Är det ovanor/beteendestörningar?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Pebbles
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 876
P

Pebbles

Några hästar på ridskolan har lite saker för sig...
* En äter bajs (en del äter bajs ibland, men han äter jämt)
* En står och biter på väggen
* En står och drar tänderna i krubban

Är det beteendestörningar eller är det bara nåt de har fått för sig? Vad kan man göra för att få bort det?

Det är ett tecken på att hästarna har tråkit.
Att äta bajs vet jag inte, men det kanske också beror på det.
De hästarna behöver vara ute så mycket som möjligt i hagen och aktiveras.

Att hästar äter bajs kan bero på någon brist av mineraler.
Att de äter på väggar är en ovana då de helt enkelt är uttråkade och behöver få vara ute mer eller få någon form av strö för att hålla sig sysselsatt i boxen.
Likaså den som drar med tänderna.
Tycker inte det låter som en seriös ridskola om deras hästar har lagt till sig med sådana ovanor.Helt klart behöver de se om sina hästars utevistelse eller sysselsättningar för dom i boxarna/spiltorna! :mad:
Kan till och med vara så att dessa hästar inte trivs överhuvudtaget i den miljön och blir stressade.
Ifrågasätt deras beteende hos ägaren/ridläraren. :smirk:

Jag tycker alla tre verkar ha beteendestörningar och åtgärder på det är väl tex mer sysselsättning, mer utgång mm...

Ang bajsätning vet jag att man har sagt att hästen äter det om den har brist på mineraler, men nu tror jag de flesta "foder-experter" är överrens om att den enda mineralen som hästen kan känna brist på är salt.

när det gäller bajsätandet tror jag att det beror på problem med magen eller brist på någonting.
Det andra kan också vara en mineralbrist eller problem med magen.
Jag hade min häst i ett stall där det fanns en krubbitare och en "bäver" och min häst härmade dom,,,nu har jag bytt stall och han har slutat med bägge grejerna.

Har ovanorna tillkommit just på den här ridskolan, eller har hästarna haft det innan? Krubbitning är det svårt att bli av med, även att de gnager på trä. Annars skulle hästar inte gnaga på staket i hagen, eller hur?

Så det behöver inte vara just den här ridskolans fel alla gånger.

Har de sökt veterinär för bajsätandet?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 104
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Skjøldur
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: yamyam
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka