Du har 2 frågeställningar här. Men du kanske tycker bägge är samma ?
ROT som är gentemot privatpersoner där jag bara läser inlägg i tråden om hur svårt det är att få jobb gjorda och därmed så är det ju tydligen ett problem som förhoppningsvis får mer hjälp med ROT. Fler kanske startar firmor och jobbar mot privatpersoner. Här tror jag även regeringen vill ha mer VITA jobb, iom att "hjälpa grannen" oftast sker svart.
= Brist och kris ? Hur hjälper man de som behöver hjälp ? Hur gör man det förmånligt för företag att hjälpa "privatpersoner" ? Kan ROT hjälpa ? Om inte hur ska vi "privatpersoner" få hjälp ?
Sen har vi den STORA byggsektorn som bygger lägenhetshus. De hjälps INTE av ROT mej veterligen (kan ha fel dock) och där är det säkert kris, ingen vill köpa / hyra nyproducerat. Men som jag sa innan, så är det sällan svenska byggjobbare som jobbar där, även om det självklart finns. Framför allt så är det ju tjänstemännen som jobbar med projekten som är svenska.
= Kris ? För ingen vill ha det som byggts, men behövs det verkligen fler hus som redan nämnts i tråden ?
I Sthlm som har en MASSA företag så var det svårt att få firmor att komma och göra små eljobb i en 2a. Det var helt enkelt för små jobb. Slutade med att jag tog in en svart på de jobbet. 2 dagars jobb och snorbilligt

När vi skulle bygga badrum i huset så hörde vi i sak bara av oss till det enda företaget jag hittade när jag sökte på nätet. Skrev och frågade och fick hjälp av dessa. Mycket trevliga och hade ingen offert eller nåt utan körde på löpande. Kunde egentligen blivit hur dyrt som helst men blev kanon och priset rimligt.
I efterhand så vet jag om ca 3 firmor till som jobbar mot privatpersoner här. Bland annat ett bolag som köpte grannhuset och totalrenoverade det (de hade tur och slapp riva huset, det såg värre ut än det var). Och så har vi en eller 2 polska "företag" som jobbar mot privatpersoner.
Så personligen har jag inte haft några problem med "byggsektorn". Kommer ROT höjningen gynna mej ? Ja om vi har råd kommer vi välja att byta taket redan i år iom höjt ROT. Men beror mer på hur ekonomin ser ut i höst. Och om de "slappare" bygglovsreglerna går igenom i höst. Då vi tänker byta från tegel till plåt och bor i detaljplanerat område med nuvarnade reglerna kräver bygglov, men med de nya inte kommer kräva bygglov.
De nya "icke bygglovsreglerna" som ev börjar gälla 1 oktober kommer underlätta massor för mej med alla mina ideer om huset =)