Är det fel med graman??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Take It Or Live It
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 246
T

Take It Or Live It

har funderat på om ja ska prova gramantygel på mitt varmblod när vi ska börja gallopera igen efter hans behandling. funderar på detta för att han har huvudet i himelen o han har ben överallt :rofl: har aldrig använd något sådant förr men ja vet att ja måste lära mig innan vi sätter fart i gallop. ja frågar detta för att någon annan kanse har en bättre ide? ja e inte så försjust i hjälptyglar annars men vet inte riktigt va ja ska för att få lite mer kontroll på honom.

Sv: Är det fel med graman??

ta hjälp av en tränare så så hästen arbetar rätt istället..
annars om de inte finns möjlighet till tränare så tycker ja nog de är bäst att lära sej rida hästen i skritt o trav innan galoppen.

ta hjälp av en tränare så så hästen arbetar rätt istället..
annars om de inte finns möjlighet till tränare så tycker ja nog de är bäst att lära sej rida hästen i skritt o trav innan galoppen.

har går som vilken ridhäst som helst i både skritt o trav o även i gallopen på volt. me d e på raktspår som problemet sitter.

då galopperar du på volt tills han blir starkare och går att rida iform även på rakt spår.

jobba massa fattningar o bygg upp styrkan, tömkör o bomjobb.
Brydligt bättre än dra in näsan på honom.

ja tra in näsan vill ja ju inte göra på honom. men ja måste fråga varför använder folk? vet ju varför ja funderade på d men igentligen så tycker ja inte om genvägar för man får ju mer utav hästen om man inte gör d.

Om du kunde skriva korrekt svenska så skulle det vara mycket enklare att förstå vad du skriver.

Men om din häst går att rida i bra form i alla gångarter på volt så börjar du där och rider på mera oval volt och när det går bra så rider du på volt och rider ut rakt i 2-3 galoppsprång och sen in på volt igen och så vidare tills ni kan galoppera rakt fram.

En graman hjälper inte hästen att få mera styrka

har funderat på om ja ska prova gramantygel på mitt varmblod när vi ska börja gallopera igen efter hans behandling. funderar på detta för att han har huvudet i himelen o han har ben överallt :rofl: har aldrig använd något sådant förr men ja vet att ja måste lära mig innan vi sätter fart i gallop. ja frågar detta för att någon annan kanse har en bättre ide? ja e inte så försjust i hjälptyglar annars men vet inte riktigt va ja ska för att få lite mer kontroll på honom.

Har haft lite samma bekymmer med mitt Hbl, red ett tag på graman men upptäckte att det bara gjorde henne irriterad. Att hon gick upp med huvudet berodde mycket på stelhel så när jag började jobba ordenligt lösgörande och hålla in en utfallande bog så har det släppt mer och mer. :d

Jag jobbar mycket med öppnor, slutor, åttvolter, skänkelvikningar, framdels/bakdelsvändningar, ökningar och fattningar..

Han kan ha ont i munnen?, ryggen? osv. Passar sadeln, bettet etc

hade ett två delat men en kompis går i skara o hade gått en kurs om tänder o bett o rekomenerade mig ett rakt bett o han funkar skit bra på d. har haft en kilopraktor på honom för lite mer än en månad sen o han hade inga pgoblem me ryggen. sadeln har väl ingen perfekt pass form men inte så den skaver iaf. o hade det varit sadeln så tycker ja att han hade visat det i don andra gångarterna me.
sen va han halt utan att ja varken såg d eller kände det så han är behandlad nu så han kanse blir bättre när vi börjad ige. kanse om ja har tur :)

En sadel kan ställa till med en hel del bekymmer utan att skava. Jag red en travhäst förut och hon hade en sadel som var för trång fram, för rak i bommen och hade olika stora bossor. Inget skav och i början ingen ryggvärk heller. Men hästen kunde inte trava alls, det var skritt, grisepass eller galopp. Efter sadelbytet blev det jätteskillnad.

Tänk själv, hästens rygg rör sig och måste kunna röra sig för att hästen ska kunna gå vettigt. Den rör sig dessutom olika beroende på vilken gångart hästen har så det är inte alls säkert att den får problem i alla gångarter direkt. Speciellt inte om det är en travare med galoppen som svaga gångart. En bomsadel består väl grovt beskrivet av två plankor, en på vardera sidan om ryggraden med en kudde under varje. Dessutom är de hopsatta med varandra så i slutändan har man som en vagt ryggformad ram. Det sitter X antal kilo du på och tynger ner. Passar inte sadeln finns det inte en chans för hästen att röra sig rätt. Bind fast ett par plankor på din egen rygg och försök röra dig. Inte helt enkelt

Angående grammanen så använder väldigt många människor den just för att dra in näsan, för de tror hästen går på tygeln då. Det är inte kopplat till en bra arbetsform eller en glad häst.

Som flera andra sagt, orkar hästen inte galoppera på rakt spår så låt bli tills den orkar. Att göra saker man vet från början är för svåra/tunga för hästen knäcker i slutändan hästens självförtroende. Precis som du skulle känna dig om nån pressade dig att springa marathon när du bara orkar jogga runt huset. Det gäller att öka svårighetsgraden lite i taget och stärka hästen långsiktigt både fysiskt och mentalt.

Han har förmodligen 'huvet i himlen' för att han inte har ork och balans att bära sig ordentligt. Tar du då en graman och drar ner näsan på honom blir det ännu svårare för honom att balansera sig.
Jobba upp hans styrka succesivt istället - du har fått flera bra tips om hur :idea:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 875
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag funderade på skapa anonym kontot, men hoppar det. Men iallafalll.. Har sen några månader tillbaka, att jag känner annorlunda... 2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: Cilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka