Är du beredd? Preppertråd.

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Luff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 28 533
Ska jag åka norrut vintertid har jag bilen rejält preppad men nu när jag bara pendlar 11 mil om dan i Sthlmsområdet så har jag inte ätbart i bilen men kniv i handskfacket och yxa i händelse av att jag kör på något djur och även så jag kan märka ut platsen.

Nja, jag är inte så värst preppad. Jag har tonvis varma kläder, sårvård, lite torrvaror/konserver, vin och massa ljus. Men jag har inget vatten lagrat nu mer.
Jag har nog lite mer survival-skills än många av mina vänner. Men så är det en hel del folk som knappt lämnat asfalten. ;)
Jag har sett en hel del på sånt som The colony, Bear Grylls etc och har en kompis som är som min galne survival-farbror. Han har lärt mig en del. Men i jämförelse med såna som honom och typ Bear Grylls är jag ju ett skämt.
The Colony, är inte det den där dokusåpan där de lägger mest kraft på att få el till power tools ( för det gååååår ju inte att såga, spika och borra med handverktyg!) Och varmvattenduschar? Jag blev så arg på att de kallade det "survival" att jag slutade titta...

The Colony, är inte det den där dokusåpan där de lägger mest kraft på att få el till power tools ( för det gååååår ju inte att såga, spika och borra med handverktyg!) Och varmvattenduschar? Jag blev så arg på att de kallade det "survival" att jag slutade titta...

Haha.. Det är nog den. Jag tyckte den var lite underhållande just för att jag tycker tekniska uppfinningar är intressant.
Handkraft kan jag med fixa. Men det tekniska har jag inte kunskap nog till.

Men det är ju en dokusåpa från USA. Så man får så klart en USA-serie med allt vad det innebär. Det finns bättre just survival.

Intressant tråd. Jag är definitivt ingen prepper och brukar mest ta i så jag spricker när jag packar handväskan för att åka till någon annan stad (alltså jag har första hjälpen-kit för katter åt katterna och mest lite plåster åt mig själv hemma :p). Någon müslibar, skavsårsplåster och blodstillande vadd hör till vardagspackningen, periodvis en Alvedon eller två, kanske ett par bindor ifall nån skulle behöva sånt.

Hemma storhandlar jag av rent ekonomiska skäl, det är ingen bunkring men är det rea på sköljmedel så passar jag på. Mat finns, om än mest i frysen men jag klarar mig ett tag på de torrvaror som finns. Det svåra skulle väl bli tillagningen av en del. Vatten brukar finnas i kylen men det räcker inte jättelångt. Skulle det gå åt helvete så kan jag gå eller cykla en sisådär 6-7 km för att få mitt kranvatten direkt ur en källa istället så jag lär inte törsta ihjäl däremot.

Bilen däremot, nu har jag ingen bil än men har konstaterat länge att jag vill vara beredd vid ett olycksfall. Den kommer således preppas just för det. Jag vill ju gärna överleva liksom, och att andra ska överleva. Kan bara instämma med @athena_arabians så sett.

Förbandslåda/kudde, filtar (man fryser av chock så de behövs på sommaren också), ficklampa, VARSELVÄST (MKT viktigt!), silvertejp, spännband av olika storlekar (det behövs bla för att hålla upp främre stötfångaren efter närkontakt med rådjur... det har jag testat empiriskt), något att märka ut platsen man kört på vilt med (man får remsor för det på besiktningen bla), powerbank för att kunna ladda mobilen, en extra mobil med ett annat nät en den ordinarie, kniv, vatten och något att äta (jag har alltid ett lager av måltidsbars i bilen). Lägg till en omgång varma kläder under vintern.

Jag har en rätt stor förbandslåda, min fasa är att vara först på plats vid en olycka och inte ha tillräckligt med resurser att göra något innan blåljusen kommer.
Men hallååå, glöm inte nödhammaren och bältesskäraren :up: Borde vara standard egentligen

Ja och som djurägare är man skyldig att ha den frågan löst. Att strömmen går och är borta ett dygn eller två är något man bör räkna med och ha en lösning för.
Jag jag är så kallhjärtad att jag faktiskt tar risken att min ödla dör om strömmen försvinner och det är svinkallt under en längre tid.

Det har aldrig någonsin hänt något i närheten av något sådant under de nästan 30 år jag bott i ett hyreshus i Göteborg.
Det känns dumt att avstå från ödla i förebyggande syfte.
Och skulle en sådan katastrof inträffa är nog en ödla lågt prioriterad. För då handlar det snarare om människoliv att rädda

Jag har sylvass hopfällbar grensåg samt yxa, KLAS (Kort Lätt Attack Spade) och en Mora 2000 bakom förarstolen underst. Jag fick frågan en gång av en polis varför jag hade dom med och jag svarade "ja hur fasen ska man annars kunna stycka upp och lasta rådjuret man kört över när man är ensam tror du"? :D

Jag jag är så kallhjärtad att jag faktiskt tar risken att min ödla dör om strömmen försvinner och det är svinkallt under en längre tid.

Det har aldrig någonsin hänt något i närheten av något sådant under de nästan 30 år jag bott i ett hyreshus i Göteborg.
Det känns dumt att avstå från ödla i förebyggande syfte.
Och skulle en sådan katastrof inträffa är nog en ödla lågt prioriterad. För då handlar det snarare om människoliv att rädda

Äsch då, du får stoppa henom innanför tröjan om katastrofen blir ett faktum :p

Jag tänkte mer på oss som bor på bondvischan, som har strömavbrott något oftare och som då är skyldiga att kunna ge våra djur vatten, mat och värme oavsett.

Jag har uppgraderat sen sist, nu finns det 3 fungerande elverk här och 2 till som väntar på reparation, det är bara dieselverket som är köpt, resten har jag fått för att dom inte funkade a'la "ta skiten annars slänger jag det". :D

Jag skulle inte överleva speciellt länge, beror ju lite på när på året krisen inträffar (värme tex).
Jag har inte möjlighet att förvara bränsle eller drivmedel till bilen på annan plats är i bilen/garaget. Hemma har jag sällan mer än 2 liter vatten/dryck på flaska.
Konserver har jag en del, men ´överleva skulle jag nog inte göra någon längre tid.

Jag skulle inte överleva speciellt länge, beror ju lite på när på året krisen inträffar (värme tex).
Jag har inte möjlighet att förvara bränsle eller drivmedel till bilen på annan plats är i bilen/garaget. Hemma har jag sällan mer än 2 liter vatten/dryck på flaska.
Konserver har jag en del, men ´överleva skulle jag nog inte göra någon längre tid.
Så om det blir strömavbrott en vintervecka lägger du dig och dör?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Tillbaka