Går ridskolehästar för mycket?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Edla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 987

Bukefalos 30 år!

Edla

Trådstartare
Jag kollade lite på hur mycket ridskolehästar på en ridskola i närheten av där jag bor går per vecka, och resultatet gjorde mig väldigt chockad. Till att börja med kan jag säga att mina hästar rider jag ca 5 ggr i veckan och att det är rimligt för mig. Så är detta verkligen en bra mängd ridning?:

Här är några exempel på vad fyra av hästarna hade för pass under veckan:

nr 1: D-ponny, 15-20 år:

Måndag: Dressyr 45 min, Hoppning 1h
Tisdag: Uteritt 45 min
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Hoppning 45 min, hoppning 45 min
Lördag: Dressyrtävling
Söndag: Dressyr 1h

Så hon gick alltså alla dagar utom torsdag, och ja 6 dagar i veckan är ju rimligt. Och två dagar hoppning, ja det funkar ju också. Men sen startade hon en LC:ryttartest och en LB:1 dagen efter att hon sammanlagt gått 1,5 h hoppning. Och dagen därefter ska hon gå 1h dressyr i specialgrupp.

nr 2: D-ponny, 20+ år:

Måndag: Hoppning 1h
Tisdag: Uteritt 45 min, dressyr 45 min
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min,
Torsdag:
Fredag: Dressyr 45 min, privatlektioner ridning 2h, hoppning 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min
Söndag: “Voltige" 45 min

Så 6 dagar i veckan, ja det är väl bra. Och hoppning två dagar funkar väl ändå, det är inte hinder höga som hus på ridskolan. Vilodag på torsdag är ju bra, men dagen efter ska ponnyn gå tre och en halv timme:eek: det är ju JÄTTEMYCKET. I alla fall om man dagen efter både ska rida ut och hoppa.

nr 3: Storhäst, 10-15 år:
Måndag: Hoppning 1h,
Tisdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Onsdag:
Torsdag: Hoppning 1h,
Fredag: Hoppning 45 min, hoppning 45 min,
Lördag: Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 1h, Dressyr 45 min

FEM hoppträningar på en vecka! Är det här verkligen rimligt? Och fem dressyrpass. Nä, jag tycker faktiskt inte det

nr 4: B-ponny, 20+ år
Onsdag: Dressyr 45 min, Dressyr 45 min, Dressyr 45 min
Torsdag: Dressyr 45 min
Lördag: Uteritt 45 min, Hoppning 45 min,
Måndag: Dressyr 45 min, dressyr 1h,

Här ska en B ponny som är äldre än 20 år gå 13 pass på en vecka. Jag tycker inte att detta är något som en så gammal häst ska behöva göra.

Men vad säger ni? Är det här en rimlig mängd för en häst att gå verkligen? Detta är dessutom en bra ridskola nära mig, den jag gick på för många många år sen så gick varenda häst ca 4 timmar per dag för det var i Stockholm och där ville de bara tjäna pengar (säger INTE att det är på på alla men de var det minsann där). Så ja vad säger ni?

Jag tycker att det är helt rimligt. En hopplektion är en hel del väntan och inte oavbruten hoppning i 45 minuter, det rider man inte ens privat för instruktör och övningarna varierar. Att en häst rids varje dag är inte orimligt, att den går hopplektion några gånger i veckan är inte orimligt då det sällan är höga höjder utan utbildning av ryttaren som det är frågan om och många gånger är det markarbeten.

Mina hästar mår bäst om de rids varje dag om de inte är avställda. De är dessutom trevligast om de rids varje dag då de inte kryper ur skinnet när de stått en dag. Hästar mår inte dåligt av att gå lektion 3 - 4 pass/dag, de som vantrivs som lektionshästar brukar vantrivas pga miljön och ständiga ryttarbyten och inte mängden motion.

Arbetshästar i skogs- och jordbruk går betydligt hårdare totalt sett men även de får raster under dagen.

Min 24-åring som tyvärr fick avlivas pga en nackskada var i högre kondition och mer välmusklad än många andra. Veckans höjdpunkt för henne på höstarna var när vi red terrängjakter över stock och sten som mest i tre timmar med kortare pauser. Terrängjakterna motsvarar lätt fälttävlan i höjd över fasta hinder och diken. Hon reds alla dagar i veckan men inte i flygande fläng utan uteritter i varierat tempo och två pass för instruktör varje vecka.

Jag tror väl snarare att väldigt många hobbyhästar går alldeles för lite. Ridskoleridning brukar inte vara särskilt tungt för hästen, utan ofta lugnt och med många pauser. När jag hade ridhästar igång senast gick de betydligt mer i mån av min tid, inte ovanligt med flera tretimmarsturer i mycket varierande terräng flera gånger per vecka. Det klarade de utmärkt.

Jag kollade lite på hur mycket ridskolehästar på en ridskola i närheten av där jag bor går per vecka, och resultatet gjorde mig väldigt chockad. Till att börja med kan jag säga att mina hästar rider jag ca 5 ggr i veckan och att det är rimligt för mig. Så är detta verkligen en bra mängd ridning?:

Torsdag:

Så hon gick alltså alla dagar utom torsdag, och ja 6 dagar i veckan är ju rimligt. Och två dagar hoppning, ja det funkar ju också. Men sen startade hon en LC:ryttartest och en LB:1 dagen efter att hon sammanlagt gått 1,5 h hoppning. Och dagen därefter ska hon gå 1h dressyr i specialgrupp.

Torsdag:

Så 6 dagar i veckan, ja det är väl bra. Och hoppning två dagar funkar väl ändå, det är inte hinder höga som hus på ridskolan. Vilodag på torsdag är ju bra, men dagen efter ska ponnyn gå tre och en halv timme:eek: det är ju JÄTTEMYCKET. I alla fall om man dagen efter både ska rida ut och hoppa.

Onsdag:

FEM hoppträningar på en vecka! Är det här verkligen rimligt? Och fem dressyrpass. Nä, jag tycker faktiskt inte det

Här ska en B ponny som är äldre än 20 år gå 13 pass på en vecka. Jag tycker inte att detta är något som en så gammal häst ska behöva göra.

Men vad säger ni? Är det här en rimlig mängd för en häst att gå verkligen? Detta är dessutom en bra ridskola nära mig, den jag gick på för många många år sen så gick varenda häst ca 4 timmar per dag för det var i Stockholm och där ville de bara tjäna pengar (säger INTE att det är på på alla men de var det minsann där). Så ja vad säger ni?
Om man utgår ifrån att alla pass utom privatlektionerna är i grupp så är det inte alls mycket. Det är lång väntan emellan när 8-10 personer ska hoppa och jag antar också det är varierande kunskap på ryttarna dvs det är blandat nybörjare, medel och mer kunniga ryttare. 1 timme dressyr med nybörjare är inte ansträngande alls för en ridskolehäst.

Det är väl snarare så att många privathästar går alldeles för lite…

Jag tycker det låter som jättebra upplägg och sannolikt är det så att många av passen är med nybörjare/mindre erfarna och då blir det inte direkt någon större ansträngning för hästen. Och hoppning på en ridskola innebär sällan att man hoppar särskilt högt eller särskilt mycket.

På min ridskola blir hästarna väldigt gamla och är pigga och fräscha långt upp i åren. Välmusklade och i bra hull.
Det talar ganska mycket för att hästarna har det bra.

Tycker det låter rätt normalt. Tänker i snitt 2-3 lektioner per dag de går är standard.
Tror man får tänka på att alla ridlektioner inte är så jobbiga. Hopplektioner för små barn kan handla om att trava över lite knappt upphöjda bommar och en dressyrlektion kan vara att styra runt lite i skritt och trav i maklig takt som ponnyn bestämmer 😅
Inte ens när det är mer rutinerade grupper är hopplektionerna särskilt intensiva utan säkert minst 1/3 väntetid.
Samt att de där lektionstiderna brukar inkludera att fixa läder, ta sig upp på hästen, skritta fram och sedan det omvända i slutet.
Rider i en vuxengrupp och ibland tar det 10min för vissa efter lektionstidens start att ens börja röra hästen framåt 🤪

Torsdag:

Torsdag:

Onsdag:

Jag tror väl snarare att väldigt många hobbyhästar går alldeles för lite. Ridskoleridning brukar inte vara särskilt tungt för hästen, utan ofta lugnt och med många pauser. När jag hade ridhästar igång senast gick de betydligt mer i mån av min tid, inte ovanligt med flera tretimmarsturer i mycket varierande terräng flera gånger per vecka. Det klarade de utmärkt.
Tänker att det inte är tre dressyrpass med rutinerade ryttare hästarna går heller. Utan det kanske är ett pass med nybörjare, ett pass med erfarna och ett pass med de mitt i mellan. Sen är det ju såklart viktigt att belastningen ökas över tid!

Överlag tänker jag att om djuren ser fina ut och verkar nöjda, då är det antagligen okej. Det finns många olika sätt att ha häst på och det finns knappast bara ett rätt, även om det finns felaktiga sätt med. Det finns ridskolor som inte tar väl hand om sina hästar, som har kvar hästar som inte trivs etc. Det tycker jag absolut att man ska reagera på och helst föra en konstruktiv dialog med någon ansvarig. Men de flesta verkar ändå okej, iallafall enligt mig.

Våra ridskolehästar har de rätt trevligt tror jag.

De kan se ut såhär:
Mån - 45min knatteridning
Tis - 45min knatteridning, 1h dressyrspecial
Ons - 45min uteritt, 45min hoppning
Tor - 45min uteritt
Fre - 45min knatteridning, 1h hoppning/dressyr
Lör - 45min uteritt 45min dressyr
Sön - vila

Våra hästar har som mest under våren gått 12pass i veckan. De som t.ex går med lite mindre belastning går 7pass i veckan men då 1 pass varje dag istället för att täcka söndagsridningen. De flesta vilar söndagar. 🤗

Speciellt med tanke på hur många som mest står och glor i en rasthage mellan 08 - 15 och sen resten av tiden i en box 😅

SvRF räknar med att en frisk, inskolad häst bör gå 15-18 lektioner i veckan för att vara lönsam för verksamheten. Sen är ju många lektioner, som redan påtalats, väldigt lugna lektioner ☺️

Min häst hade absolut mått bra av att röra sig så mycket. Jag kämpar för att hålla igång honom 5 dagar i veckan och det är tydligt att det inte är tillräckligt, han har sån överskottsenergi att det bubblar över och blir bus. Men min förra häst verkade må som allra bäst när han reds varannan dag bara. Så det beror väldigt mycket på individen, och till ridskola brukar man väl ha rekryterat hästar som gillar att motionera mycket! :)

Har min ponny utlånad till ridskola och han går 5 dagar i veckan, upp till två lektioner per dag. Förvisso går han lite knatteridning och så också, men han verkar må hur bra som helst. Hans fettnacke är betydligt mindre när han får röra på sig ordentligt.

Hos oss går dom flesta 2-3 lektioner om dagen. Vissa går bara 1.
Våra hästar vilar lördag och söndag om det inte är klubbtävling eller andra aktiviteter (inte så ofta)
Och det är inte flera trimgrupper efter varandra utan kanske lättare lektioner blandat med svårare.
Så nej dom går inte för mycket.

Torsdag:

Torsdag:

Onsdag:

Förlåt men det du räknar upp är ju jätte jätte lite jobb för en häst i kondition.
Tycker snarare hästar överlag motioneras för lite än för mycket.

Det är ju helt omöjligt att bedöma utifrån bara text utan att se hästarna och vilken intensitet de rids med, men det låter helt lagom. På de ridskolor jag varit involverad i har hästarna i regel gått 2-3 lektioner per dag, har sällan varit skadade och de flesta har hållit högt upp i åren (och ofta har det varit helt orelaterade saker som varit slutet; utslitna tänder, akut kolik, cancer). En bra verksamhet kan matcha så att hästarna får en bra blandning av lättare lektioner att "glida med i" och att ridas igenom av mer erfarna ryttare. Arbetsmängden brukar dessutom viktas över tid, så går de hårdare en vecka kan det vara lugnare schema nästa vecka. Hoppning för en lektionshäst brukar dessutom vara extremt ojobbigt, hopplektionerna går ju mest ut på att skritta runt och vänta på sin tur. Att vara i rörelse ett par timmar om dagen är ju ingenting för en frisk häst snarare mycket sundare än att stå still i trista hagar och på box hela natten så som väldigt många hästar lever.

De flesta ridskolor häromkring har dessutom någon form av system så att hästarna har ryttare som rider dem under längre tid, tex genom att varje häst har egna medryttare som rider ut hästen på helgerna eller att man rider samma häst hela terminen på lektionerna.

Mitt intryck är att det är täta ryttarbyten som sliter mer på hästarna mentalt än själva mängden de går, och att bra ridskolor är duktiga på att matcha häst och ryttare efter behov (och att vara snabba med att plocka bort en häst som inte trivs från verksamheten). Jag som är i ponnyryttarstorlek har tex ofta ridit de känsligare ponnyerna under långa perioder, så att de får en "vuxen att jobba med" och kan få ut mer rörelse än om de bara ska gå med yngre barn. "Mina" ponnyer har varit superpositiva till att få jobba ordentligt då, och det är väl i regel den typen av hästar som trivs på ridskolor tänker jag.

Det är ju inte helt ovanligt att en häst som verkar vara lugn och lättriden blir en krutdurk om den säljs till ett hem där den inte rör sig lika mycket. :angel:

Instämmer i kören. Det är svårt att utgå bara från en tidsangivelse och "dressyr" och bedöma om det är mycket eller ej. På ridskolan jag jobbade hade hästarna 1-3 vilodagar i veckan om jag inte minns helt fel, och så kunde de gå 2-3 lektioner om dagen resten. Ju högre eller lägre ålder desto fler vilodagar och färre pass. Möjligtvis att de äldre kunde gå många pass, men på låg nivå. Gick de 3 pass var det oftast en eller två nybörjare (nästan uteslutande skritt), följt av en högre nivå. De allra lägsta nivåerna är ju knappt en framridning, även om de pågår 30-45 minuter då det är mycket skritt i sakta mak, med kanske någon halt och snett igenom typ.

Jag undrar snarare hur den ridskolan går runt? För att ha en chans att gå runt behöver hästarna gå i snitt 18 lektioner i veckan.

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Byta till islandshäst?
  • Hästböcker ni minns
  • Är det synd om ridskolehästar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat