är det rätt?

LaMaya

Trådstartare
Jag måste värkligen få höra mig för om vad andra tycker om detta.

Det är så att det finns 2, 1 åringar i stallet som är helt underbara.
En av dom äger min familj och den andra av ägaren till stallet.
Innom den sista tiden har jag märkt att något varit helt galet där ute, det går skitsnack om att vi inte klarar av våran 1 åring.
Anledningen ska vara att vi bara tar hand om honom 2 gr i veckan (eftersom det är dåligt med tid), och allt vi då gör med honom är fel. Hon tycker själv att våran ska bli behandlad som sin egna.
Hennes fölunge är både klippt, ryckt man på och som hon säger "Nu är han en riktig häst", jag kan själv tycka att det hon gjort med honom är helt fel.
Varför inte låta dom får vara små ett tag?
Det mest skrämande kom för några dagar sen då hon sa att hon skulle tränsvänja honom, är det hon som går för fort fram eller vi som gör för lite, skulle vilja höra vad ni tycker?

Smaken är som baken.
Skulle själv inte få för mig att klippa en ettåring och definitivt inte den här årstiden. =pälsfällning.
Rycker man gör jag bara på tävlingshästar :oÄr för lat..
Däremot börjar jag vänja den så smått vid träns. De får ha det på sig en liten stund i boxen.

har h*n klippt den? d gör man väl inte på 1-åringar? :confused:

e inte 2 ggr/vecka ganska så lagom då? dom har ju inte direkt tålamod o blir lätt uttråkade. (har en 1-åring själv..)

våran häst ska nog inte börja tränsvänjas förrns i höst, inridningen börjar nästa år ungefär vid den här tiden.

/Kristin

Att vänja en ettåring vid träns tycker jag inte är fel, om det stannar där. Men att klippa och rycka man tycker jag är hemskt överdrivet. Det viktigaste är att hästen blir hanterad, inte hur den ser ut!

Rycka manen på en ettåring skulle jag aldrig göra, Klippa skulle jag endast göra om hästen skulle iväg på utställning.
Att hantera en unghäst mycket är bra tycker jag, men vad man vill göra är väl ens egen ensak. Två dagar i veckan räcker väl... Det är ju en bäbis vi talar om
Träns är jag försiktig med på så unga hästar. Visst kan jag sätta i bettet och ta ut det igen direkt, men att ha det på ordentligt undviker jag personligen eftersom pållens mun inte är färdigväxt.
Ta inte åt dig vad de andra säger. Du sköter din häst precis som du själv vill, och ingen annan ska bry sig så länge du inte vanvårdar den förståss :D

// Anna

tränsvänjning och annan utrustning är bra att vänja dom vid så tidigt som möjligt. Men rycka manen och klippa hästen? till vilken nytta gör man det egentligen? Klippa en häst gör man väl ändå om hästen går ordentligt och svettas mycket osv... alltså någon som tränas reglebundet och tävlas? Rycka manen? Finns det så mycket att rycka egentligen? Nä jag tycker helt enkelt att ni inte verkar gör för lite. Det är väl ganska lagom. Man ska inte pressa dom för mycket, men dock måste man vänja dom vid hantering och hur det funkar i stall osv.

Vad menar du med att ta hand hästen 2 dagar i veckan? Åker ni inte alls till stallet de andra dagarna och sköter om honom, mockar etc? Eller är det just hanteringen som sker 2 dagar i veckan?

Tycker det låter konstigt att klippa en ettåring!

undrar också om ni endast har kontakt med hästen 2 dagar i veckan och vad som gör att ni ej har mer tid över för åringen.

Varför ha bråttom om ett år ska det börjas att tränas både med det ena och det andra och sen flera år framåt låt fölet ha en skön sommar och höst .antar att du vill ha en hållbar häst i framtiden ,tänk oxå på att dom sätter nya tänder som de kan ha besvär med. när du då krånglar med bett kan det bli en obehaglig känsla i mun som det förknippar med bettet,att klippa ett föl why blir den svettig eller??? ta den tid du behöver , däremot måste du nog öka din närvaro lite mera 2 dagar av 7 är nog lite för lite.

Jag förstår inte vad det är som är så 'farligt' med att rycka manen på en åring?

Förra unghästen ryckte jag som åring, helt enkelt för hon hade så fruktansvärt tjock och lång man så det var lika bra att få det gjort. Hellre rycka och sen hålla efter redan då, än göra allt på en gång inför premiering. Och jag hade planer på att visa henne som åring (även om jag nu inte gjorde det) och det hade inte gått att fläta den manen.

Min nuvarande åring har jag inte en tanke på att rycka manen på, men så är det en helt annan ras också ;)

KLIPPA däremot känns bara fruktansvärt onödigt?

Så länge de går på lösdrift är 2 dar i v. inget att gnälla över. Då aktiveras han ju själv. Men står han i box (eller hon) så kan 2 dagar var lite.

Vad det gäller att ni inte klippt hästen eller ryckt manen, herregud, ingen häsr är mer omskött bara för att man gär sådant! Det är nån sorts myt som cirkulerar bland hästfolk! :smirk:

Vad är rätt o vad är fel?! Huvudsaken är att hästen inte far illa dvs håller inte hull misskötta sår osv..

Jag tycker defenitivt att 2dagar i veckan räcker om åringen får gå ute mycket med andra hästar o fostras av dem.

Min åring har inte arbetats mycket med pga av tidsbrist. Led tränats till o från hagen varje dag, borstad, verkad ja det nödvändigaste!

Nu har jag börjat vänja henne vid träns o bett men hon leds ff i grimma för att inte råka skada munnen. Hon får ibland följa med som handhäst vid skritt prommenader. Till hösten kommer hon att köras in o börja löshoppas lite smått.
Första gången bett i munnen! :love:

Personligen skulle jag inte rycka eller klippa min unghäst men.....
Det man vänjer dem vid nu har man tillbak senare.

Vilken hysteri....islandshästar går fria till de är tre-fyra o ibland fem år. Man bara vänjer dem vid grimma, ledas, verkas o avmaskas, sedan får de växa upp i stora flockar där de får all den träning de behöver av flocken.

Efter det går all inridning lätt.

Det blir ju mindre jobb om man hanterar hästen reglebundet ända från början. Gå i stor flock kan de ju göra åxo. Det verkar som om många islandshästfolk hanterar sin hästar tidigare nu än dom gjorde förut.

Så länge de går på lösdrift är 2 dar i v. inget att gnälla över. Då aktiveras han ju själv. Men står han i box (eller hon) så kan 2 dagar var lite.

Fast det där håller jag inte med om. Står hästen inne mycket (dvs korta dagar ute) så skulle jag vilja se den aktiverad mer ja. Men jag har ju min åring på box 10 - 12 h per natt, och jag gör faktiskt inte saker med henne mer än två ggr/vecka. Till 'saker' räknar jag då aktivering, inte borstande och så, det gör jag oftare, men mest för båd ehon och jag tycker det är mysigt, hon BEHÖVER inte borstas fyra dagar i veckan ;)

Så står hästen på fullskötsel, dvs att den kollas och visiteras varje dag, så ser jag inga problem att man åker ut två ggr/vecka till en åring. DÄREMOT tycker jag INTE om anledningen 'tidsbrist' som skäl. Hur ska man hinna med den när den är två, tre och fyra sen om man inte ens har tid när den är liten och knappt tar någon tid (iom att de inte rids/tränas mer än korta stunder)?

Ja, jag räknade nog in att de ska hantera hästen lite varje dag om den står inne. Inte därmed sagt att de måste aktivera henne. Men att nån rör vid hästen om den står inne eftersom det ofta blir fel om de bara tas in och ut till boxen men ingen gör något, en annan sak är om de är på lösdrift med andra hästar för då aktiveras de och dessutom blir de uppfostrade om de går i flock, gratis. :smirk:

Det är så att vi har två andra hästar till som jag måste ta hand om med ridning, mockning och borstning osv. ( Har fått mer tid nu med att den ena av dom vuxna har blivit skadade, sen så har vi haft fler problem med dom två "vuxna" så det har tagit mer tid än beräkna, men vi ska låta den skadade gå över sommaren och sen ev. ta bort henne :cry:, så blir det mer tid.)
Jag är där ute varje dag men går bara ut till hagen och borstar av honom och kratsar hovarna, men endast två dagar i veckan tar jag in honom och borstar i gången eller leder honom på en promenad. Han går på lösdrift med går in på nätterna ( 5.00-22.00 ute ). Själv har jag planer på att innan sommarbetet longera honom (kastrering i höst) och att han ska in i transport. Träns och annan utrustning tills nästa år..

Det med att hon rykten mannen är inte för att den var för lång eller för stor utan för att hon tyckte fölisen såg så ful och löjlig ut (som dom gör vid den åldern?). Klippningen vet jag inte riktigt varför hon gjorde och jag undviker att starta nya diskutioner om det just nu, men hon säger jämt att han ska lära sig (Jag tycker själv att det går lite fort med allt, lär dom sig nåt om det går fort?). :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 800
Senast: corzette
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
756
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka