Jag antar att de flesta som bor i lgh med fjärrvärme kan få det tufft. Huset blir utkylt ganska snart, inget fungerande vatten eller avlopp, inga möjligheter att tillaga mat eller varm dryck, de få ljus som finns tar slut efter några timmar och bor man i en etta har man kanske inte några extra filtar undanstoppade.
Ett hus kyls ut väldigt fort om det inte tillförs värme, en höghus som det dessutom blåser på ännu snabbare. Nya hus är inte byggda för att hålla kvar värmen länge, men äldre hus i timmer eller sten visserligen tar längre tid att värma upp men sen håller värmen betydligt bättre. Där vi hyrde för länge sedan så kom vi hem till plus 10 grader, då hade vi eldat på morgonen men om ingen eldade under dagen eller slog på elpatronen så sjönk temperaturen snabbt. Men visst 72 h klarar man nog i vilken lägenhet som helst om man bara ser till kylan.
Jag håller med om vatten, avlopp, el, och det. Absolut. Belysning också kan bli tufft på vintern speciellt. Men även om huset kyls ut fort så kommer det vara varmare än utomhus, och det är inget större problem att vistas även i minusgrader om man bylsar på sig och/eller använder täcken och filtar, eller hur? Ser faktiskt inte kylan som ett så stort problem, men förstås kan det bli det om man är utomhus på dagen och blir blöt, och inte ser till att ha bra ombyten.
Jag kanske är konstig, men jag har ett helt gäng med filtar. Men alla har ju minst ett sängtäcke och säkerligen några lakan, nått överkast, påslakan mm. Handdukar har väl alla också.