Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Om det är en hobby eller snarare drar åt något psykiatriskt tillstånd kan man säkert vara oense om.

Men ja, jag har uppfattat det så. Som nära kopplat både till en rådande - om än rätt liten, så klart - självförsörjarvurm och till den här ökade uppmärksamheten kring krisberedskapen i hemmen. Först var det ju 72 timmar, nu en vecka.

Och jag uppfattar också att det på buke och andra sociala media blir alkt vanligare att folk berättar om sina reservelaggregat och sina enorma matförråd.
Ok. Jag hör vad du säger, typ. :D

(Annonsen för Norwegians kreditkort med flygbonus har väl sällan varit mer felplacerad än i den här tråden)

Alltså, det där. Jag blir nyfiken och jag fattar verkligen inte. Nu är ju ftågan hypotetisk, men ändå. Känner du verkligen att ett sådant liv vore att föredra framför självmord?

Själv känner jag att ett liv utan generell tillit till folk nog är det som avses med helvetet, så då kan jag ju lika gärna vara död. Typ.

Kanske man borde hamstra en cyanidkapsel istället?

För min del ser jag rätt stor skillnad mellan att förbereda sig för en våldsam och hotfull Mad Max-miljö av plundring och rov, och att ha några värmefiltar och fotogenlampor hemma.

Jag tror att det är världsfrånvänt och närmast sjukligt att konkret förbereda sig för ett zombieapokalyps-scenario.
Och jag tycker att det åt andra hållet är direkt världsfrånvänt att sticka huvudet i sanden i fatalistisk tro att inget krisläge alls kommer att hända, att "myndigheterna" i så fall löser det, och att man om så inte sker ändå inte kan göra något åt det själv.

Det är min uppfattning att var och en har stora möjligheter att påverka sin upplevelse och påverkan av t ex ett några dagar långt elavbrott, med ganska ringa insats och förberedelse. Jag tycker också att det ligger inom vars och ens ansvar att faktiskt göra sådana ringa förberedelser, i linje med vad MSB rekommenderar.

Jag är så neurotisk att jag tror att preppergrejen ökar den risken.
Fast - jag uppfattar nog att detta preppande mest är ett mediafenomen.

Det förekommer i vissa begränsade kretsar. Helt enkelt ågot ganska udda. Som mer skildras i media och sociala medier än i verkligheten.

Det är inte så att landet är befolkat av hysteriska preppare. Känner inte till en enda IRL - trots att mitt kontaktnät landet över är rätt stort.

Mycket väsen för ingenting - för att citera Shakespeare

Att det finns fanatiker kan jag tänka mig, det gör det nog på de flesta områden. Men intresse/hobby? För mig låter det inte så lite skruvat att ägna sin fritid åt katastroftänk. Jag har antagligen en depressiv personlighet - jag tror att det mesta ska gå åt helvete - så jag försöker så gott jag kan minska mitt katastroftänk. Att skapa ett fort av resurser som håller även efter zombieapokalypsen skulle på intet vis minska det, tvärtom. Ungefär som att jag försöker att undvika att springa till doktorn för att minska min hypokondri.
Man behöver inte vara fanatiker för att lägga upp ett förråd, det handlar bara om att lindra skadan när (inte OM utan NÄR) något oförutsett händer som längre elavbrott tex. eller man blir sjuk och inte kan ta sig till affären på ett tag.
Jag anses nog som prepper av vissa, jag har flera tält, utrustning och kunskap att leva i arktiskt klimat lång tid, massa utrustning som den "vanlige" preppern aldrig kan få tillgång till just bara för att jag har och har haft möjlighet att ta över kasserad men fullt funktionell och ibland helt ny utrustning som inte säljs över disk. Jag anser det som helt normalt att tillvarata duglig och användbar materiel som används i det dagliga livet och fungerar även i en kris-krigssituation. Ett "litet" set köksattiraljer la jag vantarna på när det skulle kasseras, det är Svenska staten, alltså alla medlemmar på buke bla. som varit med och betalat detta så tack så hemskt mycket. :)

*Och, nej, jag tänker inte nämna granatkastaren och Ksp59-an i källaren.* :cool:

Det förekommer i vissa begränsade kretsar. Helt enkelt ågot ganska udda. Som mer skildras i media och sociala medier än i verkligheten.

Det är inte så att landet är befolkat av hysteriska preppare. Känner inte till en enda IRL - trots att mitt kontaktnät landet över är rätt stort.

Jag hoppas det.

Det är ungefär av de där skälen jag har funderat över varför de presenteras så förhållandevis ofta och utrymmeskrävande, tex i radio (P1). Om det är just för att det är så udda och lite smårubbat, att det blir närmast lite kul att skildra dem. Eller om de - ve och fasa - anses föredömliga och skildras i public service av folkbildande skäl.

Ja det "nätpreppas" otroligt mycket men börjar man syna dom som håller på så är det bara en våt dröm hos prepper-wannabees att lägga upp lager för överlevnad i X antal 100 år framåt. Vi på landet har lager att ta av och behöver inte läsa oss till det vi vetat i generationer, visst är det käckt med centaluppvärmning och Ica i stan men det funkar också med vedspis, vedkamin och odling-djurhållning-jakt och fiske. Skulle det bli kris här så finns det både vildsvin och rådjur alldeles utanför trappan och, nej, det behövs inga skjutvapen för att ta död på dom om man har lite erfarenhet.

För min del ser jag rätt stor skillnad mellan att förbereda sig för en våldsam och hotfull Mad Max-miljö av plundring och rov, och att ha några värmefiltar och fotogenlampor hemma.

Jag tror att det är världsfrånvänt och närmast sjukligt att konkret förbereda sig för ett zombieapokalyps-scenario.
Och jag tycker att det åt andra hållet är direkt världsfrånvänt att sticka huvudet i sanden i fatalistisk tro att inget krisläge alls kommer att hända, att "myndigheterna" i så fall löser det, och att man om så inte sker ändå inte kan göra något åt det själv.

Det är min uppfattning att var och en har stora möjligheter att påverka sin upplevelse och påverkan av t ex ett några dagar långt elavbrott, med ganska ringa insats och förberedelse. Jag tycker också att det ligger inom vars och ens ansvar att faktiskt göra sådana ringa förberedelser, i linje med vad MSB rekommenderar.
Att saker inträffar vet vi ju.
Jag har egen erfarenhet av att vara strömlös i nån vecka. Jag har vänner i småland och besökte dem efter en av de stora stormarna.

Det är inget märkligt för mig att ha beredskap för att vattenpumpen fallerar och det tar tid innan det går att laga. Eller att elen försvinner under en vecka. det ingår liksom i det vardagliga livet att veta att det kan ske.

jag funderar inget mer över den saken. Det bara är så. Jag vet var jag kan låna elverk för att kyla ner frysen när den riskerar att tina. Jag kan gå på toa utan vatten, jag kan få upp drickvatten med hink. Känns inget märkligare än att ha en reservdunk i bilen. Lägger ingen tankemöda på det.

Jag hoppas det.

Det är ungefär av de där skälen jag har funderat över varför de presenteras så förhållandevis ofta och utrymmeskrävande, tex i radio (P1). Om det är just för att det är så udda och lite smårubbat, att det blir närmast lite kul att skildra dem. Eller om de - ve och fasa - anses föredömliga och skildras i public service av folkbildande skäl.
Gör det? Jag har P1 på större delen av dagen och alltid i bilen. Den enda radiokanal jag lyssnar på.
Är det så vanligt med reportage? I så fall har jag missat det.

DN är mitt husorgan - om än via internet (de delar inte ut tidning här - inte ens posten...) Jag ser i nyhetsflödet rapporten från MSB om hur länge vi ska vara beredda att klara oss. Men det är väl ren samhällsinfo?

Jag hörde någonstans att om det blir kallt och man bor i lägenhet så är det bästa man kan göra att bygga ett tält av filtar och kuddar inne i lägenheten. Sen är det väll att ha powerbanks, radio, ficklampa och batterier hemma samt mat då (note to self se alltid till att ha "tillräckliga mängder" choklad och kex hemma).
När jag var liten hade våra sommarhus grannar en speciell låda med pussel, spel och målarböcker som de bara tog fram när det regnade. Det var väll ett sätt att hantera två sjövilda småpojkar instängda i ett litet hus. Det är väll en typ av prepping antar jag.

Jag hoppas det.

Det där är väl ungefär som hoarding, nåt som säljer så därför skildras det frekvent. Lagom mycket prepping är aldrig fel men lager för x antal tusenlappar som riskerar att bli odugliga i en krissituation är bara larvigt. Det måste vara grejer och förnödenheter som håller över tid och fungerar även i vardagen annars kan det bli som när jag fick ett nytt tält levererat till en ö jag skulle övenatta på, jag kom dit i skymningen, käkade och sen skulle tälthelvetet sättas upp också i kolsvarta natten, ett tält jag aldrig ägt förut och eftersom ön var obebodd så fanns ju ingen hjälp att få och i början på Oktober är det svart på natten i skärgården, tänk scenariot med pinnar och linor och bågar och bågkanaler och duk och naturligtvis innertältet i en separat påse, då var det lite kämpigt ett tag. :laugh:

Jag har inget problem med att du avfärdar en i princip gratis luftsolfångare på grund av att den inte finns i massproduktion. Den här utvärderingen som ölburksmänniskan har på sin sista sida låter ju inte som det skulle vara till nån hjälp för just ditt hus:

Vid en första testkörning med den största fläkten den 12 februari med utetemp -4,2 och klart solsken, blåste 55-gradig luft ut ur luftsolfångaren. Temperaturskillnaden mellan luftintaget och utblåset var 43° C och luftflödet ca 170 m3/h.
Luften togs vid mättillfället inne från källaren. Temperaturen i luftintaget låg på +12° C

Detta betyder att luftsolfångaren vid gynnsamma förhållande i mitten av februari kan komma upp i ca 2000 watt med nuvarande konfiguration. Det får anses godkänt för en luftsolfångare på 2,55m2.
Hmm.
Jag har sådana, fast massproducerade, så de finns och principen är densamma.
Och den, liksom din variant behöver oavsett ström till fläkten? Jag uppfattade ditt första "Mnja", i inlägget med länkningen, som att de inte behövde ström alls?
Utan fläkten får jag ingen värme. Jag får dock inga 55 grader ut, inte ens på sommaren, så det verkar vara bättre drag i ölburkarna. :)
Men det är precis frostfritt på vintern och det var avsikten. Jag tycker de funkar bäst för ändamålet vår och höst. På vintern får vi ut mycket lite, men de bidrar med sin cirkulation till ett bättre inomhusklimat. De ligger i alla fall i kategorin "Bra köp". Svensktillverkad dessutom. :)

Hmm.
Jag har sådana, fast massproducerade, så de finns och principen är densamma.
Och den, liksom din variant behöver oavsett ström till fläkten? Jag uppfattade ditt första "Mnja", i inlägget med länkningen, som att de inte behövde ström alls?

Nja, som i följande kommentar, som kom lite senare:
Fläktdrivet då av en solcellsladdad batteribank, som stänger av blåset då temperaturen på kakelugnsinluften sjunker under nån smart nivå.

Gör det? Jag har P1 på större delen av dagen och alltid i bilen. Den enda radiokanal jag lyssnar på.
Är det så vanligt med reportage? I så fall har jag missat det.

DN är mitt husorgan - om än via internet (de delar inte ut tidning här - inte ens posten...) Jag ser i nyhetsflödet rapporten från MSB om hur länge vi ska vara beredda att klara oss. Men det är väl ren samhällsinfo?
Är också P1:are. :)
Det var när MSB gick ut med att de ville höja från 72 timmar till en vecka som urtypen av heltidspreppare som fick utrymme (t.o.m. en som hade preppingaffär). I höstas någon gång.

Nu lär väl MSB:s nya chef ta allt mediautrymme. ;)
Vi är i princip alltid preppade för en vecka. Men efter allt prat i media i höstas, så kom vi fram till att vi skulle behöva ett par extra vattendunkar och ett nytt och helt spritkök. Så under julledigheten när vi passerade ett välkänt diversevaruhus, stannade vi till för att införskaffa det.
Döm om min förvåning när det inte fanns en enda stor vattendunk kvar! Vi fick inte heller med oss nytt spritkök hem. Lagar det gamla en gång till istället.
Så nog har "folk flest" börjat fundera?
Vi blir vatten och strömlösa ett par gånger om året, men klarar oss fint på vanlig planering. Som de allra flesta gör där jag bor.

Att saker inträffar vet vi ju.
Jag har egen erfarenhet av att vara strömlös i nån vecka. Jag har vänner i småland och besökte dem efter en av de stora stormarna.

Det är inget märkligt för mig att ha beredskap för att vattenpumpen fallerar och det tar tid innan det går att laga. Eller att elen försvinner under en vecka. det ingår liksom i det vardagliga livet att veta att det kan ske.

jag funderar inget mer över den saken. Det bara är så. Jag vet var jag kan låna elverk för att kyla ner frysen när den riskerar att tina. Jag kan gå på toa utan vatten, jag kan få upp drickvatten med hink. Känns inget märkligare än att ha en reservdunk i bilen. Lägger ingen tankemöda på det.
Jag tänker att livet är en ständig krisberedskap - fast givetvis inte enbart.

Just nu är det ju tex svinkallt. Det har de allra flesta av oss antagligen beredskap för. Vi har vinterkläder och underställ och vad som i övrigt kan behövas. (Därutöver finns det människor som inte har råd med vettiga vinterskor, för dem har tex Giving People nu en insamling.)

Och även om jag inte lagrar mat med tanke på kris, så är det ju närmast oundvikligt att det finns mat hemma som räcker ett tag, om än det inte blir de bästa måltidskombinationerna efter några dagar.

Livet krisar ju ideligen. Det är ju inte så att vi vanligtvis svälter ihjäl om vi blir sängliggande en vecka med influensa heller.

Nja, som i följande kommentar, som kom lite senare:
Ok. Ja då fungerar inte de massproducerade. De måste ha cirkulation hela tiden för att inte bränna sönder. Vi har inte vågat ta solpanelen till fläkten av den anledningen. Har inte hittat någon som jag litar på, men du kanske vet. Hade ett till ett aggregat i en sommarhage, men det fungerade inte som den skulle tyvärr.
Får väl börja samla burkar då. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka