Är det någon fara?

Blueberry

Trådstartare
Jag är lite orolig för min valp.
Billy har inte ätit sin frukost idag, och det är vanligtvis världens hungrigaste valp.
Han vill mest sova.
Han är inte sitt vanliga vakna jag, han vill inte följa med om jag går ut, han kommer inte när jag ropar utan verkar väldigt trött och hängig.

Han har kissat och bajsat under morgonen, men senaste gången han kissade var det inte gult alls utan nästan helt genomskinligt. Vad tyder det på? :crazy:

Jag kollade färgen på hans tandkött, och det är ljust rosa. Jag tror att det är lite blekare än vanligt...

Vad ska jag göra?
Ska jag avvakta och se om han är hungrig om en stund, eller ska jag ringa veterinären på direkten?

Jag har ingen erfarenhet av sjuka hundar, så jag vet liksom inte när jag ska bli riktigt orolig eller vad jag ska kolla efter.

Sv: Är det någon fara?

Ringa kan man alltid göra!

Så länge valpen dricker brukar det inte vara några problem.

Äter han tex skinka, korv eller något annat om du erbjuder?

När kisset blir genomskinligt beror det ofta på att urinen är utspädd, till exempel om man druckit mycket vatten. Det sista som kissas ut ur blåsan brukar också vara väldigt ljust jämfört med det första som kissas ut på morgonen. Jag skulle inte oroa mig för den biten, såvida han inte kissar rött/brunt.

Det första jag skulle göra är att ta tempen. Har han feber skulle jag ringa veterinären, har han ingen feber skulle jag avvakta och försöka få i honom något att äta (prova att ge honom det allra godaste och bästa han vet).

Oftast känner man som djurägare på sig när det är något allvarligt, så gå efter magkänslan.

Hur ser det ut om du trycker lätt på tandköttet? Kommer färgen tillbaka inom någon/några sekunder?
Vad har han för temp?

Ringa veterinär kan man alltid göra för att rådfråga.

Jag brukar säga att är man orolig så ska man ringa vet!

Ju mer rutin du får desto mindra "orolig" kommer du bli och desto mer lär du dej läsa din egen hund signaler.
Att sitta på ett forum och utan att se din valp säga att du kan avvakta eller att du bör åka in är omöjligt när symptomen är så "diffusa" som i detta fall.

Problemet med just små valpar är att de kan gå ner sej väldigt fort - särskilt valpar av en liten ras som inte har så mycket att "ta av".

Ta valpens temp och ring sedan vet, så slipper du oroa dej mer!

/Swat

Alla:

Nu har han äntligen ätit lite frukost!
Jag mutade honom med lite skinka också, och det ville han gärna ha. ;)

Han kissade en gång till, lite gulare den här gången men fortfarande väldigt genomskinligt.

Färgen kommer tillbaks snabbt när jag trycker på tandköttet.

Ny grej:
Han verkar vara öm över korset och ländryggen, hela vägen ner till svansroten (hästspråk :angel: )
Han hukar liksom om jag trycker lätt med fingrarna där.
Vad kan det bero på?
Vi har inte gjort något utöver det vanliga...

Om temp:
Jag är ensam hemma, och har ingen som hjälper mig att hålla i honom
och han vill verkligen inte ha en termometer i rumpan :devil:

Han är i vilket fall betydligt piggare nu. :bow:

Senast ändrad:

Jag ringde smådjurssjukhuset. De tyckte att jag skulle avvakta eftersom han har blivit piggare nu, men att jag ska vara "noggrannt uppmärksam" på honom resten av dagen.

Dags att träna mer hantering ;) som jag tjatar om i en annan tråd!!

I detta fall är det ju knappast någon fara, men det kan vara avgörande att snabbt kunna ta en temp på sin hund!
Så när valpen är pigg och kry igen kanske det är läge att lära honom att finna sej i även de lite mer "obehagliga" delarna av mattes hantering?

Hundar kan visa symptom både i buken/bålen och i ryggen/korset när de har ont i magen!

/Swat

Ring alltid veterinär när hundens allmäntillstånd förändras, bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite i stället för att fråga privatpersoner på buke. Skönt att valpen mår bättre, håller tummarna att det bara va något tillfälligt.

Haha... Påminner mig om när Hatjo blev kass efter 3 månadersvaccinationen. Ingen hemma som kunde hålla honom vilket resulterade i att han snällt fick finna sig i att ligga still och bli tempad med upprepning en gång i timmen ungefär. Sen dess viftar han inte ens på örat om man kommer med termometern. Hinner man inte öva innan får man göra det när det är skarpt läge. ;)

alla:

Billy piggnade till på kvällen, han sov mer eller mindre i 20 timmar :eek:
Natten till igår var lång och plågsam, han ville verkligen inte sova mer då... (men det ville jag!)

Nu har jag ett nytt problem:
Det låter som att han är snorig.
Fast i halsen.

Det började nog igår, eller på kvällen efter att han piggnade till i förrgår.

Ibland när han andas låter det som att han liksom harklar sig/drar in snor eller att han har snor/slem i halsen som till stor del blockerar luftvägarna. Då (f)nyser och sväljer han lite och det hela är över på några sekunder.
Det är liksom som att det liksom blir svårt att andas och ibland låter det dessutom som att han ska kräkas.
Utöver det här kan han snarka lite, och det har verkligen inte gjort förut.

Han verkar ganska oberörd av det här, men det är inte jag. :crazy:

Jag har känt på halsen och hela strupen och det verkar inte som att det är något som har fastnat, han regerar inte alls på det.
Han är pigg i övrigt.

Låter som den berömda kennelhostan. Håll honom i stillhet och ta en glutt i kennelhostetråden. Du kan ju ringa och höra med veterinär också för att vara på säkra sidan.

Just nu sprids Kennelhosta som en löpeld över hela Sverige!
Klassiska symptom är hosta, irritation i halsen - det är lätt att tro att något fastnat i hundens hals för de hostar ofta som om det vore så. Ofta hostar de även upp vitt slem - ser ut som vispad äggvita.

/Swat

+ roxer

Det verkar faktiskt så :eek:
Ingen slem hittills, som tur är.

Med tanke på att han var väldigt trött och varmare än vanligt i förrgår och det här har kommit precis efter det, så låter det som kennelhosta.
Tycker ni att jag ska prata med veterinär (vad kan de göra)?
Än så länge är han sig själv, med undantag det jag skrev om i förra inlägget.
Eller ska jag ta det lite lugnt med honom och se om det går över/blir bättre/sämre?

Han fick förresten sin 12-veckorsspruta 11 janurai, alltså Nobivac DHPPi (parvo, kennelhosta, valpsjuka och HCC)
Jag såg i andra tråden att vaccinet inte täcker kennelhostan helt.

Det finns alltså ingenting jag kan göra än att vänta?

Nja...kennelhosta är ju att jämföra lite med en mänsklig influensa! Dvs vi kan inte behandla själva viruset, utan endast eventuella följdsjukdommar och symptom.

Håll koll på valpens temp! (Jag är ledsen, nu är det bara att bita i det sura äpplet och lära valpen detta - även om du är själv hemma! ;) )
Ökad temp = varningsfalgga!

Ta det lugnt och gå bara korta pinkisar.
Min huskur är - som jag skrev till Roxer - varmt honungsvatten när hunden hostar mycket. Oftast kommer host-atackerna när hunden vilat och börar röra lite på sej, så på natten brukar det kunna hostas mer...

/Swat

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: WildWilma
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 509
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka