Är det fel utav mig att....

Sv: Är det fel utav mig att....

TS kanske inte alls har mkt pengar, student, arbetslös, whatever.
Då är 400:- mkt pengar och för min del har det varit en hel veckas mat för 2 pers i vissa perioder i mitt liv.

Pluggar så ja, varje öre räknas här. "Endast" denna 100 är vad min lilla ponny äter i hö.

KL

Varför är hyresgästen ansvarig för vad stallhyran landar på? Tar man 400 i kallhyra så får man väl anta att det täcker kostnaderna, gör det inte det är det knappast hyresgästens problem

Är lite det jag oxå tycker. Då det även står i kontraktet att utsläpp ska ingå
veckodagar så anser jag att då jag inte borde behöva betala full hyra då det som står skrivet inte uppfylls, vad hyran sedan ligger på borde inte ha med saken att göra då det är stallägaren som valt att den skall kosta som den gör.

Principiellt tycker jag att du har rätt till viss hyresreduktion den veckan de ber dig att hjälpa till. Men 25% av månadshyran? Hästen har väl ändå tak över huvudet och staket runt sig?

Att de istället vill ha betalt 1 i månaden, ser jag som helt normalt. De flesta betalar nog hyran 1 varje månad?

Jag har en häst inackorderad hos mig och får betalt i förskott, varken hästägaren eller jag har haft andra tankar.
Hon står billigt hos mig och vårt muntliga avtal är att jag sköter hennes häst, men igår innebar hennes häst en del extra arbete mot normalt, och då kom hon ut och hjälpte till. Direkt, utan protester eller ifrågasättanden. Och erbjöd sig omedelbart att betala för det extra material som gick åt (vilket jag inte vill ha betalt för eftersom jag anser att det inte är "hennes fel").

Hästägaren och jag är överens, och vi kan båda bjussa på lite åt varandra. Sådana gånger, när alla bjussar, behövs inte skriftliga avtal heller.

Om man har en muntlig överenskommelse i all vänskaplighet, bör båda sidor kunna hjälpa till lite extra, tycker jag.

När det uppenbarligen inte fungerar så, förstår jag att den part som känner sig förfördelad, blir lite irriterad och vill ha ekonomisk kompensation.

Hade det nu varit att man fick hjälp tillbaka så hade det ju inte varit så stor sak utav det hela, men nu känns det som att man bara ger och ge och får inget tillbaka. När min lilla gick igenom staketet fick jag står för nya handtag mm (helt ok för mig) men när det visar sig att anledningen var att strömmen ej fungerar och tråden trasig på annat ställe + att deras häst går på honom vid grinden, anser inte jag att det är konstigt att han gick ut men det var det massa sura miner för. (Vilket man fått höra på annat håll)

Om du tycker att dom trasslar för mycket och 400:- i kallhyra är vanligt hos er, dvs. du riskerar inte en hyreshöjning, kan du inte då byta stall?

Detta är enda stallet i närheten som jag har gång avstånd till. Hade jag haft körkort eller liknande hade jag haft honom på annat håll. Men då jag pluggar (pendlar 12 mil enkelresa/dagligen) så måste jag ha nära och lätt till hästen iaf.

Jag har inackoderingar enbart för att få hjälp, de där småpengarna man får in kunde man lika gärna vara utan, men hjälpen är ovärderlig :) Men bara för att de har billig stallhyra så kan ju inte jag räkna med att de ställer upp och gör saker som inte ingår i vårat avtal (vi har ett rullande stallschema på alla in/ut och lunchfodringar), de har ju ett liv utanför stallet också.
Hade jag varit 15 år yngre så skulle jag kanske tänkt som dig, då fanns det inget överflöd av pengar...
Mvh. Matten

Fast det kan ju vara så att TS betalar i förskott?
Jag har alltid betalat den sista i månaden, för kommande månad.

Jag uppfattade det som att TS redan betalar i förväg (dvs den sista oktober betalade hon stallhyra för November).
Om hon då ska betala den sista oktober för november, och sen den första november för december så blir det ju dubbel hyra så som hon förklarade?

Å andra sidan så ingår ju det i hennes avtal att de gör det som de nu bett henne göra själv i en vecka?

Jag kan tillägga att jag stått i många olika stall. Vissa har inte varit speciellt inspirerade att hjälpa till i, andra har de inte ens behövt be mig om hjälp utan jag har mockat åt stallägaren mm bara för att jag känt att stallägaren är en person som ställer upp för mig och någon jag vill ge något tillbaka till.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 695
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 361
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 752
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka