Är det fel utav mig att....

Sv: Är det fel utav mig att....

Ramona: Går inte fodra 2 ggr, har en fet mini-shettis som får 1½ kg hö/dagen som går med en tunn travare som får 9 kg hö/dag.

Fodra med hönät (sätt upp det rätt annars blir det farligt!) till travaren och sätt det på en höjd där shettisen inte kan nå. Sedan sätter ni in halm till shettisen som den kan äta på i hagen och ger lite extra hö i boxen på kvällen.

Sen anser jag att principiellt så ska du få sänkt hyra.
Men säg istället till dom att om du ska ta hand om deras häst i 1 vecka så vill du ha en vecka innestående (eller 7 dagar som du kan ta ut lite då och då) som du kan åka bort och de tar hand om din häst!

Senast ändrad:

Jag skulle inte ens bemöda mig att ha inackorderingar för 400:-kallhyra, det är alldeles för lite oavsett service.

En till sak men kan ta med i beräkningen är att stallägaren förmodligen hade behövt köpa/låna en sällskapshäst ifall TS häst inte stod där.

Så istället för att behöva föda en till häst så tar de in en innackodering :) . Win-to-win !

TS.
Jag har också bott i ett samhälle där boxplatserna i snitt låg på 500:-/ box i kallhyra. När jag hyrde på ett ställe där vi två som hade hästar där fick stå för allt, plus att bära vatten från huset, då kostade det 300:-/box.

Jag tycker att en hundralapp är inget att bråka om, från båda sidor, jag hade istället dealat så att de kunde ta och hjälpa mig med min häst när jag behövde hjälp istället.

Krasst sett så ska ju rätt vara rätt. Du betalar under en vecka för tjänster som du själv får utföra. Om dom vill ha betalt för sina tjänster ska väl du få betalt för dina.

Men jag hade aldrig kunnat med att ens diskutera om en hundralapp , ffa inte med en så i övrigt läskigt låg stallhyra.

Jag har också bott i ett samhälle där boxplatserna i snitt låg på 500:-/ box i kallhyra. När jag hyrde på ett ställe där vi två som hade hästar där fick stå för allt, plus att bära vatten från huset, då kostade det 300:-/box.
Vart i landet är det så billigt?

I och för sig betalade jag strax utanför Göteborg, på gård med eget ridhus 800:- i kallhyra. Då var stallet i och för sig ganska så gammalt och lågt i tak, men det är verkligen inte värre än andra dyrare stall jag träffat på.

Hönät hade funkat om inte deras travare bossade över min lilla, han hade troligen ätit upp mins mat först sedan sitt, sen är min lilla inge matgalning utan han går och småtuggar, medans den andre äter fort >___< De sa att de kan hjälpa mig när jag behöver istället men har problem bara att låta någon mocka boxen då jag e så petig :p Sedan tror jag inte de skulle hålla det heller då jag innan frågat om de kan fylla på vatten om ingen varit hemma när jag varit där men då fått till svars att han endå inte dricker så mycket. Sa lite halvt på skoj att de kan ta mina utsläpp de kommande 7 veckorna på helgerna (delar helg utsläppen på 3) men det fick jag inget svar på :p

En till sak men kan ta med i beräkningen är att stallägaren förmodligen hade behövt köpa/låna en sällskapshäst ifall TS häst inte stod där.

Så är det, dom kunde inte hämta hem deras för ens den andra boxen var tagen.

Men jaja låter det gå denna gången men nästa gång gör jag det inte "gratis" iaf.

Gör du det gratis denna gång så Säg till dom att för denna gång så accepterar du det men hädanefter kommer du vilja ha betalt.

I och för sig betalade jag strax utanför Göteborg, på gård med eget ridhus 800:- i kallhyra. Då var stallet i och för sig ganska så gammalt och lågt i tak, men det är verkligen inte värre än andra dyrare stall jag träffat på.

Dalarna.
Jag hade mer än gärna betalat 800:-/box om det finns ett ridhus på gården jag fick utnyttja! :d

I stallet där jag bet 300:-/box/månad fick jag släpa 60-80 liter vatten uppför en oplogad uppförsbacke varje dag. Oavsett sommar/vinter, =ibland var det höga snödrivor. Plus att man fick sköta allt själv, fodringar, in/utsläpp etc. Stallägaren ville ha lite rörelse på gården men hade inga egna hästar.

Annars ligger alla hyror på 500-600:-/månad härikring, ofta gamla stall och inga ridhus nästgårds. Men fina ridvägar!

Jag tror att anledningen till att de har dig som inackorderad är för att få hjälp ibland. Får de då inte det finns det liksom ingen anledning att ha en inackordering. För pengarna är det ju helt klart inte.
Så det finns nog en förväntan om att du ska ställa upp. Tråkigt nog så har det inte blivit klart uttryckt från början. De räknade kanske med att det är självklart, med den hyran men det är det inte. Har man inte eget stall, inser man inte hur mycket arbete det är, och hur mycket det kostar att hålla ett stall. Sedan så kan jag inte fatta hur de orkar med att någon kommer in och hämtar vatten inomhus, bara det hade fått mig att backa från uthyrning. Och jobbigt för den som måste hämta också.

kranen ute frös när vi hade runt 15 minus. Anledningen till att dom har inackorderade är att dom ville ha häst igen och därav måste ha sällskap till den. Självklart att man hjälps åt men nu känns det som att man bara ger och får inget tillbaks. Har stått i stall innan med endast mina hästar (när man hade mer än en) så vet mycket väl hur mycket arbete det att hålla ett stall.

Ursprungligen postat av Ramona

Stod innan i stall med ridhus + jätte paddock och då hade dom 700 i kallhyra :p

Jag hyrde stalldel i ladugård (i övrigt bara tom) med 3 boxar, 4 ha bete havre och halm för 5000 sek/året + el

1,5 mil utanför Linköping, 20 min skritt till ridhus, 10 min til ridbana, ok ridvägar, hyrde ut box till och från för 500 sek

...hade hästarna där -93 till 05

Dalarna.
Jag hade mer än gärna betalat 800:-/box om det finns ett ridhus på gården jag fick utnyttja! :d

I stallet där jag bet 300:-/box/månad fick jag släpa 60-80 liter vatten uppför en oplogad uppförsbacke varje dag. Oavsett sommar/vinter, =ibland var det höga snödrivor. Plus att man fick sköta allt själv, fodringar, in/utsläpp etc. Stallägaren ville ha lite rörelse på gården men hade inga egna hästar.

Annars ligger alla hyror på 500-600:-/månad härikring, ofta gamla stall och inga ridhus nästgårds. Men fina ridvägar!

Med 10 boxplatser så kostar bara avskrivningarna (20 års avskrivning) bortåt 500 per box och månad - med underhåll m.m. så hamnar du förmodligen på det dubbla för ett simpelt kallridhus 20x40.

Det är därför som det inte byggs så många inackorderingstall med ridhus eftersom det är förlustaffär om man inte har stallhyror på i storleksordningen 6000-7000 per månad (med mat och strö inräknat med ett utsläpp och ett intag...övrigt på rullande schema).

Med 10 boxplatser så kostar bara avskrivningarna (20 års avskrivning) bortåt 500 per box och månad - med underhåll m.m. så hamnar du förmodligen på det dubbla för ett simpelt kallridhus 20x40.

Det är därför som det inte byggs så många inackorderingstall med ridhus eftersom det är förlustaffär om man inte har stallhyror på i storleksordningen 6000-7000 per månad (med mat och strö inräknat med ett utsläpp och ett intag...övrigt på rullande schema).

Du citerar mig, men jag förstår inte exakt vilken del av mitt inlägg du svarar på eftersom jag inte har frågat om något av det du skriver =)

Men det kan ju finnas folk som bygger ridhus+stall för att själva kunna använda det, och hyr ut box+ridhus för att få lite hjälp med att betala just amorteringar och räntor, inte för att gå med vinst.
Det är som sagt svårt att få in en dräglig lön genom att hyra ut boxplatser.

Jag skulle seriöst skämmas om jag 'bråkade' över en så löjlig summa som 400. :crazy:

Hade du betalat full hyra (= den faktiska kostnaden + lön) så hade det varit en sak, men 400 för en stallplats är ju som en piss i havet ungefär och då kan man ju faktiskt ställa upp lite extra.

Fast det är ju en principsak.
Hon betalar ju något för dessa 400:- Samt att hennes ponny är sällskap.

Säg att du skulle vara miljonär, och att du betalade en hyra på 3000:- i månaden. Skulle du fortfarande anse att det var helt ok att stallägaren kom och bad dig ta hand om din egen samt hennes/hans häst för nu skulle stallägaren vara borta en vecka.
Ingen ersättning skulle ges till dig på något som helst sätt för detta.

TS kanske inte alls har mkt pengar, student, arbetslös, whatever.
Då är 400:- mkt pengar och för min del har det varit en hel veckas mat för 2 pers i vissa perioder i mitt liv.

Men det är ju uppenbart en win win situation här från bägge håll, för även om stallägaren behöver ett sällskap, så har ju de redan sponsrat TS med så billig hyra. Jag skulle personligen inte be om ersättning, men det är ja det och jag brukar för det mesta vara oerhört korkad när det gäller pengar. Då ber jag hellre om hjälp för egen del om det behövs, och det får man oftast. Skulle personen vara så ogin att inte ställa upp, då skulle jag flytta.

Betalar man 3000 kr i månaden så får man säkert något för dessa pengar, för 400 kr får man nog nästan bara räkna taket över huvudet.

TS kanske inte alls har mkt pengar, student, arbetslös, whatever.
Då är 400:- mkt pengar och för min del har det varit en hel veckas mat för 2 pers i vissa perioder i mitt liv.

Jag har full förståelse för att TS kanske inte har gott om pengar och då är 400:- en stor summa, men det är ju egentligen inte relevant för frågan. Precis som att stallägarens privatekonomi inte heller är relevant.

400:- i kallhyra för en box i Sverige med våra markpriser, byggnadspriser, reparationskostnader osv. kan omöjligt täcka driften för en box. Oavsett vart i landet man bor. Sen är det ju så att på vissa ställen i Sverige är det väldigt gott om stall, långa avstånd osv. vilket gör att inackorderingspriserna dumpas och även om stallägaren vill gå med vinst så finns det inte marknad för det. Då kan man ju som hästägare vara sniken och utnyttja det faktum att stallägare är den som står i beroendeställning eller så kan man se det som win win att stallägaren får i alla lite bonus av att den står med risken att äga stallet, sköter övrig skötsel osv. samtidigt som man själv står väldigt billigt. Om man tycker att man har en väldigt billig stallplats är man kanske också beredd att bjuda till "lite extra". Självklart är det bäst om detta framgår av hyreskontraktet så att man vet vad man ger sig in på. Om det inte gör det så är det ju en miss av stallägaren tycker jag.

Men när jag levde fruktansvärt snålt och hade ont om pengar (som kanske TS också har vilket gör att 100:- avdragen hyra är mycket pengar för henne) så insåg jag två saker:
1 - jag hade inte råd med egen häst, inte ens medryttarhäst just då.
2 - om jag hittade sätt att sänka min månadskostnad (vilket en billig stallhyra hade gjort om jag hade haft häst) så hade jag varit extra tacksam för det och gärna hjälp till lite extra för att inte förlora min billiga stallhyra.

kl

Jag kan inte mycket om underhåll för boxar och stall

Rent principiellt tycker jag också att TS borde få reducerad hyra eftersom den erbjudna tjänsten inte utförs samt att det innebär mer arbete för TS att utföra jobbet än för stallägaren som bor på gården.

Jag bor i skåne och anser inte 400 kr per box i kallhyra är lite. Jag har fått erbjudande om 500 kr för en storhästbox på ett område med nylagd ridbana, stora hagar, + även ett vindskydd. Dessutom massor med fina ridvägar, närhet till sjö och stort nyrenoverat stall.

Men vad krävs det för underhålla av TS box för 400 kr i månaden?

Jag har eget stall. Jag har haft hästar där, 3 stycken och hade 500 m till deras hage. Inte hade jag det så jobbigt med vare sig underhåll eller arbetet jag utförde. Då gjorde jag allt själv.

Visst ska man få betalt för arbetet man utför, men eftersom de har TS häst som sällskap åt den de själv har så tycker jag att man får tänka lite längre. Att ha ett rent inackorderingsstall med 20 hästar så kan jag förstå förlustaffären, men nja det känns inte som om det i TS fall förloras så mycket pengar?

KL

Varför är hyresgästen ansvarig för vad stallhyran landar på? Tar man 400 i kallhyra så får man väl anta att det täcker kostnaderna, gör det inte det är det knappast hyresgästens problem

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 361
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 752
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka