Edla
Trådstartare
Jag kollade lite på hur mycket ridskolehästar på en ridskola i närheten av där jag bor går per vecka, och resultatet gjorde mig väldigt chockad. Till att börja med kan jag säga att mina hästar rider jag ca 5 ggr i veckan och att det är rimligt för mig. Så är detta verkligen en bra mängd ridning?:
Här är några exempel på vad fyra av hästarna hade för pass under veckan:
nr 1: D-ponny, 15-20 år:
Måndag: Dressyr 45 min, Hoppning 1h
Tisdag: Uteritt 45 min
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Hoppning 45 min, hoppning 45 min
Lördag: Dressyrtävling
Söndag: Dressyr 1h
Så hon gick alltså alla dagar utom torsdag, och ja 6 dagar i veckan är ju rimligt. Och två dagar hoppning, ja det funkar ju också. Men sen startade hon en LC:ryttartest och en LB:1 dagen efter att hon sammanlagt gått 1,5 h hoppning. Och dagen därefter ska hon gå 1h dressyr i specialgrupp.
nr 2: D-ponny, 20+ år:
Måndag: Hoppning 1h
Tisdag: Uteritt 45 min, dressyr 45 min
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Dressyr 45 min, privatlektioner ridning 2h, hoppning 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min
Söndag: “Voltige" 45 min
Så 6 dagar i veckan, ja det är väl bra. Och hoppning två dagar funkar väl ändå, det är inte hinder höga som hus på ridskolan. Vilodag på torsdag är ju bra, men dagen efter ska ponnyn gå tre och en halv timme
det är ju JÄTTEMYCKET. I alla fall om man dagen efter både ska rida ut och hoppa.
nr 3: Storhäst, 10-15 år:
Måndag: Hoppning 1h,
Tisdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Onsdag:
Torsdag: Hoppning 1h,
Fredag: Hoppning 45 min, hoppning 45 min,
Lördag: Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 1h, Dressyr 45 min
FEM hoppträningar på en vecka! Är det här verkligen rimligt? Och fem dressyrpass. Nä, jag tycker faktiskt inte det
nr 4: B-ponny, 20+ år
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Torsdag: Dressyr 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 45 min, dressyr 1h,
Här ska en B ponny som är äldre än 20 år gå 13 pass på en vecka. Jag tycker inte att detta är något som en så gammal häst ska behöva göra.
Men vad säger ni? Är det här en rimlig mängd för en häst att gå verkligen? Detta är dessutom en bra ridskola nära mig, den jag gick på för många många år sen så gick varenda häst ca 4 timmar per dag för det var i Stockholm och där ville de bara tjäna pengar (säger INTE att det är på på alla men de var det minsann där). Så ja vad säger ni?
Här är några exempel på vad fyra av hästarna hade för pass under veckan:
nr 1: D-ponny, 15-20 år:
Måndag: Dressyr 45 min, Hoppning 1h
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Hoppning 45 min, hoppning 45 min
Lördag: Dressyrtävling
Så hon gick alltså alla dagar utom torsdag, och ja 6 dagar i veckan är ju rimligt. Och två dagar hoppning, ja det funkar ju också. Men sen startade hon en LC:ryttartest och en LB:1 dagen efter att hon sammanlagt gått 1,5 h hoppning. Och dagen därefter ska hon gå 1h dressyr i specialgrupp.
nr 2: D-ponny, 20+ år:
Måndag: Hoppning 1h
Tisdag: Uteritt 45 min, dressyr 45 min
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Dressyr 45 min, privatlektioner ridning 2h, hoppning 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min
Söndag: “Voltige" 45 min
Så 6 dagar i veckan, ja det är väl bra. Och hoppning två dagar funkar väl ändå, det är inte hinder höga som hus på ridskolan. Vilodag på torsdag är ju bra, men dagen efter ska ponnyn gå tre och en halv timme
nr 3: Storhäst, 10-15 år:
Tisdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Onsdag:
Torsdag: Hoppning 1h,
Lördag: Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 1h, Dressyr 45 min
FEM hoppträningar på en vecka! Är det här verkligen rimligt? Och fem dressyrpass. Nä, jag tycker faktiskt inte det
nr 4: B-ponny, 20+ år
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Torsdag: Dressyr 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 45 min, dressyr 1h,
Här ska en B ponny som är äldre än 20 år gå 13 pass på en vecka. Jag tycker inte att detta är något som en så gammal häst ska behöva göra.
Men vad säger ni? Är det här en rimlig mängd för en häst att gå verkligen? Detta är dessutom en bra ridskola nära mig, den jag gick på för många många år sen så gick varenda häst ca 4 timmar per dag för det var i Stockholm och där ville de bara tjäna pengar (säger INTE att det är på på alla men de var det minsann där). Så ja vad säger ni?