Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Om de har moderna värmeanläggningar som bergvärmepump eller luftluftvärme så är det väll verkligen inte till någon hjälp vid ett elavbrott?
Åh herregud. Vad vet vi om det mer än att @Petruska dömt ut deras värmesystem som varande från 1800-talet - det vill säga att man måste elda i dom dygnet runt. Fast hon inte har en aning då hon enligt egen utsago inte känner dom.
Nu ska vi snacka värmeprepping i min by:
Själv har jag vedeldad vattenburen värme som drivs av lite ström. Men jag har också ett dieseldrivet kraftverk att sätta igång vid långvarigt strömavbrott. Om det skulle bli slut på diesel kan vi elda försiktigt då dimensionerna på rören ger en viss självcirkulation. Vi funderar på att installera en kamin som har både ugn och spisplatta i utbygget från 60-talet där det nu är elvärme. Blir bättre än luftvärmepump då vi ju ändå har ved och maken älskar att elda brasa. Risken är väl att jag skulle dö av värmeslag.
Jag vet faktiskt också vad de flesta bybor har för värmekälla - så om det blir omöjligt att bo i mitt hus så finns det andra alternativ - stora hus med kakleugnar. Även om jag knappt varit inne i de flesta av husen på de senaste 30 åren, man kan se på vedförråden, antalet skorstenar som det eldas i, om det ligger pelletssäckar utanför garaget eller bakom husknuten, hur modernt huset är och om det sitter värmepumpar på husväggen.

Av den anledningen har jag som god landsbygdsgranne erbjudit mina grannar att flytta in hos mig om elen slås ut eftersom jag kan elda i både kaminer och vedspis hemma. :up: Ingen av oss röstar på Sd. :D
Min poäng var mera att det väll är de gamla värmesystemen som är baserade på vedeldning som är till nytta vid elavbrott, alla moderna värmesystem är ju elbaserade och därmed inte till någon nytta alls. Så jag fick det hela liksom inte att gå ihop :).

Åh herregud. Vad vet vi om det mer än att @Petruska dömt ut deras värmesystem som varande från 1800-talet - det vill säga att man måste elda i dom dygnet runt. Fast hon inte har en aning då hon enligt egen utsago inte känner dom.
Själv har jag vedeldad vattenburen värme som drivs av lite ström. Men jag har också ett dieseldrivet kraftverk att sätta igång vid långvarigt strömavbrott. Om det skulle bli slut på diesel kan vi elda försiktigt då dimensionerna på rören ger en viss självcirkulation. Vi funderar på att installera en kamin som har både ugn och spisplatta i utbygget från 60-talet där det nu är elvärme. Blir bättre än luftvärmepump då vi ju ändå har ved och maken älskar att elda brasa. Risken är väl att jag skulle dö av värmeslag.
Jag vet faktiskt också vad de flesta bybor har för värmekälla - så om det blir omöjligt att bo i mitt hus så finns det andra alternativ - stora hus med kakleugnar. Även om jag knappt varit inne i de flesta av husen på de senaste 30 åren, man kan se på vedförråden, antalet skorstenar som det eldas i, om det ligger pelletssäckar utanför garaget eller bakom husknuten, hur modernt huset är och om det sitter värmepumpar på husväggen.
Din by vinner, helt enkelt? :)

Men är du galen? Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv tänkt på någons värmesystem, knappt ens mina egna. Men, som jag skrev, på landet har jag luftvärme eller vad det heter. Värdelöst utan ström. Och JAG har en liten fjuttkamin. Jag. Inte fan vet jag vilka kaminer ANDRA har! Det är är ju helt skruvat!

Vet inte, jag tror liksom att de flesta svenska byar ser ut såhär. Det var det jag försökte förmedla. Jag har då aldrig sett något annat när jag lämnat min egen vrå. Svensk landsbygd helt enkelt - hög standard.
Ja, ägodelar tycks vara en stor och viktig grej. :)

Min poäng var mera att det väll är de gamla värmesystemen som är baserade på vedeldning som är till nytta vid elavbrott, alla moderna värmesystem är ju elbaserade och därmed inte till någon nytta alls. Så jag fick det hela liksom inte att gå ihop :).
Det finns massor med moderna vedanläggningar - det är det fina i kråksången. Så det missförståndet får vi väl sätta på att vi har olika referensramar. För att inte tala om egna strömproducerande anläggningar, vind, vatten och solkraft. Där värme är en biprodukt.

Vet inte, jag tror liksom att de flesta svenska byar ser ut såhär. Det var det jag försökte förmedla. Jag har då aldrig sett något annat när jag lämnat min egen vrå. Svensk landsbygd helt enkelt - hög standard.
Att man vet vilken slags uppvärmning ens granar har? Mja. Alltså jag är uppväxt på landet. En liten by i norrland. Och nu bor jag i en annan by i norrland. Och jag har ingen aning! Visst att folk eldar, det kan man ju känna och se, men mer än så har jag verkligen inte koll på. Har aldrig hört någon prata om sina grannars uppvärmning förut faktiskt..

Att man vet vilken slags uppvärmning ens granar har? Mja. Alltså jag är uppväxt på landet. En liten by i norrland. Och nu bor jag i en annan by i norrland. Och jag har ingen aning! Visst att folk eldar, det kan man ju känna och se, men mer än så har jag verkligen inte koll på. Har aldrig hört någon prata om sina grannars uppvärmning förut faktiskt..
Normalt om man är intresserad av prepping - inventering av traktens resurser. Vilka gamlingar kan behöva hjälp osv. Och jag har aldrig tänkt på det förut. Men det var ju bara att tänka på husen jag åker förbi och då är det lätt.
I preppergrupper gås det igenom alla möjliga omöjliga/knasiga/troliga/möjliga scenarion - zombieapocalyps, snöstorm, ITkrasch osv. Ett av huvudmomenten är att fundera på resurser.
Var finns vatten, värme, föda? Ska man samarbeta, gömma sig, beväpna sig, utöva byteshandel?

Finns det bostäder i Sverige som har uppvärmning som går enbart på egenproducerad solvärme?
Ingen aning.
Jag tror det skulle bli svårt eftersom vi har som kallast när det är som mörkast.

Men ett kul experiment hade det varit att ställa ett boningshus inne i ett växthus, och sedan låtit en serie sådana här få blåsa sin luft genom typ kakelugnars luftgångar. Fläktdrivet då av en solcellsladdad batteribank, som stänger av blåset då temperaturen på kakelugnsinluften sjunker under nån smart nivå.

PS. Försök inte göra så med din lägenhet i innerstaden.

Nu när det ska vara kallt i hela landet nästa vecka, med hög elförbrukning, så räcker det ju med att två kärnkraftverk löser för att det ska bli både kallt och svart väldigt fort. Tappar vi sen nån av utlandsförbindelserna så kan det bli lite jobbigt tills kärnkraften är tillbaka. :D

Elda kan man ju även göra för att det är roligt och mysigt och barn gillar det. Det syns ju inte på röken om det är för nytta eller nöje.

Det är ju så himla mysigt att träffas och prata om värmeelement och ved!

Det KAN så klart vara att jag inte har något att säga om vedeldning som skapar det kulturella avståndet. Vad vet jag.
Det är nog inte otroligt även om jag inte tror det är ens lite av sanningen. Har man hus är värmekällan och ekonomin runt det något man definitivt pratar om när någon bygger nytt, bygger om eller köper gammalt. Dela med sig av erfarenheter är rätt så vanligt och ett neutralt samtalsämne kan vara ved o värme.

Normalt om man är intresserad av prepping - inventering av traktens resurser. Vilka gamlingar kan behöva hjälp osv. Och jag har aldrig tänkt på det förut. Men det var ju bara att tänka på husen jag åker förbi och då är det lätt.
I preppergrupper gås det igenom alla möjliga omöjliga/knasiga/troliga/möjliga scenarion - zombieapocalyps, snöstorm, ITkrasch osv. Ett av huvudmomenten är att fundera på resurser.
Var finns vatten, värme, föda? Ska man samarbeta, gömma sig, beväpna sig, utöva byteshandel?
Ärligt talat så har kommunen koll på det där (vår kommun var en del av gudrun så det finns gott om central erfarenhet av att hantera långvariga krisscenarier och förbättringar har gjorts baserat på det man lärde sig då). Det är på gränsen till integritetskränkande att privatpersonen inventerar andra privatpersoners resurser om man inte själv gett tillstånd om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka