Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
The Colony, är inte det den där dokusåpan där de lägger mest kraft på att få el till power tools ( för det gååååår ju inte att såga, spika och borra med handverktyg!) Och varmvattenduschar? Jag blev så arg på att de kallade det "survival" att jag slutade titta...Nja, jag är inte så värst preppad. Jag har tonvis varma kläder, sårvård, lite torrvaror/konserver, vin och massa ljus. Men jag har inget vatten lagrat nu mer.
Jag har nog lite mer survival-skills än många av mina vänner. Men så är det en hel del folk som knappt lämnat asfalten.
Jag har sett en hel del på sånt som The colony, Bear Grylls etc och har en kompis som är som min galne survival-farbror. Han har lärt mig en del. Men i jämförelse med såna som honom och typ Bear Grylls är jag ju ett skämt.
The Colony, är inte det den där dokusåpan där de lägger mest kraft på att få el till power tools ( för det gååååår ju inte att såga, spika och borra med handverktyg!) Och varmvattenduschar? Jag blev så arg på att de kallade det "survival" att jag slutade titta...
Har du sett exempel på post-apokalyps IRL? Eller bara på zombie-filmer?
Men hallååå, glöm inte nödhammaren och bältesskärarenFörbandslåda/kudde, filtar (man fryser av chock så de behövs på sommaren också), ficklampa, VARSELVÄST (MKT viktigt!), silvertejp, spännband av olika storlekar (det behövs bla för att hålla upp främre stötfångaren efter närkontakt med rådjur... det har jag testat empiriskt), något att märka ut platsen man kört på vilt med (man får remsor för det på besiktningen bla), powerbank för att kunna ladda mobilen, en extra mobil med ett annat nät en den ordinarie, kniv, vatten och något att äta (jag har alltid ett lager av måltidsbars i bilen). Lägg till en omgång varma kläder under vintern.
Jag har en rätt stor förbandslåda, min fasa är att vara först på plats vid en olycka och inte ha tillräckligt med resurser att göra något innan blåljusen kommer.
Men hallååå, glöm inte nödhammaren och bältesskärarenBorde vara standard egentligen
Jag jag är så kallhjärtad att jag faktiskt tar risken att min ödla dör om strömmen försvinner och det är svinkallt under en längre tid.Ja och som djurägare är man skyldig att ha den frågan löst. Att strömmen går och är borta ett dygn eller två är något man bör räkna med och ha en lösning för.
Bra!Jag har alltid en kniv och geologhammaren lättåtkomliga (plus lupp... man vet aldrig när man stöter på ett intressant block).
Edit: Ja, jag är fullt allvarlig. Det finns alltid en hammare i bilen öven när jag är civil (samt kniv och lupp då)![]()
Jag jag är så kallhjärtad att jag faktiskt tar risken att min ödla dör om strömmen försvinner och det är svinkallt under en längre tid.
Det har aldrig någonsin hänt något i närheten av något sådant under de nästan 30 år jag bott i ett hyreshus i Göteborg.
Det känns dumt att avstå från ödla i förebyggande syfte.
Och skulle en sådan katastrof inträffa är nog en ödla lågt prioriterad. För då handlar det snarare om människoliv att rädda
Så om det blir strömavbrott en vintervecka lägger du dig och dör?Jag skulle inte överleva speciellt länge, beror ju lite på när på året krisen inträffar (värme tex).
Jag har inte möjlighet att förvara bränsle eller drivmedel till bilen på annan plats är i bilen/garaget. Hemma har jag sällan mer än 2 liter vatten/dryck på flaska.
Konserver har jag en del, men ´överleva skulle jag nog inte göra någon längre tid.
Vid strömavbrott : nej.Så om det blir strömavbrott en vintervecka lägger du dig och dör?
Vid en sådan kris finns vatten att hämta vid något ställe nära dig .Det ska din kommun se till att det finnsVid strömavbrott : nej.
Men vid allvarligare kris: eventuellt. Utan vatten så dör man.