Är det verkligen kris i byggbranschen (bland hantverkare i övrigt)?

Även jag har större kunskap än gemene man. Gillar som sagt inte gissningar , om de är fel fortsätts det spridas hittepå. Oavsett ämne.

Men allvarligt, @Gunnar har varnat dig plus att så länge en säger att det är en gissning (ibland kvalificerad, ibland en killgissning) så ser jag inte problemet!?

Det är som sagt ett diskussionsforum, inte en frågelåda där en kan kräva exakta svar.

Om vi pratar specifikt Årstafältet så är ju inte så att Sthlm stad valt att pausa projektet pga konjunkturen.

5 års förberedande arbete för ett sådant enormt projekt är inte särskilt mycket om msn dessutom ska häva avtal, tvista med entreprenör, göra om upphandling, vara oense med TF om det mesta. Listan är lång 😉

Vad gäller just Årstafältet (bor i Årsta) så har det pratats om att bygga där i säkert 20 år känns det som. Kommer ihåg när jag just flyttat hit 2005 och det var artiklar i lokaltidningen där det visades vackra konceptbilder. Sedan har det överklagats till förbannelse och den ena entrepenören efter den andra gav upp. Jag är absolut för att rätten om att kunna överklaga är viktig och att det måste värnas om. Men ibland blir det lite absurt.

Det senaste är att Stockholms stad har dömts att betala över 200 miljoner kronor till en tidigare entreprenör efter att de sagt upp kontraktet. Jag är tämligen säker på att kommunen överklagat till övre instans så vi får se var det landar.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-maste-ersatta-entreprenor-med-200-miljoner-6.3.279369.61c79991b5

Att bygga ihop Årsta och Liljeholmen har alltid varit en bra idé, infrastruktur finns redan, men som vissa här vet mycket bättre, gammal sjöbotten har skapat problem. Ja och att folk överklagat pga minigolfbanan...

Vad gäller just Årstafältet (bor i Årsta) så har det pratats om att bygga där i säkert 20 år känns det som. Kommer ihåg när jag just flyttat hit 2005 och det var artiklar i lokaltidningen där det visades vackra konceptbilder. Sedan har det överklagats till förbannelse och den ena entrepenören efter den andra gav upp. Jag är absolut för att rätten om att kunna överklaga är viktig och att det måste värnas om. Men ibland blir det lite absurt.

Det senaste är att Stockholms stad har dömts att betala över 200 miljoner kronor till en tidigare entreprenör efter att de sagt upp kontraktet. Jag är tämligen säker på att kommunen överklagat till övre instans så vi får se var det landar.

https://www.mitti.se/nyheter/staden-maste-ersatta-entreprenor-med-200-miljoner-6.3.279369.61c79991b5

Att bygga ihop Årsta och Liljeholmen har alltid varit en bra idé, infrastruktur finns redan, men som vissa här vet mycket bättre, gammal sjöbotten har skapat problem. Ja och att folk överklagat pga minigolfbanan...

Ja alltså nu pratade jag bara om själva entreprenaden. Innan dess har det projekterats och innan dess har det detaljplanelagts. Och överklagats. Massor med år genom många konjunktursvängningar :)

Om vi pratar specifikt Årstafältet så är ju inte så att Sthlm stad valt att pausa projektet pga konjunkturen.

5 års förberedande arbete för ett sådant enormt projekt är inte särskilt mycket om msn dessutom ska häva avtal, tvista med entreprenör, göra om upphandling, vara oense med TF om det mesta. Listan är lång 😉

Jo det är ju det jag menar. där händer ingenting byggmässigt. Att Sthlm stad pausat är just att göra ingenting ;)

Fast jag skrev att det inte var pausat 😉

Det är väl pausat till den graden att man måste ta in offerter för en ny entreprenör? Som jag har förstått det så är också marken man bygger på något ostadig? Men det byggs redan i olika ändar så det är ju positivt. Varför bråkar TF?

I lokala FB grupper är man mycket upprörd över minigolfbanan och att hundägare inte längre kan rasta sina hundar där :rofl:

Nu jobbar inte jag mot husbyggnad utan mot anläggning och gruvnäring men husbyggnad har det värre än oss. Det har inte och kommer inte ut så mycket projekt på räkning och många har pausats till senare. Det leder ju till att anställda sägs upp och utländsk arbetskraft tas in om behovet uppstår. Många stora bolag har gått i konkurs.

Hur det ser ut för bolag som riktar sig mot privatpersoner har jag ingen aning om.

Företag som riktar in sig på privatpersoner eller annars mindre jobb så är det nog stora variationer om var i landet. Här råder det brist på folk att anställa än brist på jobb, iallafall enligt grannen som är rörmokare och driver eget och andra grannen EL.
Har blivit rikemansområde här och även andra ställen runt om är rikemansområde och detta avspeglar också vilka utbildningar som förväntas av föräldrar att deras barn ska gå.

För stora projekt är det i full gång med nu med att lägga avloppet för barackerna arbetarna kommer bo i. Dessa har inget med dom mindre jobben att göra.

Som dotter till en snickare så förstår jag att det inte är attraktiv att utbilda sig till ett jobb som det svänger så mycket i. Kommer fortfarande ihåg osäkerheten som var på 90 talet och mötten som var hemma med kollegor till pappa som satt och pratade om att dom skulle starta eget för det var så osäkert på byggmarknaden. Nu blev det inte så utan Selmer köpte upp en del av Platzer som sedan köptes av Skanska, sedan tröttnade när fler och fler arbetare fick gå och pappa blev sedan erbjuden ett annat jobb av en fd platschef på ett mellanstort byggföretag ca 100 pers. PEABs egna utbildning i Malmö blev det inga/enstaka jobb för årskullarna som gick ut 23 och 24. Så vi kan nog vänta oss en större brist på folk som kan ta dom små jobben.

Senast ändrad:
Fast jag skrev att det inte var pausat 😉

Pratade med en bekant som jobbar på Trafikförvaltningen och enligt hen så tjorvar Stockholms stad om framkomlighet för bussar på Årstafältet eftersom de räknar med att tunnelbanan ska byggas ut dit. Vilket mtp hur lång tid det kommer att ta inte känns riktigt optimalt.

Pratade med en bekant som jobbar på Trafikförvaltningen och enligt hen så tjorvar Stockholms stad om framkomlighet för bussar på Årstafältet eftersom de räknar med att tunnelbanan ska byggas ut dit. Vilket mtp hur lång tid det kommer att ta inte känns riktigt optimalt.

Jag har alltid antagit att Stockholm ska fortsätta expandera, men frågan är hur man tänker framöver med hänsyn till att befolkningsutvecklingen globalt planar ut och nationellt dalar. Hos mig stänger de ner en utav förskolorna nu. Det finns ju inte mycket just nu som tyder på att vi skulle börja föda mer barn igen så om Stockholm ska fortsätta expandera beror det ju på att vi förväntar oss inflytt från utlandet eller från andra delar av Sverige. Som Gert Wingårdh sa i Husdrömmar, kanske kommer vi inte bygga fler hus inom kort utan alla hus som behövs kanske är byggda. Jag vet inte, men det är en intressant tanke, vi som växt upp med att Stockholm ”alltid växer”.

Det är väl pausat till den graden att man måste ta in offerter för en ny entreprenör? Som jag har förstått det så är också marken man bygger på något ostadig? Men det byggs redan i olika ändar så det är ju positivt. Varför bråkar TF?

I lokala FB grupper är man mycket upprörd över minigolfbanan och att hundägare inte längre kan rasta sina hundar där :rofl:

Vad jag vet kom man igång med ny upphandlad entreprenör för ca ett år sedan?

Angående TF så syftade jag mer på tidigare i processen. Ang framkomlighet för buss i gata så min uppfattning är att oavsett vilken kommun det handlar om så tjorvas det alltid om detta. Om det är kommunerna eller TF som tjorvar beror på vem man frågar 😜

Hur många gånger överklagades Slussen?

Sorry för OT

Vet inte, beror lite på hur du menar. Totalt sett består ju slussenprojektet av flera detaljplaner, och så kan även tillståndsprocesser och lov överklagas.

Men detaljplanen för själva slussen var väl bara en vända i Mark- och Miljödomstolen och MÖD.

Senast ändrad:
Om jag tar vår lokala byggare som exempel. Det finns en firma som är överlägset störst på jobb för privatpersoner i vår by. Men av allt att döma så är det ändå större byggjobb för kommunen och andra det som är deras bröd. Så nu när de inte får den typen av jobb så drar de ner på personalen. Och får med andra ord färre snickare över som kan göra jobb för privatpersoner.

En vidarekoppling till ämnet är att ROT-avdragen nu kraftigt höjs med motiveringen att byggbranschen är i kris, ROT är väl nästan enbart för mindre arbeten och till privatpersoner, alltså arbeten för de hantverkare som redan har fullt upp så de lär bli ännu svårare att få tag i.

Jag gissar att det kan vara läge att lägga ned diskussionen om gissningar nu, den verkar inte leda någonstans. Min gissning är att någon moderator kanske delar ut någon varning, kanske till @dubbelt annars.
Sen att den som man tycker gjort fel skall gås på i samma eller värre stil, två fel gör liksom inte ett rätt. Något som ofta sker och som moderator något att ta med tycker jag.

ROT?

Eller menar du dubbel ROT för både hantverkare och kunder?
Jag funderar på hur jag som privatperson med små "skitjobb" skulle kunna bli intressant för en hantverkare.

Spånar:
Dubbel ROT - intressant tanke.
Eller att jag får två offerter med helt olika priser, där den ena är "vi gör jobbet när vi får tid" och den andra är "prioriterad kund" (då får jag åtminstone möjlighet att välja)?
Eller att hela upplägget görs om så att hantverkaren själv slipper ta "tjafset" med privatpersoner utan att det finns nån slags kundvärd emellan, så att det blir roligare för hantverkaren?
Eller nåt helt annat?
🤔

Att arbeta med den typen av projekt måste vara en mardröm :D #otåligsomf-n
Inte när man kan processen och är insatt i tiden de olika skedena tar och vad som vanligt vis sker och vilka fördröjningar man kan räkna med. Men utomstående och byggherrarna själva i de olika processerna som inte är lika vana brukar bli väldigt frustrerade. Så det kan vara jobbigt att hantera andra människors oförståelse och frustration. Demokrati tar tid, det är liksom priset för demokrati (tid). Diktatur är snabbare, man bestämmer och sedan gör man, ingen får vara med och bestämma, snabbt enkelt. Om alla ska få vara med bestämma går det långsammare och blir mer komplicerat. Men då har man också tid att upptäcka fel på vägen på ett annat sätt, vilket ju också är meningen och folk får en möjlighet att delge sina synpunkter och bli hörda i så stor utsträckning som möjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka