Är det verkligen kris i byggbranschen (bland hantverkare i övrigt)?

De skalar ner för att det inte finns jobb. Löner ska betalas oavsett.

Till privatkund är det oftast andra företag som jobbar. Dess kompetens är det brist på . Iaf pålitliga och i närområde . Nybyggen har otroligt mycket folk på plats som inte bor i närheten .De är där för endast detta bygge.

Varför måste du gissa och svara på en fråga? Går alldeles utmärkt att låta bli.

Sorry att jag blir hård .
Nu skrev du att du gissade. Därför frågar jag

Men herregud vilket fult och trist svar! Om du har missat det så är det ett diskussionsforum, dvs det är helt ok att gissa.

Nja. Varför gissade när någon frågar? Iofs ärligt att skriva det.

Jag gillar inte det uppenbarligen. Föredrar fakta.

Du ska du nog inte vara på ett diskussionsforum... till sakens natur hör det att ibland gissa i en diskussion (ofta baserat på ens kunskap och erfarenhet, men där ingår det att som sagt säga att en gissar).

Utan att ha detaljkunskap i branschen men en viss nivå av kunskap inom företagande samt samhällskunskap skulle jag också anta att "byggkrisen" gäller främst större bolag som bygger flerfamiljshus. Inte "mindre firma på landsbygden" som främst arbetar med att uppföra privata villor samt utföra renoveringar/tillbyggnader.

Många här som skriver att det är svårt att få sina "privata" små"byggen" gjorda. Då är ju regeringens insats en lysande sak. Iom att de stora byggena lär INTE komma igång på ett bra tag. Årstafältet i Sthlm ska ju byggas med en "helt ny stadsdel" typ. De annonserade stenhårt när de skulle börja, dvs innan covid. Efter... Inte hänt nånting, de annonserar inte om att det ska byggas. Nu jobbas det ju på fältet iom att de gör om infrastrukturen dvs vatten och avlopp, men de har det hållt på med sen innan covid som sagt. Å det tar definitvt inte 5 år... De byggena ligger i fryspåse tills vidare.

Om vi pratar specifikt Årstafältet så är ju inte så att Sthlm stad valt att pausa projektet pga konjunkturen.

5 års förberedande arbete för ett sådant enormt projekt är inte särskilt mycket om msn dessutom ska häva avtal, tvista med entreprenör, göra om upphandling, vara oense med TF om det mesta. Listan är lång 😉

Därför att diskussioner brukar föras så. Det är ju ingen här som sitter på fakta kring varför just TS upplevelse är som TS upplevelse är. Men du bekräftar ju dessutom det jag gissade, att det skalas ner.

Plus att om en har lite hum om hur saker och ting fungerar är det sällan det finns ett allmängiltigt svar i sådana här frågor som är relevant för hela landet.

Att jag skriver att jag gissar betyder inte att jag är den enda i tråden som gör det, eller forumet, bara att jag är transparent med det.
Exakt. Och jag reagerade. Jag har även frågat om påstående om att man väljer konkurs. Finns det fakta om det?

Edit, det skrev inte du. Frågan om konkurs

Ah... det brukar inte alltid vara ok att gissa. Beror det på vem som gissar?

Gissningar är väl mer eller mindre kvalificerade beroende på vem som gör dem?

Jag brukar i mitt yrke rätt ofta säga saker liknande ”jag gissar att det kommer att bli såhär”. Det är en gissning, men gissningen kommer ju ur 15 års yrkeserfarenhet. Klart att en sådan gissning är mer rimlig för någon att tro på än om jag skulle gissa resultatet i tex någon sport jag är totalt oinsatt i?

Exakt. Och jag reagerade. Jag har även frågat om påstående om att man väljer konkurs. Finns det fakta om det?

Edit, det skrev inte du. Frågan om konkurs

Jag har som sagt inte skrivit ett ord om konkurs. Min ERFARENHET av mindre firmor är att de ofta försöker för länge, dvs en avveckling eller en konkurs i ett tidigare skede hade varit samhällsekonomiskt mer nyttigt än att försöka in absurdum.

Jag har också svårt att få tag på hantverkare för mina små privatpersonsuppdrag. 🙁
Tycker att det är lite dumt att hantverkare hellre går i konkurs än jobbar med privatpersoner, när det uppenbarligen finns folk som behöver hjälp. Kan man göra privatpersonsuppdragen lönsammare/populärare på nåt sätt? 🤔
Generellt vill privatpersoner ofta inte betala för vad det egentligen kostar. De är "krångliga" och förstår inte att jobbet är mer än den tiden hantverkaren är på plats. De vill inte betala för planering av jobb, beställning och hämtning av material etc. Ska den som då tar in jobben åka runt hos en massa privatpersoner och ta in jobb på ett fåtal timmar, går det inte runt. Då är det mycket enklare att ha ett gäng fasta företagskunder som ger kontinuerligt jobb.

Generellt vill privatpersoner ofta inte betala för vad det egentligen kostar. De är "krångliga" och förstår inte att jobbet är mer än den tiden hantverkaren är på plats. De vill inte betala för planering av jobb, beställning och hämtning av material etc. Ska den som då tar in jobben åka runt hos en massa privatpersoner och ta in jobb på ett fåtal timmar, går det inte runt. Då är det mycket enklare att ha ett gäng fasta företagskunder som ger kontinuerligt jobb.

Exakt, småkunder som jag kan de sällan räkna hem. Dvs jag lär mig hur jag ska göra det själv i så stor utsträckning det är möjligt (el och vatten undantaget... aldrig att jag ger mig på sådant själv).

Jag har också svårt att få tag på hantverkare för mina små privatpersonsuppdrag. 🙁
Tycker att det är lite dumt att hantverkare hellre går i konkurs än jobbar med privatpersoner, när det uppenbarligen finns folk som behöver hjälp. Kan man göra privatpersonsuppdragen lönsammare/populärare på nåt sätt? 🤔
ROT?

Eller menar du dubbel ROT för både hantverkare och kunder?

Om vi pratar specifikt Årstafältet så är ju inte så att Sthlm stad valt att pausa projektet pga konjunkturen.

5 års förberedande arbete för ett sådant enormt projekt är inte särskilt mycket om msn dessutom ska häva avtal, tvista med entreprenör, göra om upphandling, vara oense med TF om det mesta. Listan är lång 😉

Att arbeta med den typen av projekt måste vara en mardröm :D #otåligsomf-n

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka