Är detta normalt? Knölar i tandköttet.

Unafraid

Trådstartare
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta. Jag har en liten knöl på varje sida om munnen, under tungan. Jag TROR att jag "alltid" har haft dom. Dom är hårda och brukar vara lika stora. Den ena beter sig ungefär som att det är en blåsa på den, så den är lite större, vilket irriterar mig. Så jag visade min sambo och hans insida är helt slät!

Så, är det jag som är konstig, eller han? Och vad är dessa "knölar" för något? Något man ska uppsöka VC/ tandläkare för? Jag är för övrigt hos tandläkaren typ en gång om året och dom har aldrig sett/sagt något.

Jag har lätt att få blåsor på tungan, det räcker att jag sover dåligt en natt/är lite sjuk/lite stressad så bryter det ut, men känns inte som något sånt.

Det var inte lätt att ta en bild, men jag har försökt. :rofl:
 

Bifogade filer

  • IMG_20181018_205250__01__01.jpg
    IMG_20181018_205250__01__01.jpg
    106,9 KB · Visningar: 322
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta. Jag har en liten knöl på varje sida om munnen, under tungan. Jag TROR att jag "alltid" har haft dom. Dom är hårda och brukar vara lika stora. Den ena beter sig ungefär som att det är en blåsa på den, så den är lite större, vilket irriterar mig. Så jag visade min sambo och hans insida är helt slät!

Så, är det jag som är konstig, eller han? Och vad är dessa "knölar" för något? Något man ska uppsöka VC/ tandläkare för? Jag är för övrigt hos tandläkaren typ en gång om året och dom har aldrig sett/sagt något.

Jag har lätt att få blåsor på tungan, det räcker att jag sover dåligt en natt/är lite sjuk/lite stressad så bryter det ut, men känns inte som något sånt.

Det var inte lätt att ta en bild, men jag har försökt. :rofl:

Det är väl spottkörtlar?
 
Jag kommer inte på namnet nu, men en del har dem och en del inte. Det är en normal variation. Jag har stora och rejäla. Enda gången jag svär över dem är hos tandläkaren. De gör ont om sug och hållare för röntgen hamnar fel.