Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Hört talas om plundring?
Har du ett specifikt scenario du tror kommer inträffa eftersom du nämner plundring i samband med en kris? I ärlighetens namn så har jag inte ens fantiserat ihop någon kris eftersom jag är 99% säker på att absolut ingenting kommer hända inom dom närmsta 5 åren. Vi får ifs se efter valet nu 2018, men stämningen känner vi av innan någonting dramatiskt inträffar.
Klimatkrisen är väl den som oroar mest, men även den hinner man bunkra inför samma dag som den inträffar.

Men krig har inget med vattenförsörjning av göra. Det kan hända tusen andra saker som gör att vatten och el försvinner. Du får göra som du vill, men klaga inte när du inte får hjälp då.
Nu antar jag att du inte skriver här som en del av ditt arbete, men den där attityden tillsammans med att du framhåller att du har yrkeskunskap på området är väl inte så lyckad?

Diverse artiklar som kan behöva köpas finns så det räcker och blir över i affären

Jag vet inte riktigt vilka artiklar det skulle vara. Går det inte att använda vattnet så gör det inte det. Du kan köpa flaskvatten om du hinner dit. Det räcker med kokningsrekommendation så tar det otroligt kort innan hyllorna och lagren är tomma på flaskvatten, det tar inte ens timmar. Och då är det bara en kokningsrekommendation. När en kommun fick problem med vattnet i vintras bestämde de sig för att köra ut vattentankar. Lastbilschauffören vågade inte lämna hytten, för folk utanför var jättearga...då hade det gått 7 timmar....

Sen handlar det ju inte om bara krig. Titta vad vi själva producerar i Sverige. 30% av vår mat. Vi har inga lager. Vi måste ha drivmedel. Det räcker att ett viktigt land/företag i utlandet säger "nä, vi leverar inte xxx längre till er" så kommer det bli otroligt stora problem. Det ser man redan idag, många svenska företag i utlandet som producerar samhällsviktiga grejer och är i stora beroendekedjor vill inte skriva kontrakt om att de ska leverera i kriser eller krig eftersom de inte vill stöta sig med den makt/regering som finns i det landet de finner sig i.

Vi tittar mycket idag på el, värme, vatten och kommunikation. Ett annat är drivmedel. Det är intressant. Hur tankar vi om elen försvinner? Vem får tanka? Hur mycket drivmedel har vi på lager? osv.

Detta handla inte om att ingjuta rädsla i folk, det handlar om att människor ska ha så mycket kunskap att de kan klara sig själva i ett läge där samhället är upp och ner. Det finns massor av forskning som visar på att har man tänkt igenom saker och ting klarar man sig bättre. Kommunerna kommer i första hand prioritera dess samhällsviktiga verksamheter och funktioner.

Har du ett specifikt scenario du tror kommer inträffa eftersom du nämner plundring i samband med en kris? I ärlighetens namn så har jag inte ens fantiserat ihop någon kris eftersom jag är 99% säker på att absolut ingenting kommer hända inom dom närmsta 5 åren. Vi får ifs se efter valet nu 2018, men stämningen känner vi av innan någonting dramatiskt inträffar.
Klimatkrisen är väl den som oroar mest, men även den hinner man bunkra inför samma dag som den inträffar.
Vad sägs som en större blackout? Det behöver inte ens vara en stor, det räcker med att 50 000 abbonenter, butiker och mackar slås ut en vecka för att det ska bli väldigt besvärligt för de som bor i området. När Kista blev strömlöst mitt i vintern för många år sedan var de boende utan el och värme i flera dagar.

Det finns inga beredskapslager längre, när det var vulkanutbrott på Island hade vi haft tomt i butikerna om störningen hållit ut en vecka längre.

IT? Det kontantlösa samhället förutsätter att vi har en fungerande IT, annars är alla kort värdelösa. Inga kontantuttag är möjliga, inga korttransaktioner, inget Swisch, inga datorer. Se på utvecklingen i Ukraina, de som skötte landets elförsörjning upptäckte plötsligt att de inte kunde manövrera kraftverken då datorerna var hackade.

Vad sägs som en större blackout? Det behöver inte ens vara en stor, det räcker med att 50 000 abbonenter, butiker och mackar slås ut en vecka för att det ska bli väldigt besvärligt för de som bor i området. När Kista blev strömlöst mitt i vintern för många år sedan var de boende utan el och värme i flera dagar.

Det finns inga beredskapslager längre, när det var vulkanutbrott på Island hade vi haft tomt i butikerna om störningen hållit ut en vecka längre.

IT? Det kontantlösa samhället förutsätter att vi har en fungerande IT, annars är alla kort värdelösa. Inga kontantuttag är möjliga, inga korttransaktioner, inget Swisch, inga datorer. Se på utvecklingen i Ukraina, de som skötte landets elförsörjning upptäckte plötsligt att de inte kunde manövrera kraftverken då datorerna var hackade.
sannolikheten att allt det där ska hända i en så pass stor utsträckning att jag kommer drabbas nämnvärt är lika med noll. Varför oroa sig och måla upp faror överallt?
Jag betalar skatt för att myndigheterna ska sköta landet och ta hand om mig vid eventuell kris.

Hur många var det som dog pga hackade datorer i Ukraina? Ingen. det finns alltid vägar ut ur alla kriser.

PS jag har kontanter.

sannolikheten att allt det där ska hända i en så pass stor utsträckning att jag kommer drabbas nämnvärt är lika med noll. Varför oroa sig och måla upp faror överallt?
Jag betalar skatt för att myndigheterna ska sköta landet och ta hand om mig vid eventuell kris.

Hur många var det som dog pga hackade datorer i Ukraina? Ingen. det finns alltid vägar ut ur alla kriser.

PS jag har kontanter.
Och vad ska du köpa för kontanterna?
Fullt friska människor ska faktiskt kunna ta han dom sig själva i flera dagar - 72 timmar - så myndigheterna kan ta hand om dom som verkligen behöver hjälp.

Och vad ska du köpa för kontanterna?
Fullt friska människor ska faktiskt kunna ta han dom sig själva i flera dagar - 72 timmar - så myndigheterna kan ta hand om dom som verkligen behöver hjälp.
I 72 timmar klarar jag mig även utan reserv, fast vattendunkar kan vara bra att ha även fast jag absolut inte tror att Stockholm slås ut under någon längre tid. Frysa kommer jag inte heller att göra, jag har kläder så det räcker och blir över.

Senast ändrad:

PS jag har kontanter.
Hur vet du att ingen dog?

2003 hade vi en blackout som släckte södra Sverige och Själland, nu har vi mindre kärnkraft och ett svajigare elnät än vad vi hade då och nya elnät drar man inte upp ur fickan och slänger in som man vill.

Det pågår ett ständigt försök att hacka sig in i myndigheters datorer och hos kraftproducenter. Vi har sett flera fall av problem med enskilda banker när korten inte fungerar och folk är strandsatta, men det är ju jättebra att du har varma kläder och kontanter. Synd bara att det inte går att handla för dem om det inte finns någon el.

Hur vet du att ingen dog?

2003 hade vi en blackout som släckte södra Sverige och Själland, nu har vi mindre kärnkraft och ett svajigare elnät än vad vi hade då och nya elnät drar man inte upp ur fickan och slänger in som man vill.

Det pågår ett ständigt försök att hacka sig in i myndigheters datorer och hos kraftproducenter. Vi har sett flera fall av problem med enskilda banker när korten inte fungerar och folk är strandsatta, men det är ju jättebra att du har varma kläder och kontanter. Synd bara att det inte går att handla för dem om det inte finns någon el.
Ok men hur mycket har du bunkrat då? Hur länge klarar du dig? Jag bor i en tvåa i storstaden, så att bunkra upp någon längre tid för mig är uteslutet. Jag har helt enkelt inte plats att bunkra upp när jag inte ens tror att någonting kommer inträffa. Det känns väldigt onödigt.

Ok men hur mycket har du bunkrat då? Hur länge klarar du dig? Jag bor i en tvåa i storstaden, så att bunkra upp någon längre tid för mig är uteslutet. Jag har helt enkelt inte plats att bunkra upp när jag inte ens tror att någonting kommer inträffa. Det känns väldigt onödigt.
Jag har faktiskt inte bunkrat för en krissituation men har fullstor kyl och frys samt ett stort skafferi med mat att ta av. Lägger elen av så här års kommer hundarna att ha fest då jag inte kommer kunna tillaga och förvara all mat med då jag kan elda i mitt hus kan jag fortfarande laga mat. Vintertid är det ett mindre problem. Däremot så kommer jag nog knappast att köra till jobbet utan spara på det jag i taken om grannarna behöver akutvård.

När jag bodde innanför tullarna hade jag gott om burkar och torrvaror men det är för jag ser det som basvaror, som fjällvandrare hade jag ett gasolkök om det hade behövts, cisternen på toaletten är dricksvatten om man inte haft ner några kemikalier, mm, mm.

Jag räknar mig inte som superprepper men har man bott på landet har man koll på vad man behöver om strömmen försvinner. Många här har ju erfarenheter av både Gudrun och Per, där även förekom att privatpersoner stal utrustning av de som var ute och jobbade för att avhjälpa felet. :meh:

Jag har faktiskt inte bunkrat för en krissituation men har fullstor kyl och frys samt ett stort skafferi med mat att ta av. Lägger elen av så här års kommer hundarna att ha fest då jag inte kommer kunna tillaga och förvara all mat med då jag kan elda i mitt hus kan jag fortfarande laga mat. Vintertid är det ett mindre problem. Däremot så kommer jag nog knappast att köra till jobbet utan spara på det jag i taken om grannarna behöver akutvård.

När jag bodde innanför tullarna hade jag gott om burkar och torrvaror men det är för jag ser det som basvaror, som fjällvandrare hade jag ett gasolkök om det hade behövts, cisternen på toaletten är dricksvatten om man inte haft ner några kemikalier, mm, mm.

Jag räknar mig inte som superprepper men har man bott på landet har man koll på vad man behöver om strömmen försvinner. Många här har ju erfarenheter av både Gudrun och Per, där även förekom att privatpersoner stal utrustning av de som var ute och jobbade för att avhjälpa felet. :meh:
Okej, jag har ju också för det mesta fullproppad kyl och skafferi som tur är.
På maten i kyl, frys och skafferi skulle jag klara mig iaf några veckor.
Har även torrfoder så hunden klarar sig ifall frysen skulle lägga av mitt i sommaren, men det är ju mest för att jag brukar ge torrfoder som godis/belöning (ger annars färskfoder). Hundens behov av vatten skulle gå före mitt vid en ev kris, men sen kan jag alltid ta mig till stallet och bunkra upp med vatten ur brunnen.

Hade jag bott ute på landet så hade jag däremot def bunkrat, fast mest för att det är långt att åka till affären och ev strömavbrott.

Kommunen kommer prioritera enligt en prio-plan. Jag antar att du menar civilförsvaret, det finns inget civilförsvar så jag vet inte vad du menar med att hjälpa till.
Det var väldigt knepigt då jag är aktiv in cevilförsvaret och frg och det finns föreningar över hela landet för att stötta samhället i kris

"Med anledning av den säkerhetspolitiska utvecklingen i Sveriges närområde har planeringen för höjd beredskap (civilt försvar) återupptagits.
Den 10 december 2015 beslutade regeringen om planeringsansvisningar för det civila försvaret. Beslutet innebar att de så kallade bevakningsansvariga myndigheterna på central och regional åter ska återuppta planeringen för sin beredskap inom ramen för det civila försvaret.

Läs regeringens beslut på regeringen.se

De utpekade statliga myndigheterna har nu börjat arbeta med civilt försvar igen. De har också börjat samverka med Försvarsmakten i gemensamma frågor.

Mot bakgrund av detta behöver statliga myndigheter, kommuner, landsting och företag:
  • redan i fredstid, ha förmåga att möta olika former av öppna och dolda påtryckningar som kan utövas med olika medel såsom politiska, psykologiska, ekonomiska och militära,
  • öka sin förmåga att identifiera och möta underrättelseverksamhet, cyberattacker och informationsoperationer mot landet, samt
  • öka sin förmåga att motstå ett väpnat angrepp mot Sverige från en kvalificerad motståndare.
Myndigheterna har ett särskilt ansvar att stödja andra aktörer i dessa frågor."

Resten här:
https://www.msb.se/sv/Insats--bered...t-forsvar/Civilt-forsvar--aktuell-inriktning/

Det var väldigt knepigt då jag är aktiv in cevilförsvaret och frg och det finns föreningar över hela landet för att stötta samhället i kris
Fast civilförsvaret är nedmonterat. Du måste, speciellt om du är aktiv inom FRG, skilja på begreppen. Civilförsvaret är nedlagt och vissa uppgifter har MSB tagit över. Civilförsvaret var de som skulle bla skydda befolkningen, de byggde skyddsrum, skaffade skyddsmasker (som vi eldade upp runt 2010-2011), släckte bränder, räddade folk....m.m

Civilförsvarsförbundet är en annan sak. Civilt försvar också.

Fast civilförsvaret är nedmonterat. Du måste, speciellt om du är aktiv inom FRG, skilja på begreppen. Civilförsvaret är nedlagt och vissa uppgifter har MSB tagit över. Civilförsvaret var de som skulle bla skydda befolkningen, de byggde skyddsrum, skaffade skyddsmasker (som vi eldade upp runt 2010-2011), släckte bränder, räddade folk....m.m

Civilförsvarsförbundet är en annan sak. Civilt försvar också.
Haha varför eldade man upp skyddsmaskerna? Håller inte dom i en hel evighet?

Haha varför eldade man upp skyddsmaskerna? Håller inte dom i en hel evighet?
Det var den sittande regeringen 2012 som bestämde att det aldrig skulle bli krig igen i Europa och därför förstörde man 7.3 miljoner skyddsmasker. Eller det sa man redan 2008. Inte bara masker försvann utan skyddskläder till barn etc. Det är upp till var och en att klara sig nu.

Det var den sittande regeringen 2012 som bestämde att det aldrig skulle bli krig igen i Europa och därför förstörde man 7.3 miljoner skyddsmasker. Eller det sa man redan 2008. Inte bara masker försvann utan skyddskläder till barn etc. Det är upp till var och en att klara sig nu.
Antagligen i samma veva som man bestämde sig för att vi inte behövde ett försvar längre? Rätta mig om jag har fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka