Är det fel utav mig att....

urkella

Trådstartare
...tycka att jag inte ska betala full hyra nu i januari ?
Står i litet stall (min shettis + en till som stallägaren & dennes kompis har på foder) Betalar 400 i kallhyra, det som ingår är morgon + kvällsfodring samt utsläpp vardagar. Nu ska både stallägeren och kompisen iväg nästa vecka och de vill att jag ska ta hand om deras häst då. Visst kan jag göra då jag är ledig den veckan, men tyckte att dom kunde dra av 100 kr ifrån hyran då, vilket dom inte gick med på. Då ska jag endå gå dit och släppa ut dom i 7 dagar (tar mig 40 min att bara gå dit) samt mocka fixa foder varje dag. Sedan oxå ta in dom ge eftermiddags mat + kvällsfodra. Så måste gå till stallet minst 3 gånger om dagen så bara min gång tid till stallet blir 4 timmar som går åt att bara traska till stallet, (nej har inte körkort). Vill inte bråka med dom men då utsläpp ska ingå under vecko dagarna vilket det inte gör den veckan så tycker jag att hyran inte ska vara full. Sedan att dom hörde av sig i julhelgen och ändrade med hyran (innan betalat den sista, till att betala den 1:a så blev 2 hyror nu me) gjorde mig inte gladare >___<
Är det helt orimligt utav mig att tycka att dom kan dra av 100 kr ?

Sv: Är det fel utav mig att....

Öhm. Rent principiellt jo. Men nu står du så löjligt billigt att jag i din sits inte hade haft mage att kräva lägre hyra.

Jag skulle inte ens bemöda mig att ha inackorderingar för 400:-kallhyra, det är alldeles för lite oavsett service.

Nej det låter onekligen som en vänskapsdeal och som sådan får man nog räkna med att ställa upp ibland som tack för en snorbillig stallhyra.

Är det helt orimligt utav mig att tycka att dom kan dra av 100 kr ?
Nej, det är inte helt orimligt, men jag kan tycka att det är lite ogenomtänkt. Varför bråka med dem om 100 kr? Det extra jobbet som du utför är ju enormt mycket mer värt än 100 kr. Om det bara handlar om 100 kr hade jag skitit i det.

Däremot tycker jag att du kan göra livet lite lättare för dig under veckan. Varför vara i stallet 3 ggr/dagen tex? Fodra och släpp ut på morgonen. Fodra på dem ute i hagen så att de har hela dagen. Sen tar du in dem på kvällen och fodrar dem för natten. Två gånger/dagen räcker!

Nej, det är inte helt orimligt, men jag kan tycka att det är lite ogenomtänkt. Varför bråka med dem om 100 kr? Det extra jobbet som du utför är ju enormt mycket mer värt än 100 kr. Om det bara handlar om 100 kr hade jag skitit i det.

Vilket innebär att det jobb som stallägaren gör är enormt mycket mer värt än stallhyran.

Vilket innebär att det jobb som stallägaren gör är enormt mycket mer värt än stallhyran.
Absolut! Men det hade ju inte med saken att göra här. Frågan är ju ifall man har rätt till prisavdrag ifall man inte får den servicen som är avtalad.

Ja, det har man ju. Men i detta fallet hade jag struntat i det då det handlar om så lite pengar, samt att jag själv kanske vill ha hjälp någon gång.

Skogstrollet: Där jag bor är det en "normal" kallhyra. Litet kallstall utan stallgång, vatten får man ta inne ifrån deras hus på vintern, ej tillgång till ridbanor eller liknande. Står man i stall med hö,ridbanor & service betalar man 1050 kr, tyvärr ligger det inte på gång avstånd.

Ramona: Går inte fodra 2 ggr, har en fet mini-shettis som får 1½ kg hö/dagen som går med en tunn travare som får 9 kg hö/dag.

Om man ska vara sån så har du väl "rätt" att kräva 100:- i avdrag, förutsatt att ni har ett kontrakt där service på vardagarna ingår i månadshyran på 400:-.

Men precis som andra här har sagt så hade inte jag heller krävt detta av stallägaren. Dels för att det rör sig om en så liten summa, dels för att hyran redan är väldigt låg och dels för att hålla en bra kamratkänsla i stallet. En annan gång kanske du hamnar på akuten en helg och då kanske inte stallägaren tar ut extra hyra om h*n fodrar/sköter in- och utsläpp även på helgen.

Med en kallhyra på 400:- där visst arbete ingår känns det ju som att stallägaren gör det jobbet volontärt. Pengarna går nog rakt av till driften av stallet och det kostar ju lika mycket oavsett om det är du eller stallägare som fodrar/sköter in- och utsläpp... Ibland kan man vara schysst :)

Och även om det är en normal kallhyra i det området så kan man ju tänka ur stallägarnas perspektiv och inse att dom ger bort mycket gratis. Jag förstår att stallägare tvingas "ge bort" stallplatser till billiga priser när marknaden är dålig, men då uppskattar man ju desto mer om ens hyresgäster inser detta och bjuder det där lilla extra som tack.

men nu är det ju inte bara en helg utan en hel vecka som jag ska sköta allt. Men men ska prata med dom. Tycker jag ställt upp mycket redan, då de som har den andra hästen är unga= festar mm, så har jag fått ta utsläpp och insläpp när dom e iväg, mockat åt dom när de jobbat över jul, men tycker inte det ställts upp tillbaka. Så är väl lite gnällig för det me så kändes som att detta blev lite för mycket på en gång.

Självklart kan man få vara gnällig om det ofta är krav på att du ska sköta fodringar/in- och utsläpp trots att överenskommelsen från början var att stallägaren själv skulle sköta detta på vardagarna. Men det var ju inte riktigt frågan :)

Jag tycker fortfarande att 400:- är billigt men om man har 40min att promenera till stallet enkel resa och faktiskt vill att skötsel av sin häst ska ingå får man kanske diskutera med stallägaren, leta efter annat stall, betala lite mer eller nått. Hoppas att det löser sig :)

du får väl kräva att du ska få vara inne i dersa hus under dagen. Då kan du ju aktivera din häst, och resterande tid sitta och titta på tv eller något. du måste hämta vatten där vintertid så förutsätter att du har nyckel till huset..

kan du inte vara hemifrån hela dagar får du väl bita i sura äpplet och promenera eller be om skjuts. Eller cykla.

Absolut enda anledningen att hyra ut en stallplats för så löjligt lågt som 400 är för att kunna få hjälp - nu minns jag mycket väl varför vi har tomma boxar eller föder upp kaniner i tomboxarna hellre än att hyra ut dom till hästägare :grin:

Visst kan du bli gnällig om ni inte hade kommit överens om att du skulle hjälpa till när du först flyttade dit, men riktigt krasst räknat så om du inte hjälper till så kan dom ju lika gärna kasta ut dig eftersom dina 400 är som en piss i Missisippi eller en musfjärt i yttre rymden när det kommer till driften av stallet och utan din arbetskraft så finns det ingen mening med att hyra ut stallplatsen öht.

Betalar du mer om du behöver mer hjälp tex om du reser bort eller blir sjuk? Isf tycker jag att de ska dra av men annars, det är ju bara hundra kronor.

Tycker själv det är omöjligt att göra stallsysslor rättvisa till sista kronan. Är det inte alltid lite givande och tagande att stå inhyrd, även om man har en deal från början?

Varför ställer du frågan?????

Du har ju redan tagit upp frågan om reduktion och fått nej. Det enda du kan göra om du inte vill bita ihop och ta veckans jobb är ju att säga "Nej".
Då kommer sannolikt stallägaren bli sur istället och frågan är då om hon nöjer sig med att vara sur ett tag eller om du riskerar att bli uppsagd eller om hon höjer kallhyran ....

Du får helt enkelt göra en + / - lista över "bita ihop och göra jobbet" respektive säga "nej" och sedan välja det som verkar bäst!

har inte nyckel till deras hus, så har varit dagar som min ponny inte kunnat få nytt vatten då ingen varit hemma (tur man har liten häst som inte dricker mer än runt 5-6 l/dag så en hink tar honom 2-3 dagar att dricka upp). Så nyckel då blir ett måste. Tycker inte om att vara i andras hus när ingen är hemma. Skulle säkert haft otur och ta sönder något.

Tacitus: Stallet drivs inte utav stallhyran, utan går till betala deras hästs försäkring + foder & strö till denne. Stalldriften står stallägarens föräldrar för, då denne bor hemma. Innan när detta togs upp( för 1½ månad sedan) var de med på betala lite mindre då hela mina dagar går åt den veckan. Var iaf inte på tal om att dom skulle ändra betalningsdagarna så man fick betala dubbla hyror denna gång.

Fast även om det inte är "stallägaren" som betalar för driften så är det ju NÅGON som gör det. Sen om dom inom familjen bestämt att föräldrarna betalar driften för själva stallet och stallägaren bara behöver betala för sin häst är ju upp till dom.

Det är som att säga att du borde få stå gratis i deras stall bara för att stallägaren har generösa föräldrar?

jag skulle inte stå i ett stall där jag inte kan ge min häst nytt vatten varje dag, de dör ju inte av att inte få färskt vatten varje dag, men det låter dsom du står i kallstall och hinken lär väl bli bottenfrysen när de är så kallt, och då kan ju inte ponnyn dricka.

*suck* menar inte så.. hade inte reagerat på det om det nu gått som "vanlig" stallhyra med 400 kr, men just denna gång så blev det ju då 800 + sköta allt i en vecka. Kan ju tillägga att jag har betalat det redan så vi kan lägga denna diskusionen. Blev bara less på detta med stall och hästfolk och behövde skriva av mig, inte ta skit här med.

jassica: har fått köpa en vattenkokare så vattnet e ljummet när han kommer in.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 936
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 430
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 910
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka