A
adnamA
Sv: Är det lönt att ge sig på dressyr...
Klart du ska!
Jag har själv en arab, ganska lik din i kroppen, som jag tävlar dressyr upp till LA på. Fast han är ponny då.
Klart du ska!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ser inte på en arab på något annat sätt än en annan ras - om den presterar det den ska i programmet/uppvisningen.
Nu pratar jag inte gångarter.
De flesta araber jag sett i dressyr har tyvärr varit väldigt spända. Det är inte att säga att araber är spända punkt slut, utan snarare tror jag att få ställer upp med den rasen, så jag har lite att jämföra med.
jag skriver ju domar kritik emellanåt och gjorde betydligt oftare för 10-15 år sen, då var det riktigt frekvent. Bara EN gång har jag skrivit för en domare som när ekipaget rider upp på mittlinjen för att inlednings hälsa, utbrister "f-n vad jag hatar araber".
som du förstår var detta ett extrem fall och jag tvekar faktiskt att ens nämna det, för det är egentligen totalt orelevant. Har aldrig råkat ut för det sen dess. snarare har jag ett gott intryck av domare idag, de dömer rättvist utifrån hur programmet rids och dess bedömnings punkter. du kan inte mäta dig med ett halvblod i gångarter med en arab, men rider du noggrant och med en lösgjord lydig häst så har du MÅNGA poäng att plocka. Jag tycker inte standarden är så jättehög på många halvblod i lätt klass på LB nivå och låga LA nivåer, men det är klart, det kan skifta med län, region och årskull.
Jag tävlar själv dressyr ibland på min arab (155 cm) och visst går det, jag har aldrig mött ngn domare som "sett ner" på mig för att jag rider arab, tvärtom så är det många som kommer fram och tycker att det är kul att jag inte rider halvblod![]()
Sen har inte jag några supertävlingsambitioner inom dressyren, det är så mycket roligare att hoppa![]()
Nu får du nog förklara vad du menar med "arabig" extriör, för jag ser mycket som är "typiskt" arab över TS häst.
Hej!
Jag vart lite nyfiken på stammen på din häst när jag såg att det var en avkomma från eldorado. Min hästs morfar var nämligen eldorado, därför jag frågar.
/jenny
Jag undrar detsamma.. tränar med min för att börja tävla lite dressyr jag också. Just nu ska bara fölis avvänjas först sen får vi väl se hur det går när vi kommer ut =)
Håller tummarna för er![]()
Hallå, ska du bli dressyr ryttare Maja!![]()
Jag har också funderat på att bli mer seriös i dressyren faktiskt, har köpt ett stoföl från danmark som har fina rörelser, men hjorthals. Vad tror ni om henne, ni som är bra på dettaFörlåt att jag snor din tråd maja
Vill gärna höra både negativt och positivt och förklaring på vad som är bra/dåligt(hon är endast 4 mån på bilden och ojämn, men när hon kommer till sverige ska det tas nya bilder
)
http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/WhiteReflection/white4.jpg