Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Ok. Ja då fungerar inte de massproducerade. De måste ha cirkulation hela tiden för att inte bränna sönder. Vi har inte vågat ta solpanelen till fläkten av den anledningen. Har inte hittat någon som jag litar på, men du kanske vet. Hade ett till ett aggregat i en sommarhage, men det fungerade inte som den skulle tyvärr.
Får väl börja samla burkar då. :)
Pröva ett laddat bilbatteri, vet jag!
Bara fläkten har lite temperaturstyrd elektronik som stänger av/sätter på den, så kommer batteriet räcka länge.
Det skulle jag nöja mig länge med - istället för att ha panelerna avstängda.

Vilka massproducerade har ni?

Pröva ett laddat bilbatteri, vet jag!
Bara fläkten har lite temperaturstyrd elektronik som stänger av/sätter på den, så kommer batteriet räcka länge.
Det skulle jag nöja mig länge med - istället för att ha panelerna avstängda.

Vilka massproducerade har ni?
Det var till hagarna vi hade solpanel till batteriet som inte funkade. Kommer inte ihåg var jag köpte den. Helt plötsligt var det i alla fall djur över hela bygden. ;)

Till de massproducerade har vi ström kopplat med skymningsrelä.
De heter Solarvent eller något åt det hållet. :) Mycket nöjd dock, men inte som enda värmekälla. Bra kompliment och ventilerar huset jättebra!

Fast - jag uppfattar nog att detta preppande mest är ett mediafenomen.

Det förekommer i vissa begränsade kretsar. Helt enkelt ågot ganska udda. Som mer skildras i media och sociala medier än i verkligheten.

Det är inte så att landet är befolkat av hysteriska preppare. Känner inte till en enda IRL - trots att mitt kontaktnät landet över är rätt stort.

Mycket väsen för ingenting - för att citera Shakespeare
Det är inte ett mediafenomen. Men media upptäckte det nyss. Terrorismen på Drottninggatan väckte många. Dom blev sittande i bilköer utan vatten i timmar o med oladdade mobiltelefoner. Folk gick hem i dåliga skor miltals.
Så en del preppar för att allmänna kommunikationer inte funkar.
En liten BOB - bug out bag med till jobbet. Vettiga skor, lite vatten, plåster och extra batteri till mobilen, kanske en energibar och våtservetter.
Prepparna är inte hysteriska - knepiga i vissa stycken men inte hysteriska. Många är extremt långsiktiga i sitt tänkande. Den största gruppen har över 20000 medlemmar.
Där finns extremfall men dom är inte många.
Häromdagen var det en anonym nisse som skrev att han och och tre andra familjer grävt ner 6 bostadscontainrar som bunkrar. Totalt säkra vid krig med förråd för en längre period. Det svåraste hade varit att köpa marken utan att det skulle finnas någon koppling till någon av familjerna.
För mig är preppergrupperna som att läsa Guillous Hamiltonromaner. Det finns verklighetsanknytning men det är en parallell verklighet långt från mig.
Jag preppar mest i tanken för långvarigt strömavbrott i samband med snöstorm. Våra elledningar hänger som julgransbelysning i stolpar som hackspetten haft sönder (jepp dom är delade i toppen 30-40 cm ner av en liten fågel). Dom kommer inte att klara sig om det blir riktigt illa. Jag har inte "bunkrat" mat. Vi har alltid hemma så vi klarar oss några veckor. Jag kan hämta vatten i brunnen. Värmen fungerar hjälpligt.
Att säkra upp för plundrare? Det är ju redan verklighet på landet. Tjyvarna gör raider genom byar dagligen, knarkare stjäl fordon. Det är vanligt att varje vecka på min lilla landsväg se dumpade fordon på vissa knutpunkter.
Vi har valt att ha en icke aggressiv vakthund. Så vi åtminstone har något som larmar inne i huset.
Att försvara sig är farligt på riktigt. Idag är inbrottsligorna beväpnade. Sen är det ju en strategi att inte ha stöldbegärliga saker också.

Jag hörde någonstans att om det blir kallt och man bor i lägenhet så är det bästa man kan göra att bygga ett tält av filtar och kuddar inne i lägenheten. Sen är det väll att ha powerbanks, radio, ficklampa och batterier hemma samt mat då (note to self se alltid till att ha "tillräckliga mängder" choklad och kex hemma).
När jag var liten hade våra sommarhus grannar en speciell låda med pussel, spel och målarböcker som de bara tog fram när det regnade. Det var väll ett sätt att hantera två sjövilda småpojkar instängda i ett litet hus. Det är väll en typ av prepping antar jag.
Sedärja - du är preppad. Du vet vad som behövs för att klara dig en stund.

Jag dör mycket hellre. Vad ska jag med ett liv bland beväpnade prepperfanatiker till?

Det ÄR min bild av helvetet, kanske inte nionde kretsen, men typ femte.
Seriöst, om man funderar på självmord för att man riskerar att behöva klara sig själv en vecka pga strömavbrott anser då jag att man har betydligt större problem än att grannen vet om man eldar med ved eller inte. :crazy:

Seriöst, om man funderar på självmord för att man riskerar att behöva klara sig själv en vecka pga strömavbrott anser då jag att man har betydligt större problem än att grannen vet om man eldar med ved eller inte. :crazy:
Fast man lär knappast behöva försvara sig med skjutvapen då heller :). Största problemet lär ju vara hygienen efter ett par dagar utan ström :P bortsett från akuta sjukdomstillstånd då.

Det är inte ett mediafenomen. Men media upptäckte det nyss. Terrorismen på Drottninggatan väckte många. Dom blev sittande i bilköer utan vatten i timmar o med oladdade mobiltelefoner. Folk gick hem i dåliga skor miltals.
En liten BOB - bug out bag med till jobbet. Vettiga skor, lite vatten, plåster och extra batteri till mobilen, kanske en energibar och våtservetter.
Prepparna är inte hysteriska - knepiga i vissa stycken men inte hysteriska. Många är extremt långsiktiga i sitt tänkande. Den största gruppen har över 20000 medlemmar.
Häromdagen var det en anonym nisse som skrev att han och och tre andra familjer grävt ner 6 bostadscontainrar som bunkrar. Totalt säkra vid krig med förråd för en längre period. Det svåraste hade varit att köpa marken utan att det skulle finnas någon koppling till någon av familjerna.
För mig är preppergrupperna som att läsa Guillous Hamiltonromaner. Det finns verklighetsanknytning men det är en parallell verklighet långt från mig.
Jag preppar mest i tanken för långvarigt strömavbrott i samband med snöstorm. Våra elledningar hänger som julgransbelysning i stolpar som hackspetten haft sönder (jepp dom är delade i toppen 30-40 cm ner av en liten fågel). Dom kommer inte att klara sig om det blir riktigt illa. Jag har inte "bunkrat" mat. Vi har alltid hemma så vi klarar oss några veckor. Jag kan hämta vatten i brunnen. Värmen fungerar hjälpligt.
Att säkra upp för plundrare? Det är ju redan verklighet på landet. Tjyvarna gör raider genom byar dagligen, knarkare stjäl fordon. Det är vanligt att varje vecka på min lilla landsväg se dumpade fordon på vissa knutpunkter.
Vi har valt att ha en icke aggressiv vakthund. Så vi åtminstone har något som larmar inne i huset.
Att försvara sig är farligt på riktigt. Idag är inbrottsligorna beväpnade. Sen är det ju en strategi att inte ha stöldbegärliga saker också.
Jag har suttit över 10 timmar i en motorväg nere i Europa i direkt anslutning till en seriekrock.
Det hade smällt rejält framför oss och nästan samtidigt ngn km bakom oss. Ett trettiotal bilar blev inlåsta. I värmen. Hade en 10 liters dunk med vatten som vi i bilarna närmast mig delade på..broderligt och systerligt + ett par frallor och och en salami som en fransk bil hade med sig. Filten i min bil spände vi mellan 2 bilar som solskydd ...så det kan hända när som helst. Här hemma har jag vapen o ammunitionsskåp fyllda. Vilket jag naturligtvis inte skulle dra mig för att använda. Men du har rätt i en sak, att flascha med vapen om man inte kan hantera dem är farligt. Allt kan eskalera till fruktansvärda nivåer då amatörer hotar varandra....

Ja det där är ju status numera, just detta med att dom är beväpnade och av den anledningen har jag elektronisk bevakning av tomten av ett slag som inte syns eller kan störas ut (mikrovågor) och nattseende kameror samt en ljusförstärkare så jag inte behöver konfrontera ev. bus om dom skulle få för sig nåt, blir det så så slår jag först från ett håll dom aldrig väntat sig, det är testat med gott resultat en kolsvart höstnatt och sen vart det slut på spring häromkring. Knarkarna passerar här dagligen, jag vet vilka dom är och dom vet vem jag är men vi sköter vårat var och en på sitt håll och stör inte varann.

Stöldbegärliga saker finns, men på ett sånt ställe dit buset aldrig kan få access och dit väldigt få har access.

Oh ja... särbons yngre bror (som stannade försent när han åkte söderut och hamnade i Småland :cautious:) är en prepper. Särbon anser att han är lite suspekt i det avseendet :p :D
Särbon funderade ju på om jag var en prepper, tycker jag inte för visst är det normalt att komma hem med en hel låda nudlar jag fick för halva priset om jag tog hela lådan? Visst? (Dagens fynd.) :angel:

Här hemma har jag vapen o ammunitionsskåp fyllda. Vilket jag naturligtvis inte skulle dra mig för att använda. Men du har rätt i en sak, att flascha med vapen om man inte kan hantera dem är farligt. Allt kan eskalera till fruktansvärda nivåer då amatörer hotar varandra....
Här räckte det med att komma ut på trappen med pansarskottet på axeln för att tom. Jehovas vittnen skulle inse att det var nog dags att dra. :devil:

Det varierar nog väldigt, här är det extremt lugnt trots att vi bor relativt nära en större väg som går till en hamn. Sambon låser i stort sett aldrig dörren varken till huset eller bilen/arna. Det vildaste som hänt var att en missbrukande granne kom på besök av misstag en gång för många år sedan. Nu har grannen flyttat och lugnet är återställt. Visst förekommer det inbrott i vågor men det är knappast ett laglöst land därute.

Tidsperspektivet är så klart längre vid den drastiska lösningen. Det hade jag nog trott att alla skulle fatta.

Alltså, jag tycker det är helt rimligt att friska normala människor som jag ska kunna klara sig upp till någon vecka utan assistans. Det kräver liksom Inte någon större insats från min sida idag. (Och när sj havererade efter en fjällresa höll jag nästan på att öppna restaurang )
Däremot tycker jag det är nästan lite komiskt att tänka i termer av BOB (bug out bag) för att säkerställa att man ska kunna ta sig hem från jobbet, om man nu inte pendlar långt.
Har man inget större funktionshinder kan nog de flesta gå någon mil eller två utan någon särskild förberedelse.

Inte ens snöstormen 95, som nog är det värsta i " allmän katastrofväg" som hänt Göteborg i modern tid satte stopp för en festsugen escodobe att ta sig till andra sidan stan och tillbaka... ;)

Alltså, jag tycker det är helt rimligt att friska normala människor som jag ska kunna klara sig upp till någon vecka utan assistans. Det kräver liksom Inte någon större insats från min sida idag. (Och när sj havererade efter en fjällresa höll jag nästan på att öppna restaurang )
Däremot tycker jag det är nästan lite komiskt att tänka i termer av BOB (bug out bag) för att säkerställa att man ska kunna ta sig hem från jobbet, om man nu inte pendlar långt.
Har man inget större funktionshinder kan nog de flesta gå någon mil eller två utan någon särskild förberedelse.

Inte ens snöstormen 95, som nog är det värsta i " allmän katastrofväg" som hänt Göteborg i modern tid satte stopp för en festsugen escodobe att ta sig till andra sidan stan och tillbaka... ;)
Jag fnissade lite när jag insåg att min normalt välfyllda handväska vid längre resor kan få epitetet BOB. Men så tänkte jag att det spelar väl ingen roll om någon döper sin väska. Jag fnissar åt dom som har matchande ridväst med hästens schabrak till vardags också men det är inget som stör mig.

Det varierar nog väldigt, här är det extremt lugnt trots att vi bor relativt nära en större väg som går till en hamn. Sambon låser i stort sett aldrig dörren varken till huset eller bilen/arna. Det vildaste som hänt var att en missbrukande granne kom på besök av misstag en gång för många år sedan. Nu har grannen flyttat och lugnet är återställt. Visst förekommer det inbrott i vågor men det är knappast ett laglöst land därute.
Vem har pratat om laglöst land?

Vem har pratat om laglöst land?
Det här låter verkligen som laglöst land. Plundrare, raider, nya dumpade fordon varje vecka, beväpnade inbrottsligor...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka