Är det så farligt, och varför ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 125
K

Kurant

Jag pratade med en försäljare idag som jag tänkte köpa en fårskinnspadd av..
Han berättade då att om man inte köper -riktigt- fårskinn så skadar det hästens rygg väldigt mycket , mer än om man har en dålig sadel utan padd ( ? )..
Nån klok människa som skulle kunna berätta för mig varför och hur det är så ?
..och om det öht är så.. :crazy:
Han kanske bara försökte blåsa mig på över 1000:- spänn :P

Sv: Är det så farligt, och varför ?

Det sämsta försäljningskne jag hört på länge :smirk: Klart som fasen att det inte skadar hästens rygg om det inte sitter illa. Det är inte materialet det hänger på, det är passformen. Däremot så är ju fårskinn ett bra material rent kvalitetsmässigt.

enda jag kan tänka mig att han har en poäng i är att syntetmaterial kan brännas. Men om man har tänkt att ha den mellan sadel<->schabraket så spelar det knappast något roll.
sedan andas ju riktigt skinn också, till skillnad från syntetludd

Dåligt försäljningstrick! :mad:
Att använda nån annan typ av pad skadar ju inte hästen mer än en i fårskinn!
(Såvida den inte ligger närmst hästryggen och kanske bränns men så mycket vett har nog de flesta hästägare...)
Det enda jag tycker det är att materialet är mycket hållbarare och det tar inte lika lång tid för en pad i fårskinn att bli nersutten som en pad i teddy, men å andra sidan kan man ju köpa teddypadar ganska billigt. ;)

Själv använder jag mig av bägge delar.... :)

Problemet kan vara att de flesta fårskinn är kromgarvade ? men jag vet faktiskt inte om de kromsalter man idag använder reagerar med hästsvett. Förr var det i alla fall så. Man kan slinka urr det problemet genom att köpa ett vegetabilgarvat fårskinn, då är det bara att använda det som pad.

Jaa usch han är en riktig räv..
(Observera Ä:et :P )
Men som han förklara det så..ja nej jag vet inte men han sa så mycket konstigt..

Tack för svaren ,iaf !

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: igbest
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 415
Senast: mars
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka