Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Det har vi med, kom jag på! Någon snäll granne ställde ut den för några år sedan med en lapp med ett generöst erbjudande.

Har dessutom nära till både thai och pizza.
Vi har en fin murad grill, minsann!

Jag har en gång använt den för att göra dansk rökt ost (rygeost). Detta är hemligt för @athena_arabians , men man skulle använda halm och nässlor. Rökningen ägde rum på nyårsafton, då nässlor ej stod att uppbringa, så jag använde hösilage och grönkål. Man tager vad man haver.

Vi har en fin murad grill, minsann!

Jag har en gång använt den för att göra dansk rökt ost (rygeost). Detta är hemligt för @athena_arabians , men man skulle använda halm och nässlor. Rökningen ägde rum på nyårsafton, då nässlor ej stod att uppbringa, så jag använda hösilage och grönkål. Mycket festlig nyårsstämning!

Det är lugnt, kommer ryssen kan du röka ost som förplägnad så står jag på barrikaden (barrikaderna?) med gevär :up:

Det är lugnt, kommer ryssen kan du röka ost som förplägnad så står jag på barrikaden (barrikaderna?) med gevär :up:
Perfekt! Tyvärr kommer du inte att se bra nog för att skjuta genom hösilage-grönkålsröken, men i gengäld ser ju ryssen inte heller något.

Allt luktade rök i veckor efter den där rökningen. Men krisberedskapen var ju god: när det saknades halm hade vi hösilage, och när det saknades nässlor hade vi grönkål. (Lite som att koka kålrotsmarmelad i krigstider.)

Jag hade förmodligen klarat apokalypsen/kriget/stora döden bättre än en vecka utan ström. Är också apokalypsromantiker och preppar genom att sträva mot att leva självförsörjande på mat och kläder. Vet även vilka människor i min närhet jag strategiskt skulle hålla mig till, som har andra kompetenser än jag. Dvs typ inom medicin eller jakt. Jag tänker nog lite för mycket på detta.. :angel:

En mer civiliserad halvkris skulle jag nog klara sämre. Bor i dagsläget i lägenhet, visserligen på en gård så skulle förmodligen klara mig på ren grannsämja. Skulle apokalypsen komma idag så har jag dock sett ut en lämplig gård att ta över! Eller ja, att antal gårdar som ligger på olika platser där jag kan tänkas befinna mig när undergången kommer. På jobb, hemma, hos särbon, etc.
Bilen är inte preppad, så bilkökris hade jag inte klarat något vidare.

Tillägg: Hade jag dock haft tillgång till bil med bensin i när dagen kommer så hade jag åkt upp till min mors lantställe. Det är den optimala gården för självhushåll och den ligger även så isolerat att ryssen/zombiesarna förmodligen inte skulle leta efter människor där.

Perfekt! Tyvärr kommer du inte att se bra nog för att skjuta genom hösilage-grönkålsröken, men i gengäld ser ju ryssen inte heller något.

Allt luktade rök i veckor efter den där rökningen. Men krisberedskapen var ju god: när det saknades halm hade vi hösilage, och när det saknades nässlor hade vi grönkål. (Lite som att koka kålrotsmarmelad i krigstider.)

Och ungefär lika gott? :cautious:

Jag hade förmodligen klarat apokalypsen/kriget/stora döden bättre än en vecka utan ström. Är också apokalypsromantiker och preppar genom att sträva mot att leva självförsörjande på mat och kläder. Vet även vilka människor i min närhet jag strategiskt skulle hålla mig till, som har andra kompetenser än jag. Dvs typ inom medicin eller jakt. Jag tänker nog lite för mycket på detta.. :angel:

En mer civiliserad halvkris skulle jag nog klara sämre. Bor i dagsläget i lägenhet, visserligen på en gård så skulle förmodligen klara mig på ren grannsämja. Skulle apokalypsen komma idag så har jag dock sett ut en lämplig gård att ta över! Eller ja, att antal gårdar som ligger på olika platser där jag kan tänkas befinna mig när undergången kommer. På jobb, hemma, hos särbon, etc.
Bra tips, jag ska också börja kolla på gårdarna i grannskapet. Vilken kommer att bli mitt post-apokalyptiska hem?

Ang. bilköskris ;) Man har en rejäl preppad väska. Mina kollegor skrattade häromkvällen på APT:n. Tess har allt Alvedon, nässpray, plåster, diverse ätbara ting både nötter/frukt, vattenflaska, pysselmaterial om jag får tråkigt ;) Även verktyg i som finns i ett litet set. I och för sig hade jag dockskåpsmöbler i väskan också häromkvällen, de brukar inte vara där i!

Vad har du i din handväska? I bilen? Klarar du ett totalt elavbrott när du är på din arbetsplats?
Har du tänkt på att det kan hända ens? Har du kommit överens om med nära och kära hur ni ska agera?

Jag älskar ju att klura på lösningar och tenderar att ha en plan för alla möjliga situationer. Om vi nu undantar katastrofer så ser jag alltid till att ha vatten i bilen till hunden om vi ska åka långt en solig dag ifall man hamnar i bilkö. Jag har alltid plåster och våtservetter i väskan. Åker jag tåg är jag medveten om att toaletterna stänger om det blir stopp och det kan bli timmars väntan innan man får gå ur. Nötter brukar jag också ha med mig.
Jag kikar gärna på preppertips och fascineras av vad enkla lösningar det kan finnas även i storstaden.
72 timmars förråd av vatten rekommenderas man att ha bland annat.

Är du beredd?

Försvarsutbildarna har gratis endagars utbildning i krishantering. Den rekommenderas.

Ang. bilköskris ;) Man har en rejäl preppad väska. Mina kollegor skrattade häromkvällen på APT:n. Tess har allt Alvedon, nässpray, plåster, diverse ätbara ting både nötter/frukt, vattenflaska, pysselmaterial om jag får tråkigt ;) Även verktyg i som finns i ett litet set. I och för sig hade jag dockskåpsmöbler i väskan också häromkvällen, de brukar inte vara där i!
Jag använder inte handväska :angel:

Vad har du i din handväska? I bilen? Klarar du ett totalt elavbrott när du är på din arbetsplats?
Har du tänkt på att det kan hända ens? Har du kommit överens om med nära och kära hur ni ska agera?

Jag älskar ju att klura på lösningar och tenderar att ha en plan för alla möjliga situationer. Om vi nu undantar katastrofer så ser jag alltid till att ha vatten i bilen till hunden om vi ska åka långt en solig dag ifall man hamnar i bilkö. Jag har alltid plåster och våtservetter i väskan. Åker jag tåg är jag medveten om att toaletterna stänger om det blir stopp och det kan bli timmars väntan innan man får gå ur. Nötter brukar jag också ha med mig.
Jag kikar gärna på preppertips och fascineras av vad enkla lösningar det kan finnas även i storstaden.
72 timmars förråd av vatten rekommenderas man att ha bland annat.

Är du beredd?

1. Jag har ingen handväska.
2. i bilen: diverse mer eller mindre onödigt skräp. Men också varningstriangel, filtar.
3. menar du elavbrott hemma eller på arbetsplatsen?
Vid elavbrott hemma: jobbigt med stugvärmen på vintern. Grävd brunn, gott om vatten.
Mat: finns ju torrskaffning hemma och ganska gott om färdiglagad mat i frysen. Om det blir långvarigt elavbrott så tinar det ju lagom fort...
har gott om tändstickor och tidningspapper och ved, så elda kan jag göra.

Ta över gård? Du räknar inte med att de som redan bor på gården kommer att vara emot det beslutet?
Vi pratar post-apokalyps. Gårdar kommer att bli lediga för inflytt. Och jag kommer att vara bland överlevarna tack vare min föredömliga prepping och mitt bensinförråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka