Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Själv har jag knappast varit utanför dörren (förutom hundrastning) senaste 3 veckorna, maten räcker några veckor till, även om knäckebrödet snart är slut.

Trodde att jag hade skrivit i den här tråden men tydligen inte, ett par dygn klarar vi oss utmärkt här hemma, det tar väl kanske någon timme att slänga ihop ett utedass men annars är det rätt lugnt, vatten kan vi hinka upp från brunnen vid behov. Skulle det vara längre period så skulle vi ta oss till svägerskan eftersom det är lättare att klara sig där, rent krasst skulle vi överleva hemma, men för bekvämlighetens skull så. Det är 1,5 km dit så det kan vi ta oss till fots men med tanke på den maskinpark som finns runt omkring oss så skulle det nog gå att antingen åka eller få skjuts.
Mat finns i överflöd, vi har tillgång till kamin, och vedspis, rök och grill, svägerskan har bakugn. Så nej jag är inte speciellt orolig, vi har klarat att hålla huset varmt vid -30 grader i två dygn utan någon större ansträngning när bergvärmen la av.

Oh, jag tycker sånt här är spännande :D (kanske lite för att jag ÄLSKAR allthargåttåthelvete-filmer!!)

Jag är ingen vidare prepper. Men jag gillar att ha lite grejer som ändå gör mig redo för oförutsedda händelser.. Tex i bilen har jag rep, nån slags extra byxor, sockor mm (om man blir blöt och smutsig, alternativt fryser satan nånstans). Vintertid har jag en liten hopfällbar skyffel där också. En dunk med vatten (iofs mest så jag alltid har vatten åt hunden när vi är ute på färd). Batterier, pannlampa, ficklampa osv, multiverktyg och sånt. Lite smått och gott.

Hemmavid har jag inte tänkt till på nått sätt. Men jag har ju hela min vandringsutrustning som iaf innehåller en hel del användbara grejer, komplett med tält, rep, drybags, smidiga rengöringsmedel, tvålar o sånt, gaskök, gas, frystorkade måltider (brukar alltid få några över om jag varit ute och de räcker ju ett bra tag). Varm sovsäck, kläder för alla väderlekar, tändstickor, eldstål, knivar, yxor, osvosv (vandring är ju en jäkla prylsport). Det kommer man ju ändå ganska långt med i en teoretisk nödsituation.

Nu måste jag fråga er som är bra på det här. Vi kommer vid köksrenovering sätta in kamin i köket för myseldning och för att kunna värma hela nedervåningen vid strömavbrott. Kamin finns i vardagsrummet sedan innan, en täljstenskamin och visst, det ska gå att koka vatten på den men det lär ta evigheter. Den i vardagsrummet värmer bra men fläkt krävs för att värmen ska spridas bra vilken låter och ni som läst min(a) tråd(ar) om ljud förstår att det inte är ett alternativ. Då är min fråga, förutom att det ska gå att koka vatten (något snabbare) på den i köket, är det något annat som kan vara vettigt att tänka på? Den kommer bli av mindre modell och alltså kamin, ingen vedspis.

Har filt, täckbyxor och en extra fleecetröja i bilen. Dock inget plåster/gasbinda/förband öht, så det ska införskaffas! Gick nyss en HLR utbildning där vi även fick lära oss att stoppa stora blödningar, man kommer långt på tex ett par strumpor, men med två gasbindor kan man få stopp på mycket, så det ska definitivt läggas i bilen.

Hemma så vore jag körd. Har kakelugn i vardagsrummet så kan elda för värmen och sova på soffan. Får täcka dörröppningen med något bara så man behåller lite extra värme. Har två stora ispåsar i frysen som blivit kvar efter nån fest, så dom får man väll lite vätska ifrån iaf. Har massa mat hemma, men sånt som måste tillagas. Går säkert att lösa något i kakelugnen i värsta fall. Är inte så kräsen av mig så funkar finfint att äta rå potatis och kall korv om det är så också.

Dags att uppdatera lite då. Har ni funderat mer på om ni klarar er de 72 h som är minimum innan samhället går in och stöttar fullt friska människor?
Just nu i prepperforumen är det mängder av nya folk och det är en bred spännvidd på kunskapen och spännande att läsa. Folk i lägenheter i storstad som tänker fortsätta att använda sin toaletter vid veckolånga strömavbrott, elda sopor på stranden, norrlänningar som tror att deras ägande ardenner kan leva på det som finns i naturen på vintern om det krisar - just den personen använde mustanger som referens.
Har ni vaknat eller tycker ni att det är nys med prepping?

Jag är i nåt mellanting, kanske för att min sambo håller på att bygga på ett prepperförråd, så jag är ju insatt men bryr mig nog inte tillräckligt just eftersom han bygger upp förrådet åt oss! Han har även lagt dunkar med vatten i frysen så det finns fräscht till ev kris. Vi kan elda i kamin dock kan vi inte elda för värme i elementet eftersom vedpannan är eldriven. Det finns en gammal brunn på tomten, den är inte använd på länge men det är åtminstone vatten!

Dags att uppdatera lite då. Har ni funderat mer på om ni klarar er de 72 h som är minimum innan samhället går in och stöttar fullt friska människor?
Just nu i prepperforumen är det mängder av nya folk och det är en bred spännvidd på kunskapen och spännande att läsa. Folk i lägenheter i storstad som tänker fortsätta att använda sin toaletter vid veckolånga strömavbrott, elda sopor på stranden, norrlänningar som tror att deras ägande ardenner kan leva på det som finns i naturen på vintern om det krisar - just den personen använde mustanger som referens.
Har ni vaknat eller tycker ni att det är nys med prepping?
Jag klarar både mig, hundarna, katterna och hönsen utan problem, hästarna får jag däremot jobbigt att hinka vatten åt så det räcker.

Låter märkligt att en norrlänning med ardenner tror den ska klara sig på vad den hittar i naturen, nog måste de väl ha hö hemma till hästen? :confused:

Nu måste jag fråga er som är bra på det här. Vi kommer vid köksrenovering sätta in kamin i köket för myseldning och för att kunna värma hela nedervåningen vid strömavbrott. Kamin finns i vardagsrummet sedan innan, en täljstenskamin och visst, det ska gå att koka vatten på den men det lär ta evigheter. Den i vardagsrummet värmer bra men fläkt krävs för att värmen ska spridas bra vilken låter och ni som läst min(a) tråd(ar) om ljud förstår att det inte är ett alternativ. Då är min fråga, förutom att det ska gå att koka vatten (något snabbare) på den i köket, är det något annat som kan vara vettigt att tänka på? Den kommer bli av mindre modell och alltså kamin, ingen vedspis.
Jag hade samlat familjen med djur i ett rum som det går att stänga dörren till där ni kan hålla värmen, sen om det är vardagsrummet och/eller köket är upp till er. Bäddat under mat- och/eller soffbord och hängt filtar/överkast över så värmen stannar kvar under bordet där ni ska sova.

Har filt, täckbyxor och en extra fleecetröja i bilen. Dock inget plåster/gasbinda/förband öht, så det ska införskaffas! Gick nyss en HLR utbildning där vi även fick lära oss att stoppa stora blödningar, man kommer långt på tex ett par strumpor, men med två gasbindor kan man få stopp på mycket, så det ska definitivt läggas i bilen.

Hemma så vore jag körd. Har kakelugn i vardagsrummet så kan elda för värmen och sova på soffan. Får täcka dörröppningen med något bara så man behåller lite extra värme. Har två stora ispåsar i frysen som blivit kvar efter nån fest, så dom får man väll lite vätska ifrån iaf. Har massa mat hemma, men sånt som måste tillagas. Går säkert att lösa något i kakelugnen i värsta fall. Är inte så kräsen av mig så funkar finfint att äta rå potatis och kall korv om det är så också.
Rå potatis kan du glödbaka i kakelugnen, antingen lägga in som den är direkt i glöden eller slå in den i aluminiefolie, även korven kan du värma i al-folie. Har du burkmat så slår du upp det i en gryta och ställer på glöden i kakelugnen och samma sak om det är pulver + vatten. :idea:

Nått jag undrar är om detta med kyla. Har inte alla tillräckligt med kläder, filtar, täcken osv hemma att det inte skulle vara nått problem ? Man är ju skyddad från vädret inomhus, temperaturen i sig är ju inga problem när det är torrt, eller vad tänker ni på?

jag klarar mig utmärkt i en vecka om det sker efter veckohandlingen om inte så klarar jag mig fortfarande bra men med mera jobb,tex baka bröd eller hämta mjölk till kaffet hos grannbonden.
Edit:Kan nog inte baka bröd,ingen ugn :banghead: borde kunna göra scones med hjälp av kaminen :idea:

Rå potatis kan du glödbaka i kakelugnen, antingen lägga in som den är direkt i glöden eller slå in den i aluminiefolie, även korven kan du värma i al-folie. Har du burkmat så slår du upp det i en gryta och ställer på glöden i kakelugnen och samma sak om det är pulver + vatten. :idea:
Korven kan även grillas på en pinne :d

Nått jag undrar är om detta med kyla. Har inte alla tillräckligt med kläder, filtar, täcken osv hemma att det inte skulle vara nått problem ? Man är ju skyddad från vädret inomhus, temperaturen i sig är ju inga problem när det är torrt, eller vad tänker ni på?
Jag antar att de flesta som bor i lgh med fjärrvärme kan få det tufft. Huset blir utkylt ganska snart, inget fungerande vatten eller avlopp, inga möjligheter att tillaga mat eller varm dryck, de få ljus som finns tar slut efter några timmar och bor man i en etta har man kanske inte några extra filtar undanstoppade.

Ett hus kyls ut väldigt fort om det inte tillförs värme, en höghus som det dessutom blåser på ännu snabbare. Nya hus är inte byggda för att hålla kvar värmen länge, men äldre hus i timmer eller sten visserligen tar längre tid att värma upp men sen håller värmen betydligt bättre. Där vi hyrde för länge sedan så kom vi hem till plus 10 grader, då hade vi eldat på morgonen men om ingen eldade under dagen eller slog på elpatronen så sjönk temperaturen snabbt. Men visst 72 h klarar man nog i vilken lägenhet som helst om man bara ser till kylan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka