Är det synd om ridskolehästar?

Bukefalos 30 år!

Just att inte sälja vidare såg jag alldeles för mycket av också och det är en sådan himla trist inställning.
Tyckte det var mer vanligt att sälja vidare för några år sedan.
Som sagt stall tre sålde sina hästar/ponnyer efter bara några veckor, för sådär 15 år sedan. Direkt en häst inte trivdes så såldes den. Därför jag gillade den ridskolan sjukt mycket och alla deras hästar/ponnyer var framåt, snälla och roliga att rida.

Idag är det inte så, de har hästar som stegrar, sparkar bakut, stannar hela tiden och bara allmänt vägrar röra sig. Sprang även en 20+ häst på en lektion som var tydligt halt fram, iallafall för mig. Jättetråkigt att se :(.

Tyckte det var mer vanligt att sälja vidare för några år sedan.
Som sagt stall tre sålde sina hästar/ponnyer efter bara några veckor, för sådär 15 år sedan. Direkt en häst inte trivdes så såldes den. Därför jag gillade den ridskolan sjukt mycket och alla deras hästar/ponnyer var framåt, snälla och roliga att rida.

Idag är det inte så, de har hästar som stegrar, sparkar bakut, stannar hela tiden och bara allmänt vägrar röra sig. Sprang även en 20+ häst på en lektion som var tydligt halt fram, iallafall för mig. Jättetråkigt att se :(.
Sälja tidigt tror jag nog alltid har varit vanligare än att sälja häst som gått i verksamheten länge.

Jag har inte läst något. Jag hade en hopphäst på lösdrift. Fett bortskämd häst. Sålde till en ridskola med lösdrift och Active stable. Min häst älskade rörelse, människor och allmänt kaos, så sålde till en sån ridskola. Jag är övertygad om att hon hade det kul! Hon skadade sig och hamnade som avelssto hos en ruskigt duktig privatperson.

Min lokala ridskola erbjöd sig att köpa henne också. Min första tanke var "jag skjuter henne hellre än säljer dit"

Så nej, en ridskolehäst behöver inte ha det dåligt och jag, en ridskolehäst kan ha det fruktansvärt.

Vet inte om dessa tre ridskolorna håller fast vid sina hästar pga de dåliga utbudet på trygga, snälla ridskolehästar? Men väldigt tråkigt att se.

Ja, det tror jag är den största orsaken. Ingen vill ju ha kvar hästarna som inte trivs, men de flesta ridskolor behöver ju kunna se till att en ut betyder en in. Eller oftast tvärt om, man måste ha ersättaren först.

Får tyvärr säga att jag också tycker att flera ridskolor är dåliga på att sälja när de tröttnat. Min ena häst är gammal ridskolehäst som jag kände sen långt innan. Häst som var så snäll, bra byggd, lagom stor, gick handikappslektioner, spetsgrupper och allt däremellan. De vägrade byta ut honom även när han fyllt 20 och var så lack på allt att han började sparka mot barnen när de kom med sadeln. De var tvungen att hitta en ersättare först. Men de hittade aldrig några hästar att köpa och jag visste ju att även när de hittat någon skulle det krävas minst ett par år innan de kommit in i systemet. De sålde honom till mig först när han blivit halt 😔

Jag har erfarenhet får några, den första har jag stått uppstallad på ett par gånger med privat häst också. Men jag hade önskat mer utetid, ridskolehästar går ute 5 timmar/dag oavsett om det är lektioner eller ej dock går merparten i två stora flockar. Dock kortare tid om det regnar då de behöver torka innan lektionerna börjar. Hästarna går många lektioner och flertalet upplevs som griniga.
Ridskola nr två har bytt till lösdrift sedan minst 10 år tillbaka. Några som inte passar för det får stå på box över natten. Alla hästar kommer in ett par timmar innan lektionerna börjar för genomgång och släpa sedan ut av eleverna alt eftersom de är klara för kvällen. Denna ridskola har kvar sina hästar länge i verksamheten och merparten ser ut att trivas och fungerar bra på lektionerna.
Den tredje håller alla sina på box, hyfsade utetider och typ alla egna medryttare som rider ut hästarna varje vecka och de tävlas även kontinuerligt. Börjar någon att inte trivas kan de låna ut hästen en period för att den ska få miljöutbyte en period för att se om det fungerar. Om inte så säljs den. Detta är den bästa ridskolan jag varit på och skulle inte tveka att sälja min häst hit.
Den sista är en äldre ridskola där alla hästar går tillsammans i en gigantisk hage. Dygnet runt ca 8 mån/året annars tas de in av första ridgruppen vid 16 tiden. Här är häst beståndet äldre och de går kvar i verksamheten länge.

Precis som i privatstall finns väl både bra och dåliga ridskolor där hästar inte behandlas särskilt optimalt.

Jag har haft tur. Mamma var lite kräsen när hon valde ut ridskola när jag var liten. Hon hade ridit litegrann som ung så hon är väl ingen expert men gick på känsla och på hur hon uppfattade att hästarna mådde.
Visserligen hade min ridskola fram till bara några år sedan spiltor (k-märkt byggnad) men att hästar är tjuriga och inte mår bra hör verkligen inte till vanligheten.
Jag har ridit där i 27 år och på den tiden har:
En lite äldre häst blivit agressiv så att han blev farlig för eleverna och endast ett fåtal elever fick hantera honom de sista två åren. De valde att avliva till slut efter mycket veterinärbesök och försök att ge honom en chans att komma tillbaka.
En häst blivit såld till privatryttare för att hon inte trivdes.

Resten av hästarna har förnöjt (med undantag för några ston som kan vara lite mer irriterade vid brunst och några som kan vara irriterade/trötta vid pälsfällning) hängt med i ridskoleverksamheten tills de är så pass gamla att de pensioneras ett tag innan de får vandra vidare. Den äldsta häst jag ridit på ridskolan var 26 år och pigg, glad och framåt.

Vi har stora hagar med väl sammansatt flock där alla hästar kan gå med alla. Uteritter sker rätt ofta. Vi rider ute tills det blir ungefär 5 grader. Annars vet jag inte riktigt vad de gör som gör att hästarna trivs så bra.

Sedan har jag varit på andra ridskolor med finare anläggningar där hästarna är lite håglösa och avtrubbade, där jag fått känsla av att de liksom inte mår superdåligt men inte heller är glada på livet.
Någon ridskola hade många hästar som sparkade och nafsades/bet.
Jag hade inte velat rida på sådan ridskola där hästarna inte mår bra.

Jag vet om en ridskola som inte tar hand om sina hästar så bra. De rids med graman, massa olika inspänningar och hästarna har en del "vävnings" tics i spiltorna/boxarna. Samt sura hästar som bits eller hotas att sparka. Även sett filmer där ridlärare antingen piskar eller kastar en bom mot en häst för den inte ville hoppa med barnet. Ridlärararna lär också ut enligt ridelevernas upplevelse att hästen ska sågas ner i form:eek:

Tro mig, jag har försökt på alla plan möjligt att få de som rider där att anmäla via visselblåsarfunktion men det händer inget så jag har gett upp:(

När jag var liten så red jag på en helt underbar ridskola, hästarna hade det bra. Nästintill ingen häst var sur eller så. De hade även regler för att vissa tider fick man inte störa hästarna i deras spiltor eller boxar. Idag är ridskolan en av de få kvalitetsmärkta av SVRF i stockholm 🐴😍

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka