Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Ingen aning.
Jag tror det skulle bli svårt eftersom vi har som kallast när det är som mörkast.

Men ett kul experiment hade det varit att ställa ett boningshus inne i ett växthus, och sedan låtit en serie sådana här få blåsa sin luft genom typ kakelugnars luftgångar. Fläktdrivet då av en solcellsladdad batteribank, som stänger av blåset då temperaturen på kakelugnsinluften sjunker under nån smart nivå.
Så då är det ingen större ide att ta upp det som exempel eftersom det inte existerar och om det gör det i så låg procent att det är osannolikt att just en av grannarna till @Petruska s sommarhus har den typen av uppvärmning.

Normalt om man är intresserad av prepping - inventering av traktens resurser. Vilka gamlingar kan behöva hjälp osv. Och jag har aldrig tänkt på det förut. Men det var ju bara att tänka på husen jag åker förbi och då är det lätt.
I preppergrupper gås det igenom alla möjliga omöjliga/knasiga/troliga/möjliga scenarion - zombieapocalyps, snöstorm, ITkrasch osv. Ett av huvudmomenten är att fundera på resurser.
Var finns vatten, värme, föda? Ska man samarbeta, gömma sig, beväpna sig, utöva byteshandel?
Ja, då säger du ju det själv. De som inte är intresserade av prepping har antagligen ingen aning? Det är ju ett intresse/hobby som inte alla har..alltså inget man bara vet för att man bor i en by.

Ingen aning.
Jag tror det skulle bli svårt eftersom vi har som kallast när det är som mörkast.

Men ett kul experiment hade det varit att ställa ett boningshus inne i ett växthus, och sedan låtit en serie sådana här få blåsa sin luft genom typ kakelugnars luftgångar. Fläktdrivet då av en solcellsladdad batteribank, som stänger av blåset då temperaturen på kakelugnsinluften sjunker under nån smart nivå.

PS. Försök inte göra så med din lägenhet i innerstaden.
Jag bor i utkanten av en väldigt liten och döende ort i östra småland i en fallfärdig villa från 40-talet. Jag jobbar dessutom ganska nära energirådgivaren i kommunen och har frågat ut honom relativt noggrant om vettiga värmesystem till det fallfärdiga huset så jag känner mig ok insatt trots allt. Men tack ändå!

Ja, då säger du ju det själv. De som inte är intresserade av prepping har antagligen ingen aning? Det är ju ett intresse/hobby som inte alla har..alltså inget man bara vet för att man bor i en by.
Nä men detta är ju en preppingtråd. Att vara förberedd OM det blir långvarigt strömavbrott. Så hur svårt är det att ta reda på vilken granne som du då kan campa ihop med om du nu inte har möjlighet att värma upp ditt hus?

Finns det bostäder i Sverige som har uppvärmning som går enbart på egenproducerad solvärme?
Det finns dom där den lilla ström som kan produceras även på vintern kan driva cirkulationspumpen i en modern vedpanna. Men det är verkligen på riktigt off the grid om man har det så som sitt enda värmesystem. Där kommer den moderna vedspisen igen. Man behöver ved som komplement. Jag får väl lägga in en bild på den jag blev kär i senast. https://www.bygghemma.se/hus-och-by...edspis-mbs-olympia-plus-med-taljsten/p-556077

Ärligt talat så har kommunen koll på det där (vår kommun var en del av gudrun så det finns gott om central erfarenhet av att hantera långvariga krisscenarier och förbättringar har gjorts baserat på det man lärde sig då). Det är på gränsen till integritetskränkande att privatpersonen inventerar andra privatpersoners resurser om man inte själv gett tillstånd om det.
Oj, får jag veta vilka hushåll som har traktor, bil, hund, brevlåda, cykel? Cykel blir nog svårast. Dom som inte cyklar förbi mig då förståss eller har sin cykel ute vid husknuten.
Nähä. För då har jag kränkt deras integritet. Jag får blunda när jag åker igenom byn.

Oj, får jag veta vilka hushåll som har traktor, bil, hund, brevlåda, cykel? Cykel blir nog svårast. Dom som inte cyklar förbi mig då förståss eller har sin cykel ute vid husknuten.
Nähä. För då har jag kränkt deras integritet. Jag får blunda när jag åker igenom byn.
Om jag hade grannar som "inventerade" mina resurser och samtidigt funderade på om det är dags att beväpna sig, skulle jag uppleva det riktigt djävla obehagligt.

Något i den där preppergrejen verkar väldigt skumt.

Jag bor i utkanten av en väldigt liten och döende ort i östra småland i en fallfärdig villa från 40-talet. Jag jobbar dessutom ganska nära energirådgivaren i kommunen och har frågat ut honom relativt noggrant om vettiga värmesystem till det fallfärdiga huset så jag känner mig ok insatt trots allt. Men tack ändå!
Jag har inget problem med att du avfärdar en i princip gratis luftsolfångare på grund av att den inte finns i massproduktion. Den här utvärderingen som ölburksmänniskan har på sin sista sida låter ju inte som det skulle vara till nån hjälp för just ditt hus:

Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.
Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.

Om jag hade grannar som "inventerade" mina resurser och samtidigt funderade på om det är dags att beväpna sig, skulle jag uppleva det riktigt djävla obehagligt.

Fast vem har pratat om att börja beväpna sig och att snoka? :confused:
Vad det gäller vapen så är det iaf licens på de gevär som finns på landsbygden men inte de vapen som finns bland kriminella i städerna. :crazy:

Det är nog inte otroligt även om jag inte tror det är ens lite av sanningen. Har man hus är värmekällan och ekonomin runt det något man definitivt pratar om när någon bygger nytt, bygger om eller köper gammalt. Dela med sig av erfarenheter är rätt så vanligt och ett neutralt samtalsämne kan vara ved o värme.
Men då pratar jag hellre med personer där jag slipper så till den grad trista samtalsämnen, hur neutrala de än är. Jag tycker inte att poängen med umgänge är just de neutrala samtalsämnena.

Jag skulle nog tycka det är en fin gräns, precis som det är en fin gräns mellan att notera att grannen varje dag går ut och hämtar tidningen vid en vis tid eller att faktiskt börja iaktta grannen för att ta reda på när han går ut och hämtar tidningen varje dag.

Det är så Sverige av idag fungerar, dina tillgångar blir inventerade vare sig du vill det eller inte och folk i din omgivning har bättre koll på dig och ditt än vad du har en aning om, på både gott och ont.

Nä men detta är ju en preppingtråd. Att vara förberedd OM det blir långvarigt strömavbrott. Så hur svårt är det att ta reda på vilken granne som du då kan campa ihop med om du nu inte har möjlighet att värma upp ditt hus?
Jaha så alla i din by är preppers med andra ord. :)

Det är helskumt. Beväpningsivrarna är dom jag tänker mig att man ska gömma sig för. För mig handlar det om att veta vem jag kan hjälpa eller få hjälp av.
Jag lovar - jag har inte gjort någon lista på vem som har vedhögar färdiga att ta över. Jag hälsar på mina grannar när dom staplar sin ved, kanske byter vi några ord om en bra vedklyv och dom frågar vad vi köpte för panna när vi byggde om. Vanlig konversation. Vi funderade på pelletsbrännare vid ombygget så då bytte man några ord med dom som har en stor hög med pellets utanför garaget.

Det är helskumt. Beväpningsivrarna är dom jag tänker mig att man ska gömma sig för. För mig handlar det om att veta vem jag kan hjälpa eller få hjälp av.
Jag lovar - jag har inte gjort någon lista på vem som har vedhögar färdiga att ta över. Jag hälsar på mina grannar när dom staplar sin ved, kanske byter vi några ord om en bra vedklyv och dom frågar vad vi köpte för panna när vi byggde om. Vanlig konversation. Vi funderade på pelletsbrännare vid ombygget så då bytte man några ord med dom som har en stor hög med pellets utanför garaget.
Fast du "inventerar" ju, enligt vad du skrev.

Det där preppandet uppfattar jag som alltigenom obehagligt. Jag fattar inte varför det har så stort utrymme som det har, tex i media.

Dessutom är jag mycket hellre död än sitter ensam efter Katastrofen och äter konserver.

En bekant till mig var redo för akutpsyk efter en månad med pelletsbrännare.

Jaha så alla i din by är preppers med andra ord. :)
Det vete sjutton. Men väldigt många har vedpanna som huvudsaklig uppvärmning. Ungefär 98% skulle jag tro. Dom andra har jord/luftvärmepump med vedkamin som komplement. Funderar på om jag vet någon som bara eldar olja eller har eluppvärmning.

Svaret på båda frågorna är @Luff . Dock ej "snoka", utan "inventera" omgivningarna. Inklusive bybors resurser. Utan att byborna själva önskar det eller ens tillfrågas.
Oj, så om man pratar med grannarna så är man suspekt, inte konstigt att folk i städer ligger och dör utan att nån märker det innan det börjar lukta. Då förstår jag bättre att du inte känner en enda en av dina grannar där ditt sommarhus är. :nailbiting:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka