Är detta normalt? Knölar i tandköttet.

Unafraid

Trådstartare
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta. Jag har en liten knöl på varje sida om munnen, under tungan. Jag TROR att jag "alltid" har haft dom. Dom är hårda och brukar vara lika stora. Den ena beter sig ungefär som att det är en blåsa på den, så den är lite större, vilket irriterar mig. Så jag visade min sambo och hans insida är helt slät!

Så, är det jag som är konstig, eller han? Och vad är dessa "knölar" för något? Något man ska uppsöka VC/ tandläkare för? Jag är för övrigt hos tandläkaren typ en gång om året och dom har aldrig sett/sagt något.

Jag har lätt att få blåsor på tungan, det räcker att jag sover dåligt en natt/är lite sjuk/lite stressad så bryter det ut, men känns inte som något sånt.

Det var inte lätt att ta en bild, men jag har försökt. :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_20181018_205250__01__01.jpg
    IMG_20181018_205250__01__01.jpg
    106,9 KB · Visningar: 322
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta. Jag har en liten knöl på varje sida om munnen, under tungan. Jag TROR att jag "alltid" har haft dom. Dom är hårda och brukar vara lika stora. Den ena beter sig ungefär som att det är en blåsa på den, så den är lite större, vilket irriterar mig. Så jag visade min sambo och hans insida är helt slät!

Så, är det jag som är konstig, eller han? Och vad är dessa "knölar" för något? Något man ska uppsöka VC/ tandläkare för? Jag är för övrigt hos tandläkaren typ en gång om året och dom har aldrig sett/sagt något.

Jag har lätt att få blåsor på tungan, det räcker att jag sover dåligt en natt/är lite sjuk/lite stressad så bryter det ut, men känns inte som något sånt.

Det var inte lätt att ta en bild, men jag har försökt. :rofl:

Det är väl spottkörtlar?
 
Jag kommer inte på namnet nu, men en del har dem och en del inte. Det är en normal variation. Jag har stora och rejäla. Enda gången jag svär över dem är hos tandläkaren. De gör ont om sug och hållare för röntgen hamnar fel.
Mot blåsorna kan det hjälpa att byta tandkräm till Zendium. Det låter som om du har afteblåsor.
 
Jag kommer inte på namnet nu, men en del har dem och en del inte. Det är en normal variation. Jag har stora och rejäla. Enda gången jag svär över dem är hos tandläkaren. De gör ont om sug och hållare för röntgen hamnar fel.
Mot blåsorna kan det hjälpa att byta tandkräm till Zendium. Det låter som om du har afteblåsor.
Vad spännande, jag hade ingen aning! Det hade inget med spottkörtlar att göra?

Ska läsa på om det, vad är det zendium som ska hjälpa? VC har aldrig kunnat hjälpa mig med det tidigare.
 
Vad spännande, jag hade ingen aning! Det hade inget med spottkörtlar att göra?

Ska läsa på om det, vad är det zendium som ska hjälpa? VC har aldrig kunnat hjälpa mig med det tidigare.
Tandkrämen zendium hjälper mot blåsorna och kan även förebygga att de uppkommer för endel men oftast behöver man använda den hela tiden, inte bara när man har blåsor. Zendium innehåller något enzym och det ska vara pga det som den kan hjälpa.
 
Tandkrämen zendium hjälper mot blåsorna och kan även förebygga att de uppkommer för endel men oftast behöver man använda den hela tiden, inte bara när man har blåsor. Zendium innehåller något enzym och det ska vara pga det som den kan hjälpa.
Sambon har afte och sedan han började borsta med Zendium har han nästan aldrig blåsor. Men han borstar ju alltid med den.
 
Tandkrämen zendium hjälper mot blåsorna och kan även förebygga att de uppkommer för endel men oftast behöver man använda den hela tiden, inte bara när man har blåsor. Zendium innehåller något enzym och det ska vara pga det som den kan hjälpa.
Jag läste på och zendium saknade ett skummedel och var väldigt mild och snäll, det är redan min andra tandkräm.

Men deras hemsida hade lite allmänna tips också. :)
 
Jag läste på och zendium saknade ett skummedel och var väldigt mild och snäll, det är redan min andra tandkräm.

Men deras hemsida hade lite allmänna tips också. :)
Att ha en tandkräm som inte innehåller natrium/sodium lauryl sulfat (står ofta ”SLS-fri” på tandkrämstuber om de inte har medlet i sig) är en bra början men Zendium har som tidigare användare skrivit enzymer och proteiner som förebygger förekomsten av afte :)
 
Zendium fungerar inte på mig och mina blåsor. Mina afteblåsor triggas igång så fort det blir en förändring i den vanliga rutinen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 203
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 354
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp