Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Okej, jag har ju också för det mesta fullproppad kyl och skafferi som tur är.
På maten i kyl, frys och skafferi skulle jag klara mig iaf några veckor.
Har även torrfoder så hunden klarar sig ifall frysen skulle lägga av mitt i sommaren, men det är ju mest för att jag brukar ge torrfoder som godis/belöning (ger annars färskfoder). Hundens behov av vatten skulle gå före mitt vid en ev kris, men sen kan jag alltid ta mig till stallet och bunkra upp med vatten ur brunnen.

Hade jag bott ute på landet så hade jag däremot def bunkrat, fast mest för att det är långt att åka till affären och ev strömavbrott.
Generellt är de som bor på landet bättre på att klara sig. De har ofta elverk så de kan få värme, gå på toa, få upp vatten, använda kylskåp etc, de har ofta kaminer som är bra värmekällor, de bor ibland nära annat vatten som går att rena, de odlar ibland lite mat osv.

Generellt är de som bor på landet bättre på att klara sig. De har ofta elverk så de kan få värme, gå på toa, få upp vatten, använda kylskåp etc, de har ofta kaminer som är bra värmekällor, de bor ibland nära annat vatten som går att rena, de odlar ibland lite mat osv.
Ja, hade jag bott på landet så hade jag def odlat grönsaker och skaffat höns tex.
Jag upplever också att folk på landet är betydligt duktigare på att klara sig själv, händiga och redo för det mesta.

Stadslivet är egentligen ingenting för mig, men steget ut på landet är väldigt stort när man bott hela livet i en storstad. Sen bor jag dessutom inte speciellt stort så att odla, bunkra upp osv finns inte utrymme för.

Ja, hade jag bott på landet så hade jag def odlat grönsaker och skaffat höns tex.
Jag upplever också att folk på landet är betydligt duktigare på att klara sig själv, händiga och redo för det mesta.

Stadslivet är egentligen ingenting för mig, men steget ut på landet är väldigt stort när man bott hela livet i en storstad. Sen bor jag dessutom inte speciellt stort så att odla, bunkra upp osv finns inte utrymme för.

Jag tycker ändå du ska fixa lite vatten, konserver och sopsäckar så du kan dricka vatten, äta och gå på toa när elen försvinner.

Fast civilförsvaret är nedmonterat. Du måste, speciellt om du är aktiv inom FRG, skilja på begreppen. Civilförsvaret är nedlagt och vissa uppgifter har MSB tagit över. Civilförsvaret var de som skulle bla skydda befolkningen, de byggde skyddsrum, skaffade skyddsmasker (som vi eldade upp runt 2010-2011), släckte bränder, räddade folk....m.m

Civilförsvarsförbundet är en annan sak. Civilt försvar också.
Det är dom uppgifterna vi har Släcka bränder hjälpa folk och se till att dom får vatten och vi står till kommunens och räddningstjänstens förfogande vid kris .Så händer något så blir jag inkallad .Så jag har släckt många skogsbränder och letat efter mycket folk men var inte med då flycktingarna kom och vi tog emot dom .Tältet var bemannat två veckor dygnet runt

72 timmar klarar vi lätt här hemma i mat, även om det kanske blir lite trista/okonventionella kombinationer.

Värme skulle bli lite tuffare men vi löser det nog, ta in grillen och elda i kanske som nödlösning. Vi har gott om varma kläder, filtar och sovsäckar.
Vatten däremot skulle bli svårare, vi har inget mörkt och svalt utrymme att förvara dunkar i... ska vi ha PET-flaskor i vår lilla frys försvinner ett helt fack bara till två flaskor vilket ju inte räcker långt... Det vet jag inte hur vi ska lösa.
Skulle det handla om en mer långvarig kris packar vi nog ihop och flyttar bort till mamma med sambo i villa. Där finns bättre förvaringsutrymme, öppen spis, trädgård att odla i och så känns det tryggare att vara flera. Både jag och min mamma vet hur man förvarar råvaror så att de håller länge och kan baka och laga enkel mat med små resurser. Våra partners kan meka, bygga och pilla el.

Det som skrämmer mig mest är människors reaktioner vid stora kriser. Min sambo har växt upp mitt i krig och konflikt och det han berättar om sina upplevelser får mig att undra hur han har orkat fortsätta leva... Än idag, nästan 20 år efter flykten från hemlandet, kan han börja skrika, gråta och slåss i sömnen... Jag litar däremot ganska mycket på att han fixar läget om det blir skarpt nån gång. Han vet vad man kan förvänta sig, är stor och stark som en oxe och kan hantera vapen även om han avskyr tanken(och vi har förstås inga hemma).
Jag är världens lugnaste och snällaste människa och oroar mig som sagt faktiskt mest för hur jag ska kunna försvara barn och resurser om det blir panik på riktigt... Å andra sidan är jag ung, frisk och har utfört hårt kroppsarbete i olika djurstallar hela livet och det lär vakna ett monster i mig om någon på något vis hotar sonen. Eller den älskade bonusen för den delen.

Jag hyser inga illusioner om att samhället ska ta hand om mig och min familj utan är tämligen säker på att det gäller att klara sig själv. Jag litar på att sambon och jag fixar rätt mycket tillsammans dock, även kriser.

Senast ändrad:
Har egen brunn men det kanske blir dålig vattenkvalité vid katastrof?
Har för mycket torrvaror i skafferiet. Har ett skafferi man kan gå in i och ta några danssteg, så det är ganska stort.
En frys och en frysbox. Försöker äta upp, men de lyckas vara konstant proppfulla ändå. Ja och ett kylskåp, men inte så stort.
Finns några kaminer och en kakelugn.
Sovsäckar finns. Stormkök finns, men vet inte hur den fungerar.
Tändstickor och liknande i överflöd.
Förstahjälpen utrustning på olika ställen, även i bilen. Motorstartningskablar är jag noga med att de måste finnas (lärt mig den hårda vägen).

Ja det är väl vattnet jag är osäker på. Borde vara bättre med egen borrad brunn än kommunalt vatten? Eller?

Edit: kom på att stormköket kanske är onödigt då vi har en sån där gammaldags ugn, vedspis. Borde vara samma grej som ett stormkök?

Glömde skriva att det finns jordkällare. Har ingenting där just nu. Planerar att förvara rotfrukter och liknande där sen över vintern. Men OM det skulle bli att strömmen går så kan man ha den som ett kylskåp. Frys blir svårare att fixa. Är det på vintern är det bara att ha ute. Men annars blir det svårt att förvara under en längre tid. Man skulle haft en frys som gick på batterier! Finns det sådana?

Glömde skriva att det finns jordkällare. Har ingenting där just nu. Planerar att förvara rotfrukter och liknande där sen över vintern. Men OM det skulle bli att strömmen går så kan man ha den som ett kylskåp. Frys blir svårare att fixa. Är det på vintern är det bara att ha ute. Men annars blir det svårt att förvara under en längre tid. Man skulle haft en frys som gick på batterier! Finns det sådana?
Jag tror det finns gasoldrivna eller där man använder sig av bilbatterier.

72 timmar klarar vi lätt här hemma i mat, även om det kanske blir lite trista/okonventionella kombinationer.

Värme skulle bli lite tuffare men vi löser det nog, ta in grillen och elda i kanske som nödlösning. Vi har gott om varma kläder, filtar och sovsäckar.
Vatten däremot skulle bli svårare, vi har inget mörkt och svalt utrymme att förvara dunkar i... ska vi ha PET-flaskor i vår lilla frys försvinner ett helt fack bara till två flaskor vilket ju inte räcker långt... Det vet jag inte hur vi ska lösa.
Skulle det handla om en mer långvarig kris packar vi nog ihop och flyttar bort till mamma med sambo i villa. Där finns bättre förvaringsutrymme, öppen spis, trädgård att odla i och så känns det tryggare att vara flera. Både jag och min mamma vet hur man förvarar råvaror så att de håller länge och kan baka och laga enkel mat med små resurser. Våra partners kan meka, bygga och pilla el.

Det som skrämmer mig mest är människors reaktioner vid stora kriser. Min sambo har växt upp mitt i krig och konflikt och det han berättar om sina upplevelser får mig att undra hur han har orkat fortsätta leva... Än idag, nästan 20 år efter flykten från hemlandet, kan han börja skrika, gråta och slåss i sömnen... Jag litar däremot ganska mycket på att han fixar läget om det blir skarpt nån gång. Han vet vad man kan förvänta sig, är stor och stark som en oxe och kan hantera vapen även om han avskyr tanken(och vi har förstås inga hemma).
Jag är världens lugnaste och snällaste människa och oroar mig som sagt faktiskt mest för hur jag ska kunna försvara barn och resurser om det blir panik på riktigt... Å andra sidan är jag ung, frisk och har utfört hårt kroppsarbete i olika djurstallar hela livet och det lär vakna ett monster i mig om någon på något vis hotar sonen. Eller den älskade bonusen för den delen.

Jag hyser inga illusioner om att samhället ska ta hand om mig och min familj utan är tämligen säker på att det gäller att klara sig själv. Jag litar på att sambon och jag fixar rätt mycket tillsammans dock, även kriser.
Att ta in grillen och elda med för att få värme är en mycket dålig lösning. Ni blir koloxidförgiftade och dör.

Att ta in grillen och elda med för att få värme är en mycket dålig lösning. Ni blir koloxidförgiftade och dör.

+Mia_R

Givetvis tänder jag inga eldar i helt tillstängda utrymmen:up: Det går att få varmt utan att stänga helt. Det är ju dessutom en nödlösning i det fall vinterkläder och sovsäckar inte räcker. Med tanke på att det varit plusgrader större delen av vintern de senaste 3 åren så är jag inte så oroad för just kyla.

+Mia_R

Givetvis tänder jag inga eldar i helt tillstängda utrymmen:up: Det går att få varmt utan att stänga helt. Det är ju dessutom en nödlösning i det fall vinterkläder och sovsäckar inte räcker. Med tanke på att det varit plusgrader större delen av vintern de senaste 3 åren så är jag inte så oroad för just kyla.
Bra att du har koll men alla har tyvärr inte det så det är viktigt att påpeka faran. :)

+Mia_R

Men om det är kallt inne så är det kallt ute. Du tänker alltså ha öppna fönster medan du tänder grillen inomhus, och då lär ju inte eldningen göra att det blir så mycket varmare.

Men om det är kallt inne så är det kallt ute. Du tänker alltså ha öppna fönster medan du tänder grillen inomhus, och då lär ju inte eldningen göra att det blir så mycket varmare.
Man kan ventilera utan att öppna dörrar och fönster för fullt och släppa in all kyla. Jag har testat det i praktiken:)

Man kan ventilera utan att öppna dörrar och fönster för fullt och släppa in all kyla. Jag har testat det i praktiken:)

En sådan lösning skulle dessutom vara i det fall vi är så nedkylda att ovan nämnda vinterkläder och andra lösningar för att behålla kroppsvärmen inte längre hjälper eftersom det finns för lite kroppsvärme att hålla kvar. Alltså värma upp oss tillräckligt att att få tillbaka kroppsvärmen sen släcker man, inte ligga och elda flera dygn, då är det såklart ingen bra lösning.

Dags att uppdatera lite då. Har ni funderat mer på om ni klarar er de 72 h som är minimum innan samhället går in och stöttar fullt friska människor?
Just nu i prepperforumen är det mängder av nya folk och det är en bred spännvidd på kunskapen och spännande att läsa. Folk i lägenheter i storstad som tänker fortsätta att använda sin toaletter vid veckolånga strömavbrott, elda sopor på stranden, norrlänningar som tror att deras ägande ardenner kan leva på det som finns i naturen på vintern om det krisar - just den personen använde mustanger som referens.
Har ni vaknat eller tycker ni att det är nys med prepping?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka