Är det värt att försäkra?

Sv: Är det värt att försäkra?

Den reservationen ska du INTE godta, bestrid! Ta hjälp av din egen veterinär, och även den veterinär som utförde besiktningen innan köp om det nu inte är samma.

En spark i arslet ska bolagen ha som sagt när de beter sig så! Ännu mer övertygad nu om att det var rätt att flytta över ponnyn och även nästa ponny vid huvudförfallodag!

Byta hästras ser jag inte som en möjlighet. Har just nu fullblod, MYCKET billigare i inköp än halvbloden men dyrare att försäkra.
Livbeloppet är inte så högt egetligen 29 000:-. Vet inte om det skulle göra så stor skillnad om jag tog bort det. aja, ska iaf kolla igenom försäkringen och seom det är lönt att ha kvar.

Oj! Har du ett livbelopp på bara 29000 kr och ÄNDÅ betalar en hutlös premie? Nä om jag var du skulle jag nog inte ha en försäkring. Jag har också för mig att man kan som konsument "överklaga" reservationer etc till en överklagannämnd, det har man rätt att göra enligt lag. Kolla med t ex din konsumentvägledare i din kommun.

Jag har bara vet.vård på mina hästar och det till det mindre belopp som Agria har (minns inte just nu exakt). Bor rätt långt norr om Umeå och har ingenstans att åka för akut operation så jag tycker inte det är värt att betala en hög premie för något som jag aldrig kommer att kunna utnyttja. Det blir avlivning istället om det går illa.

Har inga livförsäkringar heller eftersom jag har billiga hästar och har i princip alltid ungeför den summan på banken och kan ju då köpa ny häst direkt om jag vill, eller spara lite och köpa dyrare häst.

Däremot har jag Agrias tilläggsförsäkring som täcker mediciner och vet.resor. Det är som jag ser det det enda som jag kan komma att utnyttja. Åker jag på klinik så åker jag till Finland och har aldrig ens kommit upp till summan av självrisken i kostnad.

Finns de som gör som du, men åker till Narvik i Norge. Brukar inte vara några problem...

Gira :banana:

Har hästen livförsäkrad och sen har jag ett konto jag lägger in pengar på, istället för att ge det till försäkringsbolagen. Blir hästen skadad, och jag behöver tar jag dessa pengar. På så sätt behöver jag inte betala ut en massa, jag ändå inte har användning av.
Har hälften så dyr försäkring nu.

Senast ändrad:

Neffi är försäkrad i Folksam. Hon hade en i Agria förut som förra ägaren avslutade innan jag hann köpa henne :devil: Då stod hon i 100.000 i livvärde och det var ju fånigt (1000kr/mån) men hon hade haft den i tolv år så jag hade gärna haft kvar den och sänkt livvärdet till hälften.

Nu har hon en ny (bah). 25.000 liv eller om det är 35.000, obegränsad veterinärvård samt rehab extra. Förra året kostade det 267kr/mån nu något över 400 :devil:

Hon har besökt veterinären för dålig mage, bihåleinflammation och vaccination + rasp. Dvs totalt olönsamt då detta är under de fjorton år hon levde innan jag köpte henne...

Men jag vågar ändå inte vara utan.

Patsy var hos veterinären för melln 10 och 20 tkr varje år innan hon avlivades och jag fick hälften livvärdet. Plus på den "affären" :crazy:

Varför har hästen fått reservation även på hältor ?

Mvh Miaa

För att fullblod har det automatiskt om de har gått löp, samma sak med travare.
Men de är under utredning just nu och med 99% säkerhet så kommer hon bli av med den reservationen.

Jag har också funderat på det där. Jag har mina försäkrade i Agria. Dom har lagt en reservation på stoet för hältor som inte går att häva. Hon har varit halt 2 ggr på 4 år så det gör väl inget, men den hältutredning vi var inne och gjorde på henne förra året kostade 10400 kr och Agria ersatte 0 kr. :(

Valacken har inga reservationer men dom ersätter ingenting av det som han brukar skada eftersom han är aktiv travhäst. Han har en annan slags försäkring än stoet. I höstas blev han dålig, rejält ont i hoven och världens puls i benet, vi visste inte om han hade en hovböld eller nåt annat, var tvungen att boka en akuttid då. Jag pratade med Agria innan och dom sa att dom ersatte om det var hovböld. Det var ingen hovböld utan sulan var för tunn och han hade trampat in en sten, skoddes med specialskor och sulor och grejor, gick loss på en 7000 spänn med mediciner och allt :crazy: Men tro det eller ej, Agria ersatte allt (utom självrisken då) då blev jag förvånad, men det var ju tacksamt såklart. Har även en livförsäkring på honom.

Jag har kvar försäkringarna ifall hästarna skulle bli jättedåliga med kolik eller liknande och behöva stå på klinik ett tag, det blir ju svindyrt annars och händer det så händer det snabbt.

Senast ändrad:

Jag har allvarligt funderat på detta med försäkringar jag också.

Har en oförskämmt fräsch häst här hemma. MEN.. å de är ett stort MEN.. efter 3 krascher med vagn är hon INTE Körbar längre.. De är förenat med fara helt enkelt..

Hon köptes in som KÖR OCH RIDHÄST. Efter våran sista krasch ringde jag försäkringsbolaget och frågade hurvida man kunde få ut delar av beloppet då hon ju nu inte har det användningsområde som jag köpte henne för. men NEJ så länge jag inte kan visa på FYSISKA skador som gör henne okörbar så får jag inte en krona.

Samma häst är nu i mina ögon sätt OLASTBAR.. min "vanliga veterinär" enbart beklagade.. Han vet vad hon gjort osv.. å är en av de som sagt åt mig att ALDRIG försöka köra henne igen innan det händer något allvarligt.

Antagligen blir det de evigt gröna ängarna för pållen.. Å jag står utan en krona i ersättning från bolaget TROTS en välförsäkrad häst.. Ja jo jag ÄR medveten om att det står att beteenderubbningar är exkluderade från villkoren. Trodde DOCK att jag kunde få triangelmärka henne eller liknande pga begränsat användningsområde då jag kan få intyg från flertalet angående vad som hänt OSS och vad som KAN hända i värsta fall..

Att få in henne på klinik för utredning? Hur gör man de med en häst som hellre går omkull på betonggolv än att gå in i en transport??

Anna-Carin

Vi har inte våra hästar försäkrade längre. När den senaste räkningen från Agria kom så fick det vara nog helt enkelt. De ville ha strax över 15000:-. Vi har fem hästar, tre av dem hade bara vet. vård. Två shettisar o en f.d. travare. De andra två hade livvärde 20000 o utökad vet.vård. Det är ett engelskt fullblod o en korsning PRE/Eng. fullblod. Alltså inget märkvärdigt precis, men hutlöst dyrt tycker jag.

Vi har inte använt försäkringarna på länge o vi använder inte våra hästar speciellt mycket heller. De träffar dessutom inga andra hästar så de lever väl ganska "tryggt". Vi har råd att betala behandlig som vi tycker är rimlig.

Jag minns inte riktigt men det var väl förra året som Agria införde självriskrabatten. Den gillade inte jag. Det gick ut på att man fick mer rabatt på självrisken ju längre hästen var skadefri o det tycker inte jag är rätt. Om man har en skadefri häst ska man ju få rabatt på premien.

Annars måste jag säga att jag inte haft några problem man Agria innan jag sa upp försäkringarna. Jag hade dom på autogiro o de hämtade pengar ändå. Det var den 2/4. Jag påpekade det för dem samma dag, ändå fick jag inte tillbaka pengarna förräns den 24/4. Det tycker jag är extremt dåligt!

Jag har vbl som varit aktiv travhäst och hon har inte heller några reservationer.

För att fullblod har det automatiskt om de har gått löp, samma sak med travare.
Men de är under utredning just nu och med 99% säkerhet så kommer hon bli av med den reservationen.

Inte min. Nyförsäkrades av mig i Folksam utan reservation.

Jag skulle inte våga ha pollan oförsäkrad.
Har både livförsökring och veterinärvårdsförsäkring och en tilläggsförsäkring som täcker medicinkostnader osv.

Hade också ett fullblod som köptes direkt från banan, inga problem att försäkra som ridhäst. Fullständig vet o liv utan reservationer. Krävs vetbes med böjprov o gärna longer/arbetsprov.Nyförsäkrades i Agria.

Stämmer detta:confused: Jag har också Agria och sitter med försäkringsbeviset framför mej (häste har varit skadad så det råkade ligga framme). Hon har en årspremie på 3505 kr. Hon har en självrisk på 2300 och rörlig självrisk på 0%, utökad veterinärvård upp till 100 000 (tror den är höjd till 120 000 nu) och även Agria Incident.
Veterinärens resor, förbandsmaterial och mediciner som används vid behandling samt är utskrivna på recept ingår.
När min häst råkade ut för en olycka fick jag allt betalt utom självrisken och det hela gick på ca 18 000 kr (jag betalade 2300 + 148 kr som kliniken tog för att direktreglera).
Hade jag inte haft försäkringen hade jag fått avliva henne, så jag tycker det är värt premien iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 200
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och... 2
Svar
36
· Visningar
5 208
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 959
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla... 2
Svar
38
· Visningar
4 241
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka