsaren. Ja jag skulle vilja ha mer ram i min funderar på o gå och köpa det faktiskt, har ju en laptop... har bara 2gb men jag menar jag är ju ingen superanvändare heller, surfar bara för att det är roligt.

Nu hängde jag inte med. Det jag beskrev var hur jag upplever Firefox efter en lång tids användande, cachade URLar och många installerade Add-Ons då en rensning kan komma till pass :)

Hejsan!

Passade du på att tömma Temp filen där informationen lagras om vilka webbsidor som du besökt med jämna mellanrum? Glömmer man detta så kommer webbläsaren, oavsett vilken det är, att bli slö! Jag tömmer Temp filen ca 1 gång per vecka, men jag arbetar och surfar nog extremt mycket på min dator! ;) LOL!

Rekommenderar också ett par gratisprogram, varav den ena är ett brandväggsprogram (ZoneAlarm´från Grisoft) och ett antivirusprogram, AVG Free eller Avast. Fördelen med Avast, är att så fort du börjar att arbeta med din dator, så går programmet in i "speep-mode", dvs tar en paus, tills du lämnar datorn igen, då programmet fortsätter att scanna datorn efter virus. Har dock navänt ZoneAlarm och AVG Free i flera år, snart 10 om jag räknat rätt, och det fungerar klockrent för min del (använder XP Pro som OS på min dator)! :D

Hoppas att detta kanske kan hjälpa lite?! :)

PS. Sputnik! Vad använder du för operativsystem? Tänk på att vissa OS inte kan använda mer än upp till MAX 3Gb i RAM!! Kolla gärna i butiken om detta så får du hjälp där!

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: Wille
·
  • Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 334
Senast: Mineur
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 003
Senast: doppler
·
IT & mobiler Jag söker en app där jag kan lägga in allting som har med djuren att göra. Allmän information, checklista, påminnelser, veterinärbesök...
Svar
13
· Visningar
392
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka